یكی از مهمترین و شایع‌ترین علت به وجود آمدن چین و چروك‌های پوست دست، رژیم‌های غذایی مكرر و نامناسب به شمار می رود.

دكترسیدحسین طباطبایی متخصص پوست در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب افزود: چین و چروك پوست دست به علت عواملی چون چین و چروك پوست سایر قسمتهای بدن، ارث، نوع تغذیه، ورزش، عوامل فیزیكی، نور آفتاب، سوز و سرما و نیز از بیماری‌های مزمن تضعیف كننده تبعیت می‌كند.

وی گفت: همچنین عوامل مهم دیگری در به وجود آوردن چین وچروك پوست دست مؤثر هستند كه از جمله آنها استفاده مكرر ازمواد شوینده را می توان نام برد. افراد مبتلا به وسواس و كارگرانی كه با مواد شوینده بسیار سرو كار دارند نسبت به سایرین در معرض خطر هستند.

دکتر طباطبایی در خصوص علت تأثیر مواد شوینده بر روی پوست دست، گفت: PH طبیعی دست اسیدی است كه برای مقاومت و سلامت پوست ضروری است. شوینده‌هایی كه دارای PH قلیایی هستند موجب خشك شدن PH اسیدی دست شده و هرچه شوینده قوی‌تر باشد باعث تخریب بیشتر و ضعیف شدن آن می‌شود.

وی افزود: در این صورت ابتدا پوست دست خشك و به مرور زمان قرمز و ترك خورده شده و با ادامه این وضعیت باعث چروك زودرس پوست دست خواهند ‌شد.

این متخصص پوست درخصوص راه‌های پیشگیری از چروك خوردن پوست دست گفت: به غیر از علل ارثی بقیه علل قابل پیشگیری نسبی هستند؛ به طوری كه هنگام شتسشوی ظروف و البسه و رانندگی استفاده از دستكش و در رانندگی استفاده از ضد آفتاب ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که به طور متناوب افزایش یا کاهش وزن پیدا می‌کنند و یا به طور مكرر رژیم غذایی گرفته و سپس ترك رژیم می كنند در همه قسمت‌ها بدن و دست‌ها باعث شلی و چروك زودرس پوست خود می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha