پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 149559

محققان دانشگاه استنفورد دریافته‌اند مقاومت به انسولین یک عامل‌خطرساز مهم در ایجاد بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نوع 2 است.

سلامت نیوز: محققان دانشگاه استنفورد دریافته‌اند مقاومت به انسولین یک عامل‌خطرساز مهم در ایجاد بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نوع 2 است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، به طور تقریبی یک‌سوم از جمعیت آمریکا تا‌ حدودی دارای ویژگی مقاومت به انسولین هستند، هرچند که این موضوع در مورد بسیاری ‌از آن‌ها نهفته است.

به گفته محققان چاقی با افزایش مقاومت به انسولین و کاهش حساسیت به انسولین مرتبط است. با این‌حال بسیاری از مطالعات ژنتیکی گسترده حاکی از آن هستند که مقاومت به انسولین ژنتیکی است.

تحقیقات جدید نشان می دهد ژنی وجود دارد که به شدت با بسیاری از ویژگی‌های مقاومت به انسولین مرتبط است.

توماس کورترماس و همکارانش در دانشگاه استنفورد ژنی را در بیش ‌از پنج هزار نفر مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیدند که وجود یک نوع ژن خاص با نام کد NAT2) N-acetyltransferase2) با عوامل‌خطرساز بیماران دیابتی و قلبی مرتبط است.

آنان می گویند: بازدارندگی ژن مشابه NAT2 در الگوی موش‌ها موجب افزایش حساسیت به انسولین شده است.

به گفته آنان تمام این نتایج در کنار یکدیگر بر‌این نکته مبتنی است که جهش‌های ‌NAT2 در برخی‌ از افراد عامل مقاومت به انسولین است.

این تحقیق حاکی از آن است که با‌ ترکیب مطالعات رابطه‌ کلی ژنوم در سطح گسترده با معیارهای بالینی دقیق، می‌توان به شیوه‌ای مفید در باره‌ بیماری‌های پیچیده به اطلاعات جدیدی دست یافت.

نتیجه این یافته علمی در Journal of Clinical Investigation منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha