براساس یافته‌های پژوهشگران، میانگین سن یائسگی در ایران كه حدود 47 سال است نسبت به سایر كشورهای آسیایی و غربی كمتر است كه این امر ضرورت ارائه مراقبت‌های تدوین شده به زنان در دوران یائسگی را در ارتقای سلامت زندگی زنان و جامعه دوچندان می‌كند.

این پژوهش توسط محققان دانشکده بهداشت و دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با هدف تعیین شیوع و شدت علائم یائسگی تجربه شده در زنان 40 تا 65 ساله انجام شده است.

در این بررسی که به روش نمونه گیری تصادفی بر روی 150 نفر زن یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی صورت گرفت، عوامل دموگرافیک و بهداشتی و میانگین سن یائسگی زنان نیز به دست آمد.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که میانگین سن یائسگی 7/48 سال است و در این بین درد مفاصل 7/76 درصد، خشکی واژن و کاهش میل جنسی 42 درصد و گر گرفتگی 3/55 درصد و پرفشاری خون 3/37 درصد در این زنان شایع بوده است و از آن شکایت داشتند.

ضمن اینکه 32 درصد دچار افسردگی خفیف و 3/39 درصد دچار اضطراب خفیف و 3/39 درصد دچار اختلال حافظه نزدیک شده بودند.

به گزارش ایسنا، بر اساس نتایج این پژوهش، میانگین سن یائسگی که 7/48 سال بوده نسبت به دیگر کشور های آسیایی و غربی کمتر است و شدت و شیوع علائم یائسگی طبیعی در این زنان قابل ملاحظه بود که این نتایج ارائه مراقبت‌های تدوین شده‌ای را در مورد زنان یائسه می طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha