بیمه طلایی معلمان که همان بیمه تکمیلی است را وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد بنا گذاشت. بیمه‌ای که در هیچ سالی،‌ برنزی هم نبوده است.

سلامت نیوز: بیمه طلایی معلمان که همان بیمه تکمیلی است را وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد بنا گذاشت. بیمه‌ای که در هیچ سالی،‌ برنزی هم نبوده است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین،معلمان و فرهنگیان، یکی از بزرگترین جمعیت کارمندان دولت، در تمام این سالها ناراضی بوده‌اند. از سابقه دارانشان بپرسید، می گویند شهید رجایی خوب بود و زمان محمدعلی نجفی. در دوره‌های دیگر همیشه دلیلی برای نارضایتی وجود داشته است. عمده این نارضایتی هم در دو کلمه خلاصه می شود؛ شان معلمان. وزرای آموزش و پرورش در هر دوره ای هم برای کم شدن این نارضایتی و بالا رفتن شان معلمان دست به کاری زده‌اند.

در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی بیمه تکمیلی فرهنگیان را با عنوان بیمه طلایی، مطرح کرد. قرارداد اولیه بیمه طلایی با بیمه ایران بود و تنها فرهنگیان شاغل را شامل می شد، اما بعد از مدتی ظاهرا و با دستور رییس جمهور، بازنشستگان فرهنگی هم شامل این طرح شدند. در آن سال ها ماهیانه از هر فرهنگی ۱۲ هزارتومان دریافت می شد و فرهنگیان هم خدماتی می گرفتند.

اما این بیمه هم رضایت فرهنگیان را برای همیشه نگه نداشت؛ موج نارضایتی زمانی به وجود آمد که آموزش و پرورش به خاطر بدهی، ‌قرارداد جدید بیمه طلایی را با شرکت آتیه سازان حافظ منعقد کرد و این شرکت به عنوان مجری جدید بیمه طلایی فرهنگیان انتخاب شد. اما پوشش بیمه‌ای که ناقص آتیه سازان حافظ و البته هزینه های درمانی بالای معلمان به دلیل بی توجهی قدیمی به سلامت آنها، ناگهان به شرکت بیمه طرف قرار فشار زیادی وارد کرد و بیمه طلایی در بسیاری از مواقع کاملا بی معنی شد.

نارضایتی و گلایه فرهنگیان از بیمه طلایی اواخر دولت قبل به بالاترین حد خود رسید و حتی عده زیادی از این معلمان از آن انصراف دادند. در دولت یازدهم هم البته خبری از رضایت معلمان از بیمه طلایی نیست. آنها به پوشش ضعیف این بیمه تکمیلی اعتراض می کنند. بیمه ای که مثلا دندان‌پزشکی را پوشش نمی دهد.

درد دل فرهنگیان

بیشتر فرهنگیان چندان دل خوشی از این بیمه ندارند؛ آنها خدمات تحت پوشش بیمه طلایی را پایین و سقف پرداختی ها را حداقل می دانند. در درمانگاه فرهنگیان عده زیادی از معلمان شاغل و بازنشسته به دنبال دریافت خدمات هستند. پشت در اتاق ویزیت پزشک عمومی، چند نفری از معلمان جمع هستند. به سراغ یکی از خانمهایی که روی صندلی نشسته می روم. او دبیر فیزیک است و آمده تا داروهایش را به پزشک نشان دهد.

از او در مورد بیمه طلایی می پرسم که می گوید: "همان ابتدا که اعلام شد من چون بیمه تکمیلی همسرم بودم تقاضا ندادم و بعد هم اصلا ناراحت نشدم چون بسیاری از همکارانم ناراضی بودند."

او در مورد دلیل نارضایتی همکارانش می گوید: "مبلغی که کم می شود خیلی بیشتر از آن است که معلمان در سال از پزشک و بیمه تکمیلی استفاده می کردند، بعد هم جاهای خاصی را اعلام می کنند که اصلا پزشک متخصص و آزمایشگاه مناسب ندارد، از همه بدتر گرفتن هزینه درمان بود که بارها باید برای دادن مدارک و گرفتن پول مراجعه کنند."

مرد مسنی که خودش را بازنشسته معرفی می کند و حرف‌های ما را شنیده، می گوید: "اول که با بیمه ایران قرداد داشتند از ما هم ماهیانه برای بیمه طلایی کم می کردند اما بعد گفتند که دیگر برای ما نیست درحالی‌که این بیمه برای ما که بیشتر بیمار هستیم بهتر است." دخترم هم معلم است و دوسال است که این بیمه را دارد اما برای دندانپزشکی نمی تواند استفاده کند."

به قسمت عینک فروشی می روم. مرد مسن دیگری در حال انتخاب فریم عینکش است، می پرسم: «هزینه عینک را بیمه طلایی می دهد؟» همانطور که قاب عینکش را بالا و پایین می کند، می گوید: "من بازنشسته هستم و بیمه تکمیلی ندارم اما بعید می دانم."

یک خانم دیگری هم که با کمک خانم فروشنده در حال انتخاب عینکش هست می گوید: "من از ابتدایی که این بیمه آمد ثبت نام کردم، سال اول 50هزار تومان برای عینک و 200هزار تومان هم برای دندانپزشکی می‌دادند که خیلی خوب بود بعد که بیمه آتیه سازان با ما قرداد بست تمام این هزینه ها را به اسم صرفه جویی کم کردند و گفتند در عوض حق بیمه کمتری از شما کم می شود. من و خیلی از همکارانم راضی هستیم که حق بیمه بیشتری بدهیم در عوض خدمات بهتری بگیریم."

مردی با پسر کوچکش به درمانگاه آمده و در انتظار نوبت دندانپزشکی هستند. پسرک در حال بازی با گوشی موبایل است. پدرش که دبیر ورزش است می گوید: "من و خانواده ام راضی هستم، هرچند دندانپزشکی ندارد اما با مراکز خوبی مثل بیمارستان بهمن قرارداد دارد و خدمات خوبی دارد. الان همه بیمه های تکمیلی دندانپرشکی ندارند و به هرحال مشکلاتی دارند و نباید خیلی انتظار داشته باشیم."

در راهرو خانم جوانی را می بینم که عکسهای رادیولوژی در دستش است و به دنبال صندلی خالی می گردد. ظاهرا معلم ابتدایی است و از پارسال که قراردادش درست شده، این بیمه را ثبت نام کرده است. او می گوید: "من دو ماه پیش زایمان کردم و فقط به خاطر مخارج آزمایش و سونوگرافی که داشتم این بیمه را قبول کردم چون برای ما معلمها این بیمه حداقل سقف است اما سایر کارمندان دولت بیمه بهتری دارند."

او ادامه می دهد: "از طرفی دردسر گرفتن پول را اگر غیر از مراکز معرفی شده بروم دارم، چون باید یک سری مدارک را به ناحیه ببرم و بعد آنجا به منطقه ارسال می کنند و گاهی چند ماه بعد تازه اعلام می کنند که فلان مدرک کم است و دوباره باید بروم."

خانم معلم نسبت به پرداخت نشدن هزینه آزمایش‌هایش در کشور خارجی هم گلایه دارد و می گوید: به من گفتند تنها هزینه آزمایش‌هایی که در داخل کشور انجام شود را پرداخت می کنیم.

بیمه طلایی در دولت یازدهم

با تغییر دولت و انتخاب فانی به عنوان وزیر، آموزش و پرورش همچنان بیمه طلایی را با شرکت آتیه سازان حافظ منعقد کرد. البته به خاطر نارضاتی فرهنگیان، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه‌ نشست ستاد ملی آموزش برای توسعه پایدار در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال 93 به یک جمع بندی در خصوص مشکلات بیمه طلایی فرهنگیان برسیم.

او همچنین چند باری وعده داد در بیمه طلایی بازنگری می شود، یک بار از همسان شدن مزایای بیمه طلایی بازنشستگان و شاغلین خبر داد (اینجا) و یک بار هم گفت در تعهدات بیمه طلایی معلمان بازنگری می شود (اینجا).

سرانجام پایان سال قبل، بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در یک نشست خبری در مورد وضعیت بیمه طلایی فرهنگیان در سال 94 گفت: برای سال آینده چهار نوع خدمت بیمه تکمیلی طراحی کرده‌ایم که این چهار بسته در نوع خدمات بیمه تکمیلی متفاوت هستند. این بسته ها با نظرسنجی از فرهنگیان انتخاب می شوند و بخشنامه آن را برای استانها ارسال کردیم.

مشخصات 4 بسته بیمه ای فرهنگیان

بسته شماره یک: تعهدات هزینه های بیمارستانی شامل جراحی های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی بدون سقف است؛ زایمان(طبیعی، سزارین و کورتاژ تشخیصی و تخلیه ای) نیز تا سقف 10 میلیون ریال است. هزینه های نازایی و ناباروری(هزینه های تشخیص و دارو و درمان)، هزینه های دندانپزشکی، ویزیت، هزینه های تهیه اعضای طبیعی پیوندی با تأیید انجمن های مربوطه و هزینه های اروتز و پروتز(طبق تعرفه و تعریف وزارت بهداشت) بدون سقف است.

هزینه های رفع عیوب انکساری برای هر چشم با حداقل درجه 3 دیوپتر تا سقف 3 میلیون ریال، عینک و لنز طبی تا سقف یک میلیون ریال و آمبولانس داخل شهر 600 هزار ریال و خارج شهر یک میلیون ریال است.نرخ حق بیمه ماهانه بسته شماره یک برای هر نفر توسط شرکت های بیمه گر 530 هزار ریال(با احتمال 10 تا 15 درصد افزایش یا کاهش) تخمین زده می شود که مبلغ 130 هزار ریال آن به عنوان سهم دستگاه تأمین و پرداخت خواهد شد و مابقی باید توسط بیمه شدگان پرداخت شود.

بسته شماره دو: تعهدات هزینه های بیمارستانی شامل جراحی های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی بدون سقف است؛ زایمان(طبیعی، سزارین و کورتاژ تشخیصی و تخلیه ای) نیز تا سقف 10 میلیون ریال است.هزینه های نازایی و ناباروری(هزینه های تشخیص و دارو و درمان)، هزینه های پاراکلینیکی، ویزیت، هزینه های تهیه اعضای طبیعی پیوندی با تأیید انجمن های مربوطه و هزینه های اروتز و پروتز(طبق تعرفه و تعریف وزارت بهداشت) بدون سقف است.

هزینه های رفع عیوب انکساری برای هر چشم با حداقل درجه 3 دیوپتر تا سقف 3 میلیون ریال، عینک و لنز طبی تا سقف 500 هزار ریال و آمبولانس داخل شهر 600 هزار ریال و خارج شهر یک میلیون ریال است.نرخ حق بیمه ماهانه بسته شماره دو برای هر نفر توسط شرکت های بیمه گر 380 هزار ریال(با احتمال 10 تا 15 درصد افزایش یا کاهش) تخمین زده می شود که مبلغ 130 هزار ریال آن به عنوان سهم دستگاه تأمین و پرداخت خواهد شد و مابقی باید توسط بیمه شدگان پرداخت شود.

بسته شماره سه: تعهدات هزینه های بیمارستانی شامل جراحی های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی بدون سقف است؛ زایمان(طبیعی، سزارین و کورتاژ تشخیصی و تخلیه ای) نیز تا سقف 10 میلیون ریال است.

هزینه های نازایی و ناباروری(هزینه های تشخیص و دارو و درمان)، هزینه های پاراکلینیکی، هزینه های تهیه اعضای طبیعی پیوندی با تأیید انجمن های مربوطه و هزینه های اروتز و پروتز(طبق تعرفه و تعریف وزارت بهداشت) بدون سقف است.هزینه های آمبولانس داخل شهر 600 هزار ریال و خارج شهر یک میلیون ریال است.

نرخ حق بیمه ماهانه بسته شماره سه برای هر نفر توسط شرکت های بیمه گر 230 هزار ریال(با احتمال 10 تا 15 درصد افزایش یا کاهش) تخمین زده می شود که مبلغ 130 هزار ریال آن به عنوان سهم دستگاه تأمین و پرداخت خواهد شد و مابقی باید توسط بیمه شدگان پرداخت شود.

بسته شماره چهار: تعهدات هزینه های بیمارستانی شامل جراحی های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی بدون سقف است؛ زایمان(طبیعی، سزارین و کورتاژ تشخیصی و تخلیه ای) نیز تا سقف 10 میلیون ریال است.هزینه های نازایی و ناباروری(هزینه های تشخیص و دارو و درمان)، و هزینه های تهیه اعضای طبیعی پیوندی با تأیید انجمن های مربوطه بدون سقف است. هزینه آمبولانس داخل شهر 600 هزار ریال و خارج شهر یک میلیون ریال است.

نرخ حق بیمه ماهانه بسته شماره دو برای هر نفر توسط شرکت های بیمه گر 180 هزار ریال(با احتمال 10 تا 15 درصد افزایش یا کاهش) تخمین زده می شود که مبلغ 130 هزار ریال آن به عنوان سهم دستگاه تأمین و پرداخت خواهد شد و مابقی باید توسط بیمه شدگان پرداخت شود.

بیمه طلایی در سال 94

در هفته روابط عمومی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: در نظرسنجی صورت گرفته از چهار بسته حمایتی ، اکثریت فرهنگیان بسته های دوم و سوم پیشنهادی را انتخاب کرده اند و تلاش می کنیم به زودی وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان را نهایی کنیم. (اینجا)

بطحایی امروز هم از انعقاد قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان تا اول مهر ۹۴ خبر داده است: در قرارداد جدید تلاش شده است اشکالات برطرف شود و مراکز درمانی تحت پوشش افزایش یابد. هزینه و خسارت‌هایی که بیمار فرهنگی در مراجعه به مراکز غیردولتی پرداخت کرده است در قرارداد جدید سریعتر پرداخت خواهد شد.

بطحایی به یک مشکل بسیار جدی که زمان عقد قرارداد در بیمه طلایی بود اشاره کرد: مشکل بدین شکل بود که هر سال زمان عقد قرارداد بیمه طلایی در پایان اردیبهشت هر سال تکرار می‌شد و این زمان مناسبی نبود. تاریخ قرارداد بیمه طلایی به اول مهر ماه انتقال یافته است، قراردادی که در حال حاضر منعقد شده است تا اول مهر ماه امسال اعتبار دارد و از اول مهر مجدداً تمدید خواهد شد. آنچه که در قرارداد جدید منعقد شده است برای کاهش مسائل و مشکلات فرهنگیان بود و تلاش شده است که کیفیت کار بالا برود.

طبق اعلام آموزش و پرورش این بیمه طلایی که قرار است اعلام شود به انتخاب خود فرهنگیان تعیین شده پس باید دید که در آینده میزان رضایت فرهنگیان از آن چقدر است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha