جمعی از دانشجویان پرستاری و اساتید دانشکده پرستاری حضرت فاطمه شیراز صبح امروز(روز چهارشنبه) در اعتراض به اجرای طرح جدید وزارت بهداشت برای تربیت ده هزار بهیار (کمک پرستار) یک ساله در حیاط این مجتمع آموزشی تجمع اعتراضی برپا کردند. منابع آگاه تعداد تجمع کنندگان را حدود ۲۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

سلامت نیوز: جمعی از دانشجویان پرستاری و اساتید دانشکده پرستاری حضرت فاطمه شیراز صبح امروز(روز چهارشنبه) در اعتراض به اجرای طرح جدید وزارت بهداشت برای تربیت ده هزار بهیار (کمک پرستار) یک ساله در حیاط این مجتمع آموزشی تجمع اعتراضی برپا کردند. منابع آگاه تعداد تجمع کنندگان را حدود ۲۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در این تجمع اعتراضی که با حضور برخی از اساتید دانشکده پرستاری و جمعی از اعضای کمیتهٔ پیگیری مطالبات پرستاران در شیراز برگزار شد، تجمع کنندگان طرح «تربیت بهیار یک ساله» را حرکتی عجولانه از سوی وزارت بهداشت با همکاری نظام پرستاری دانسته‌اند و خواستار توقف هرچه سریع‌تر اجرای آن  شدند.

طرح تربیت بهیار یک ساله که این روز‌ها با اعمال نظر شورای عالی نظام پرستاری به تربیت "کمک پرستار" تغییر نام پیدا کرده، مخالفتهای گسترده‌ای را از سوی جامعه پرستاری در پی داشته است.

بر اساس این طرح که زمینه‌های اجرای آن با کمک  نظام پرستاری، معاونت پرستاری ، بورد پرستاری و انجمن های پرستاری توسط شرکت تعاونی کارکنان نظام سلامت اجرا می‌شود، متقاضیان می‌توانند با داشتن حداقل مدرک دیپلم متوسطه و معدل کل ۱۴ از هر رشته‌ای برای گذراندن دوره آموزشی یکساله بهیاری ثبت نام کنند.

پرستاران می‌گویند، اجرای این طرح که به گفتهٔ آن‌ها در واقع‌‌ همان طرح قدیمی «تربیت بهیار شش ماهه» است، منجر به بکارگیری نیروی غیرمتخصص و به خطر انداختن جان بیماران و اختلال در عملکرد سیستم درمانی کشور خواهد شد.

در پایان این تجمع اعتراضی بیانیه‌ای با ۲۰۰ امضاء، قرائت شد که طی آن از نظام پرستاری خواسته شد اجرای این طرح را که به گفته ی آنها "طرحی عجولانه" است، متوقف کند.

برخی از پرستاران معتقدند هدف وزارت بهداشت از اجرای این طرح بکارگیری نیروهایی با سطح تحصیلات پایین‌تر و حقوق و مزایای کمتراست تا ضمن جبران کمبود پرستار، به جای بکارگیری فارغ التحصیلان بیکار دانشکده‌های پرستاری، از زیربار اجرای طرح‌هایی چون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم شانه خالی کند.

در همین حال، دبیرکل خانه پرستار پیرامون تجمع امروز دانشجویان پرستاری در شیراز به ایلنا گفت: علی رغم اینکه در طول دو دههٔ گذشته بار‌ها طرح تربیت بهیار شش ماهه یا یک ساله که هدف اصلی‌اش، تضعیف پرستاری کشور بوده با مخالفت گسترده پرستاران مواجه شده اما عجیب است که اکنون پس از گذشت سال‌ها همچنان وزارت بهداشت به دنبال اجرای این طرح است.

شریفی مقدم می‌گوید، یکی از دلایل اصلی ناراحتی پرستاران از اجرای این طرح این است که این بار طرح جذب ۱۰هزار بهیار یک ساله توسط نهادهای هویتی جامعه پرستاری، یعنی نظام پرستاری، معاونت پرستاری، بورد پرستاری و انجمن‌های پرستاری کلید خورده است و این مسئله باعث می‌شود پرستاران نسبت به نهادهایی که به طور مستقیم در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار دارند بی‌اعتماد شوند.

به گفتهٔ این فعال صنفی، هدف اصلی وزارت بهداشت از اجرای این طرح نوعی سرپوش گذاشتن بر مطالبات واقعی جامعه پرستاری کشور و بی‌توجهی به خواسته واقعی پرستاران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پیراپزشک اتاق عمل خصوصی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    6 0
    درود برشما من هم در تجمع شرکت داشتم .این افراد برای تضعیف موقعیت پرستاران تحلیلکرده این طرح تربیت بهیار 6ماهه را راه انداختند وبا جان مردم بازی میکنند
  • یک بهیار قدیمی ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 1
    ما که بیست و پنج سال پیش با 3 سال آموزش همزمان تئوری و عملی دوره بهیاری رو با بهترین آموزش ها و کیفیت ها دیدیم و بهترین خدمات رو تا کنون ارائه دادیم چه گلی به سرمون زدید که حالا با این همه جبهه گیری ها دم از دوره های یک ساله بی کیفیت بهیاری میزنید...بگذارید همه کارها رو همین کارشناس پرستاری ها انجام بدهند دستشون راه بیفته و به جای فقط تیک زدن پرونده ها حداقل 4 تا سرم و آنژیو کت بدون مشکل!!! به بیمار بزنند و از cpr نترسند و جلوی همره مریض از بوی تعویض پانسمان فرار نکنند.
    • یک پرستار مراقبت ویژه ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      0 0
      با سلام. در اینکه عده ای از بهیاران محترم با گذشت سالها کار تجربی نجارب بالینی خوبی بدست آوردند شکی نیست، که البته بین اکثر پرستاران با تجربه هم اینچنین وضعیتی وجود دارد که به اضافه اطلاعات دانشگاهی و تکمیلی مطمینا روند مطلوب تری را برای سلامت و امنیت بیمار فراهم میکند...اگر شما خودتان با اینهمه سابقه رو با یک فارغ التحصیل مقایسه کردید!!!!مطمینا شما هم مادرزادی با تجربه بدنیا نیامدید. اینجا جای بحث نیست اگر بخواهم راجب بعضی از همین اشتباهات بهیاران قدیمی و با سابقه حرف بزنم.. مشکل اینجاست که به خودمان اجازه میدیم خودمان را با یک فرد دانشگاهی مقایسه کنیم و بگوییم ما فرقی نداریم با هم !!!!! بهیار قدیمی محترم، تجارب کمتری نسبت بشما دارم(12سال) اما فراموش نکنید که اگر وزارت دسترسی شما و همکارانتان را برای قبولی در رشته پرستاری آسان کرده ،(سهمیه) دلیل بر راحتی قبولی در این رشته نیست. وگر امروز صدای اعتراض جامعه پرستاری بگوش میرسد و تغییراتی هرچند جزِیی طی چند سال گذشته در وضعیت پرسنل بیمارستان ایجاد شده ،مدیون عدالتخواهی همین قشر دانشگاهی جامعه پرستاری هستیم و گرنه کسی در جامعه الان برای غیر آکادمیک تره هم خورد نمیکند...خودتان بهتر میدانید..موفق باشید