یک فوق تخصص ریه گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته سیگار عامل دخیل در 90 درصد موارد سرطان ریه است

سلامت نیوز:یک فوق تخصص ریه گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته سیگار عامل دخیل در 90 درصد موارد سرطان ریه است

 به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری ایسنا، دکتر علی معینی التهاب در راه‌های هوایی را مهم‌ترین عارضه مصرف سیگار عنوان کرد و افزود: ادامه مصرف سیگار در طولانی‌ مدت می‌تواند موجب تورم و انسداد برگشت ناپذیر راه‌های هوایی شود.

وی با اشاره به وجود 5000 نوع ماده شیمیایی در سیگار، گفت: وجود این عوامل باعث می‌شود در درازمدت تنگی نفس به عنوان یک عارضه مشخص در افراد سیگاری بروز کرده و این افراد دچار سرفه و خلط گلو شوند که در نهایت این عوارض با ادامه مصرف منجر به نارسایی ریه می‌شود.

معینی اظهار کرد: با نارسایی ریه و عدم توانایی ریه در تبادل مناسب گازهای تنفسی، سطح اکسیژن خون کاهش یافته و گاز کربنیک خون که بسیار مضر است در خون افزایش می‌یابد.

این فوق تخصص ریه افزود: در این شرایط فرد به مرور دچار اختلال هوشیاری شده، تمرکز خود را از دست می‌دهد و به نوعی گیجی و منگی مبتلا می‌شود.

معینی در ادامه سیگار را یکی از فاکتورهای اصلی در بیشتر موارد سرطان ریه عنوان کرد و افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته سیگار عامل دخیل در 90 درصد موارد سرطان ریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم است.

وی با اشاره به وجود 40 عامل سرطان‌زا در سیگار، اظهار کرد: سلول‌های سرطانی با مصرف سیگار به تدریج در بدن فرد مصرف کننده ایجاد می‌شوند که سیستم ایمنی بدن بطور طبیعی با آنها مبارزه کرده و آنها را از بین می‌برد، اما به تدریج و با ادامه مصرف سیگار و افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ضیعف شده و بدن توان مقابله با سلول‌های سرطانی تولید شده را نخواهد داشت و این زمان است که سرطان در فرد بروز پیدا می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند نیز مانند افراد سیگاری در معرض تمامی عوارض گفته شده هستند.

معینی با بیان اینکه توتون سوخته ایجاد عوارض بسیاری در بدن می‌کند، گفت: در بیشتر سیگارهای غیربهداشتی توتون استفاده شده و همین امر عوارض سیگار را چند برابر می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha