عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده 45 درصد از نابیناییها و کم بیناییها در کشورمان بر اثر بیماری کاتاراکت یا آب مروارید رخ می دهد.

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده 45 درصد از نابیناییها و کم بیناییها در کشورمان بر اثر بیماری کاتاراکت یا آب مروارید رخ می دهد.

دکتر عباس عظیمی در حاشیه کنگره بین المللی تازه های بیماری گلوکوم در مشهد طی گفت و گو با ایرنا افزود: هم اینک 90 هزار نابینا و 180 هزار کم بینا در سطح کشور وجود دارند.

وی گفت: بیماریهای آب مروارید و آب سیاه (گلوکوم) به ترتیب نخستین و دومین علت کم بینایی و نابینایی در ایران شناخته شده اند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران افزود: این دو بیماری که معمولا از سنین 50 سالگی به بعد بروز می یابند اگر به موقع تشخیص داده شوند قابل درمان هستند وگرنه خطر نابینایی را بدنبال دارند.

وی نقش بیماری گلوکوم در ایجاد نابینایی را 12 درصد عنوان و بیان کرد: تشخیص گلوکوم به دلیل فقدان علامت مشخص دشوار است و معمولا وقتی بیمار به سراغ درمانگر می رود که عصب چشم او آسیب دیده است.

دکتر عظیمی گفت: هم اکنون بیش از 60 میلیون نفر در دنیا به بیماری گلوکوم مبتلا هستند و در پنج سال آینده تعداد مبتلایان 80 میلیون نفر برآورد می شود.

وی افزود: در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ژاپن و نیوزلند برنامه تشخیص و پیشگیری از عوارض بیماری گلوگوم در حال اجرا است اما در ایران این موضوع در اولویت قرار نگرفته است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران با بیان اینکه 80 درصد عیوب انکساری چشم قابل پیشگیری هستند گفت: انسجام فعالیتهای چشم پزشکان و اپتومتریستها در ایران نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای چشمی دارد.

وی افزود: هم اکنون دو هزار و 600 اپتومتریست یا متخصص بینایی سنجی و حدود دو هزار چشم پزشک در ایران فعالیت می کنند.

نخستین کنگره بین المللی تازه های بیماری گلوکوم همزمان با هشتمین همایش سالانه بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیا(ص) مشهد که توسط گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده تا هشتم خرداد ماه ادامه دارد.

طی سه روز برگزاری کنگره مباحث مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری گلوکوم و سایر بیماریهای چشمی با حضور متخصصان برجسته علم چشم پزشکی از ایران و کشورهای آمریکا، آلمان و ایتالیا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha