جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 149606

یک کارشناس تغذیه گفت: با افزایش سن، نیاز به انرژی کاهش مییابد.

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای سالمندان

سلامت نیوز:یک کارشناس تغذیه گفت: با افزایش سن، نیاز به انرژی کاهش مییابد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل ازخبرگزاری ایسنا،عاطفه فلاح  اظهار کرد: اگرچه دوران سالمندی به 60 سال و بالاتر اطلاق می‌شود، اما تغییرات سالمندی از سالها قبل آغاز میشود.

وی ادامه داد: توجه به تغذیه در این دوران به دلیل تغییر نیازهای تغذیهای بدن از اهمیت بسزایی برخوردار است. نیاز سالمندان به موادمغذی متاثر از داروها، بیماریها و پدیدههای بیولوژیکی دوران میانسالی و سالمندی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

فلاح خاطرنشان کرد: مهم‌ترین توصیه تغذیهای برای این سنین تهیه غذاهای ساده و کم حجم است، به طوری که تمام نیازهای فرد به موادمغذی تامین شود و در عینحال متناسب با فرهنگ مصرف او باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه انتخاب نوع غذا در برنامه غذایی روزانه از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: نکته اساسی در برنامه غذایی سالمندان، مصرف موادغذایی کم چربی و کم کلسترول مانند شیر و لبنیات کمچرب،کاهش مصرف روغن، کره، خامه و ... کمنمک و پرفیبر است.

وی تاکید کرد: در افراد مسن مصرف روزانه شش تا هشت لیوان مایعات ترجیحا آب برای پیشگیری از یبوست و کم آبی بدن توصیه میشود، زیرا افراد مسن علیرغم نیاز واقعی به مایعات، کمتر احساس تشنگی میکنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم آبی و یبوست هستند.

فلاح بیان کرد: با افزایش سن نیاز به انرژی کاهش مییابد و به همین علت نیاز متابولیسمی بدن به انرژی کمتر از سایر گروههای سنی است.

وی با اشاره به اینکه افراد مسن فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه نیازمند غذای کمتری برای ثابت نگه داشتن وزن‌شان هستند، افزود: برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه میشود غذاهای کم حجم و غنی از موادمغذی را بیشتر مصرف کنند و مصرف موادشیرین و چربیها را نیز کاهش دهند.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: از آنجا که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش مییابد، پروتئین موردنیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشتهای کمچربی، مرغ، ماهی، سفیده تخممرغ، فرآوردههای لبنی بدون چربی یا کم چربی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن را تامین میکنند، افزود: پروتئین حدود 15 درصد کل انرژی روزانه را تشکیل میدهد و توصیه میشود حدود نیمی از پروتئین مصرفی از نوع حیوانی و مصرف گوشت در سنین سالمندی باید متعادل (حدود سه نوبت در هفته) باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف چربیها باید در رژیمغذایی سالمندان محدود شود، تصریح کرد: دریافت چربی نباید بیش از 30 درصد کل انرژی دریافتی در روز باشد، خصوصا سهم چربیاشباع شامل چربی پنهان در گوشت، انواع روغن جامد و کره باید تا حداکثر 10درصد انرژی دریافتی روزانه کنترل شود.

وی گفت: با افزایش سن مقدار توده چربی بدن سالمندان افزایش مییابد و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماریهایی نظیر افزایش فشارخون، دیابت و بیماریهای قلبی وعروقی افزایش مییابد.

فلاح تاکید کرد: کنترل شدید چربیخون برای سنین 50 تا 70 سال مفید است و به طور کلی باید میزان کلسترول مصرفی کمتر از 300 میلیگرم در روز باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش مییابد، خاطرنشان کرد: با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و ویتامین D افزایش و ازطرف دیگر میزان تولید ویتامین D در پوست از طریق نور آفتاب کاهش مییابد، بنابراین مصرف جگر و روغن کبدماهی برای تامین این ویتامین توصیه میشود.

وی گفت: با افزایش سن، توانایی جذب ویتامین B12 بدن کاهش پیدا میکند. بنابراین مصرف مقدارمناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخممرغ به عنوان منابع ویتامین B12 را با در نظر گرفتن ملاحظات سلامتی فرد و بیماریهای زمینهای احتمالی، کنترل و مورد تاکید قرار دهید.

فلاح تصریح کرد: کمخونی فقرآهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد، اما در افرادی که غذاهای کمانرژی مصرف میکنند یا مشکوک به سوءتغذیه هستند، شایع است.

وی افزود: نیاز مردان و زنان سالمند به آهن یکسان است و میزان توصیه شده روزانه به طور متوسط هفت میلیگرم است و زرده تخممرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزیهای برگ سبزتیره مانند جعفری، برگچغندر، گشنیز و بخشهای تیره برگ کاهو از منابع آهن هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha