پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 149551

به كار بردن تعبیر«بحران» برای وضعیت آب دیگر به چیزی مرسوم تبدیل شده است. دیگر كمتر شهروندی است كه نداند در این زمینه با بحران رو‌به‌رو هستیم. با وجود این، این دانستن نه به تغییر در شیوه مصرف آب و نه به اجرای طرح‌هایی برای جمع آوری آب‌های حاصل از بارندگی و ذخیره كردن آنها منجر شده است. یكی از طرح‌هایی كه در ماه‌های اخیر در شهر تهران در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است، جمع‌آوری آب باران و ذخیره كردن آن برای مواقع بحرانی است.

سلامت نیوز:به كار بردن تعبیر«بحران» برای وضعیت آب دیگر به چیزی مرسوم تبدیل شده است. دیگر كمتر شهروندی است كه نداند در این زمینه با بحران رو‌به‌رو هستیم. با وجود این، این دانستن نه به تغییر در شیوه مصرف آب و نه به اجرای طرح‌هایی برای جمع آوری آب‌های حاصل از بارندگی و ذخیره كردن آنها منجر شده است. یكی از طرح‌هایی كه در ماه‌های اخیر در شهر تهران در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است، جمع‌آوری آب باران و ذخیره كردن آن برای مواقع بحرانی است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آرمان در ادامه نوشت: هم اكنون در فصل گرما به سرمی بریم و برای هر كدام از ما وضعیت بحرانی آب نگران‌كننده است. تنش‌های آبی در دنیا به گونه‌ای است كه همگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. «در جهان حدود یك میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند»؛ «روزانه 50 هزار نفر در جهان بر اثر مصرف آب غیر بهداشتی جان خود را از دست می‌دهند»؛ «تا سال 2050 میلادی بیش از نیمی از كشور‌ها در سراسر دنیا در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با بحران روبه‌رو خواهند شد»؛ تمام این جمله‌های هشداردهنده، بیانگر آن هستند كه بحرانی جدی با نام «بحران آب» در حال گسترش و پیچیده‌تر شدن است.

اقدام جدی برای جمع‌آوری آب باران انجام نشده است

روز گذشته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی چشم‌انداز شهرهای پایدار آینده ایران، گفت: در گذشته نگاه یك طرفه‌ای به مباحث اقتصادی وجود داشت، به طوری كه هر فعالیت تولیدی كه با برداشت منابع طبیعی همراه بود، منجر به تخریب طبیعت می‌شد. زمانی كه بهره‌برداری از طبیعت افزایش یافت، آلودگی زیست محیطی نیز به خاطر تولید بیشتر پسماندهای حاصل از بهره‌وری افزایش پیدا كرد. در نتیجه، در اواخر قرن بیستم با بحران‌های جدی زیست محیطی روبه‌رو شدیم. سید محمد مجابی افزود: برای كنترل این مساله، حركت‌های جدی همچون اجلاس جهانی زمین شكل گرفت كه در آن دستیابی به توسعه پایدار مطرح بود. او با اشاره به این موضوع كه بحران‌های متعددی در حوزه محیط زیست وجود دارد، گفت: امروز جهان با بحران آب مواجه است در حالی كه هنوز اقدام جدی برای جمع‌آوری آب باران در دوره‌های بارندگی در شهرهای خشك و نیمه خشك همچون تهران انجام نشده است. او با تاكید بر این مساله كه تولید محصولات صادراتی همچون پسته و هندوانه كه به آب زیادی نیاز دارد، باید در كشور مدیریت شود، ادامه داد، كاهش سرانه آب تجدید پذیر كشور به مرور زمان باعث فشار به آب‌های غیرتجدیدپذیر و در نتیجه، كاهش آب زیرزمینی می‌شود. مجابی با اشاره به این مساله كه توسعه پایدار شهری نیازمند مطالعه و پژوهش بر مبنای مساله‌یابی است، تاكید كرد: باید بدانیم كه در هر یك از قسمت‌های یك شهر چه مساله‌ای وجود دارد تا پس از دسته‌بندی این مسائل بتوانیم به آنها در قالب طرح‌های پژوهشی رسیدگی كنیم. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس در ادامه گفت: آینده پژوهی مساله بسیار حائز اهمیتی برای شهرهاست و اگر اتفاقاتی كه در آینده رخ می‌دهد از پیش برنامه‌ریزی نشود، قابل مدیریت نخواهد بود. بنابراین، لازم است كه طرح جامع شهری در زمینه مدیریت شهری و محیط زیست ارائه كنیم كه همه مسائل شهر را پوشش دهد. براساس گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، او با اشاره به مساله ترافیك و آلودگی هوا، آلودگی صوت، آلودگی آب، افزود: در شهرهای توسعه یافته برای افزایش كیفیت زندگی شهروندان به مسائل زیست‌محیطی توجه می‌شود.

مدیریت منابع آبی در كشور اعمال نمی‌شود

سخنگوی كمیسیون عمران مجلس درباره نحوه مدیریت آب باران به آرمان می‌گوید: بحران آب در همه جای دنیا وجود دارد و با مدیریت صحیح آب می‌توان اقدامات ثمربخشی را لحاظ كرد. مهرداد بائوج لاهوتی می‌افزاید: میانگین بارندگی امسال 240 میلی متر بود كه در مقایسه با سال گذشته كاهش داشته است. به گفته او كشور ما یك كشور كم‌آب است و از هر منابع آبی می‌توان برای ذخیره‌سازی استفاده كرد. برای مثال در دنیا از تصفیه پسماند و فاضلاب برای آبیاری بخش كشاورزی استفاده می‌شود. این نماینده مجلس تاكید می‌كند: در استان‌های شمالی كشور سالانه هزار میلیمتر بارندگی ثبت می‌شود و در دو ماه مرداد و شهریور كه فصل برداشت برنج است، جنگ بر سر آب راه می‌افتد آن هم به این دلیل كه در این ماه‌ها هیچ بارشی را شاهد نیستیم و اگر همین آب باران مدیریت شود در فصول برداشت محصول در استان‌های شمالی كشور نه تنها هیچ مشكلی وجود ندارد بلكه می‌توان به استان‌های مجاور هم آبرسانی كرد. لاهوتی تصریح می‌كند: در هفته‌های گذشته شاهد بارش مطلوبی در تهران بودیم اما متاسفانه به دلیل عدم اعمال مدیریت این منبع رها شد كه این بی‌توجهی‌ها دیر یا زود به ضررمان می‌شود. او می‌افزاید: در مقایسه با سال گذشته میزان بارندگی‌ها 15 درصد كاهش داشته است و اگر این وضعیت مدیریت نشود بی شك با بحران آب رو‌به‌رو خواهیم شد. سخنگوی كمیسیون عمران از تدوین طرحی با عنوان «تنش‌های آبی» در كمیسیون عمران مجلس خبر داده و می‌گوید: متاسفانه هم اكنون بر سر میزان آب آشامیدنی مشكل داریم اما در برخی مواقع شاهدیم كه همین آب شرب برای آبیاری فضای سبز مصرف می‌شود كه این اقدام نشان از عدم آگاهی و عدم‌اطلاع‌رسانی در زمینه مدیریت آب در كشور دارد. لاهوتی با بیان اینكه هم اكنون هدر رفت آب در دنیا زیر 10 درصد است اما در كشور ما میزان هدر رفت آب به 40 درصد رسیده است، تصریح می‌كند: 30 درصد از هدر رفت به دلیل فرسودگی شبكه‌های منابع آب تولیدی وزارت نیرو است و اگر این سازمان در پی مدیریت صحیح آب است در ابتدا باید هدررفت انشعاب را به زیر 10 درصد برساند.

فقدان مدیریت یكپارچه شهری

یك عضو شورای شهر تهران در مورد وضعیت جمع‌آوری آب‌های سطحی در كشور به آرمان می‌گوید: در مورد جمع‌آوری آب‌های سطحی در كشور ما تاكنون ضعیف عمل شده است و اقدام مناسبی در این حوزه انجام نشده است. غلامرضا انصاری ادامه می‌دهد: این در حالی است كه شرایط خشكسالی و بارندگی كم بر كشور حاكم است و حتی كشورهایی كه وضعیت بهتری از نظر نزولات جوی دارند نیز برای آب برنامه‌ریزی كرده‌اند. او با اشاره به اقداماتی كه به این منظور در كشور قرار است صورت بگیرد، می‌گوید: استفاده از آب‌های سطحی و فاضلاب‌ها به شدت از سوی دولت و سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می‌شود؛ زیرا ساماندهی اصولی نزولات برای تبدیل آب‌های سطحی به مصرفی لازم است. او در ادامه به فقدان مدیریت یكپارچه شهری در این حوزه اشاره كرد و افزود: وقتی برف می‌بارد ما شاهد این هستیم كه شهرداری كیسه‌های شن و ماسه را به این منظور روی معابر می‌پاشد كه این اقدام سبب می‌شود این آب‌های سطحی هم دیگر قابلیت استفاده مجدد نداشته باشند. انصاری می‌افزاید: ما باید به صورت جدی به سمت مدیریت یكپارچه شهری حركت كنیم. در جلسه این هفته شورا قرار است موضوع استفاده بهینه از انرژی و آب مورد بررسی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha