در حالی كه ترس از درد زایمان از مهمترین علت های امتناع زنان از زایمان طبیعی و در نتیجه افزایش آمار سزارین عنوان می‌شود، گرما به عنوان یکی از روش‌های غیر دارویی تسکین درد باعث کاهش شدت درد و زایمان افزایش سازگاری با درد می‌شود.

تحقیقات فرشته بهمنش، کارشناس ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بررسی بر روی 64 نفر زن باردار در زایمان نخست حاكی از تاثیر گرمادرمانی در کاهش شدت درد زایمان است.

در این تحقیق افراد منتخب در دو گروه گرمادرمانی و مراقبت روتین قرار گرفته و پس از انجام آزمایشات و مطالعات نتایج به دست آمده مورد مقایسه قرار گرفت.

در بیماران گروه مراقبت در این روش علاوه بر مراقبت های روتین از دیلاتاسیون 4-3 سانتی متر دهانه رحم تا پایان مرحله اول زایمان از کیف آب گرم درقسمت تحتانی پشت و در مرحله دوم در قسمت پرنیه برخوردار بودند و شدت درد زایمان با استفاده از مقیاس خط کش درد مک گیل و طول مدت مراحل سه گانه زایمان با استفاده از ساعت دیجیتالی، در دو گروه (هم مراقبت روتین و هم گروه نمونه گرما درمانی) تعیین شد که نمایانگر تاثیر مثبت گرما درمانی بود.

به گزارش ایسنا، یافته ها نشان داد: گرما درمانی نه تنها تاثیری بر طول مدت مرحله دوم زایمان، نوع زایمان و وضعیت خونریزی مادر و انقباض و ارتفاع قله رحم در یک ساعت اول پس از زایمان ندارد؛ بلکه سبب کاهش شدت درد زایمان در زنان نخست زا می شود و بر طول مدت مراحل اول و سوم زایمان موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha