سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 14956

اگر سری به بازار اسباب‌بازی در گوشه و كنار شهر تهران بزنید، بعضا با دستفروشانی مواجه می‌شوید كه اقدام به فروش اسباب‌بازی‌های آبی یا همان "Water Game" می‌كنند. اوضاع در شهرستان‌های اطراف تهران و حتی در استان‌های دیگر كشور نیز بهتر از این نبوده و فروش چنین اسباب‌بازی‌هایی بدون توجه به تبعات بسیار منفی كه می‌توانند به دنبال داشته باشند، همچنان در حال انجام است.

واترگیم یا همان اسباب‌بازی‌های آبی نوعی از اسباب‌بازی به شمار می‌روند كه دارای مخزن آب هستند، اما نكته اصلی این است كه به دلیل خطراتی كه استفاده از این نوع اسباب‌بازی‌ها برای كودكان دارد، واردات این گونه از اسباب‌بازی‌ها به بسیاری از كشورهای جهان ممنوع اعلام شده است.

محمدحسین فرجو - دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی - در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید:‌ "در حال حاضر واردات اسباب‌بازی‌های دارای مخزن آب یا همان واترگیم به كشور ممنوع بوده و اسباب‌بازی‌هایی كه از این دست در بازار مشاهده می‌شوند به صورت قاچاق وارد كشور شده‌اند."

وی با اشاره به این‌كه تمام كشورهای اروپایی واردات واترگیم را به بازارهای خود ممنوع كرده‌اند، می‌افزاید: "چین بزرگترین تولیدكننده اسباب‌بازی‌های واترگیم در دنیا محسوب می‌شود، اما متاسفانه تولیدكنندگان این كشور در تولید اسباب‌بازی‌های واترگیم نكات بهداشتی و ایمنی را رعایت نمی‌كنند."

وی توضیح می‌دهد: "احتمال انتقال ویروس سارس از طریق اسباب‌بازی‌های واترگیم بسیار بالاست، زیرا دقیقا مشخص نیست كه چینی‌ها از چه نوع آبی در مخزن‌های اسباب‌بازی واترگیم استفاده می‌كنند. "

وی تاكید می‌كند: "به نظر می‌رسد كه چینی‌ها حتی از آب پسماند كارخانه‌های صنعتی خود در مخزن اسباب‌بازی‌های واترگیم استفاده می‌كنند كه در چنین صورتی اگر مخزن اسباب‌بازی شكسته شود، خطرات زیادی كودك را تهدید می‌كند."

در همین زمینه رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز چندی پیش در مورد نظارت بر استادارد اسباب‌بازی‏های وارداتی به كشور توضیح داده بود: " به دلیل این‌كه واردات اسباب‌بازی به كشور به صورت انفرادی نیز انجام می‌شود، نمی‏توان نظارت دقیقی بر آن داشت. به منظور رفع این معضل، یك سال پیش طرح ردیابی كالاهای خارجی در بازار ارایه شد كه در صورت نهایی شدن آن، امكان كنترل همه جانبه بر این كالاها میسر می‏شود."

از اظهارات این دو مقام رسمی می‌توان چنین نتیجه گرفت كه اسباب‌بازی‌های واترگیم خطری جدی برای كودكان محسوب می‌شوند. شاید هم اگر لقب قاتل كودكان را بر این نوع اسباب‌بازی بگذاریم، چندان بیراه نباشد.

به گزارش ایسنا، در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود كه چطور چنین اسباب‌بازی‌های خطرناكی امكان ورود به كشور را پیدا كرده و چه نهادهایی در این زمینه مسوولیت خود را به درستی انجام نداده‌اند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha