جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 149629

سلامت نیوز:رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روند تخریب محیط زیست با شتاب پیش می رود، بنابراین کند کردن آن به قهرمان و پهلوان نیاز دارد.ابتکار: محیط زیست به قهرمان نیاز داردبه گزارش خبرنگار علمی ایرنا، معصومه ابتکار روز پنجشنبه در نخستین همایش ورزش، جوانان و محیط زیست افزود: حضور قهرمانان ورزشی به عنوان سفیران محیط زیست، نقش بسزایی در حفاظت از طبیعت خواهد داشت.


وی تاکید کرد: قهرمانان ورزشی همواره الگوهای رفتاری برای جوانان ونوجوانان هستند بنابراین بسیار خوشحالیم که امروز سفیران محیط زیست، حمایت فدراسیون های ورزشی را از گونه های در خطر انقراض خواهند داشت.


معاون رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد این همایش به هم افزایی میان ورزش و محیط زیست منتهی شود.
ابتکار، همکاری وزارت ورزش و سازمان محیط زیست را گامی بسیار ارزشمندی در راستای حفاظت محیط زیست دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم این بنا را با همکاری و همت تمام اعضا جامعه ورزشی کشور و محیط زیست به نتیجه برسانیم.


** نرخ تخریب محیط زیست بسیار تکان دهنده شده است
معاون رییس جمهوری با طرح این سووال که چرا امروز صحبت از محیط زیست زیاد شده، افزود: 15 ساله گذشته اهداف هزاره در دنیا تعریف شده بود که امسال سال پایانی آن است، از شهریور امسال اهداف هزاره به اهداف توسعه پایدار تغییر می کند و جهت گیری اصلی آن هم افزایی بین رشد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست است، در واقع مثلثی تعریف می شود که محیط زیست یکی از ضلع های اصلی آن است.
وی تاکید کرد: به این علت است که نرخ ناپایداری و تخریب محیط زیست در دنیا بسیار تکان دهنده شده و اگر این روند ادامه یابد چیزی از محیط زیست برای آیندگان باقی نمی ماند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تغییرات آب و هوا در دنیا و نیز ایران اشاره کرد و گفت: توسعه صنعتی و تخریب محیط زیست موجب تولید گازهای گلخانه ای در اتمسفر شده و این مساله فرآیند گرم شدن زمین را تشدید می کند.
ابتکار افزود: بابت هر درجه افزایش گرمای زمین، شش درصد مصرف آب و تبخیر افزایش می یابد و حداقل سه درصد به درآمد ناخالص ملی ضرر وارد می شود.
وی با بیان اینکه اکنون افزایش دمای 1.5 درجه ای را تجربه می کنیم، گفت: این مساله موجب ذوب شدن یخ های قطبی می شود و به مرور جزایر مختلف به زیر آب خواهند رفت که بطور قطع دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خشکسالی های پیاپی، افزایش دما و کاهش بارندگی در ایران، برخی پیامدهای گرم شدن زمین و تغییر اقلیم است، امسال نسبت به سال گذشته 11 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 17 درصد کاهش بارندگی داشتیم، بنابراین در حال وارد شدن به یک دوره سخت هستیم.
وی تاکید کرد: این شرایط مدیریت خاص خود را می طلبد که تاکنون نداشته ایم، در سال های گذشته بی توجهی کامل به این بخش، باعث تشدید مشکلات محیط زیست در کشور شد، البته جامعه جهانی نیز چنین مشکلاتی را دارد.


** طبیعت توانی برای احیا خود ندارد
ابتکار ادامه داد: اکنون میزان برداشت ما از منابع دنیا بسیار بیشتر از توان طبیعی آن است، زمین برای هر یکسال زندگی بشر به یکسال و نیم زمان برای احیای خود نیاز دارد.
ابتکار گفت: طبیعت توان خود پالایی و احیا را دارد اما این توان در حدی تعریف شده که اگر از آن عبور کند، انقراض رخ می دهد، بطوریکه در 70 سال اخیر 50 درصد گونه های پستاندار در جهان منقرض شده اند.
به گفته وی، شیر ایرانی و ببر مازندران دو گونه شاخص در کشور ما بودند که اکنون بطور کامل منقرض شده اند.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: بنابراین دنیا نسبت به سرعت فعالیت بشر برای خودپالایی خود شش ماه عقب تر است و فرصت برای تجدید توان خود را ندارد که این روند موجب شده دنیا به سمت تخریب پیش رود.
ابتکار به تخریب جنگل های هیرکانی اشاره کرد و گفت: جنگل های هیرکانی در ایران 3.5 تا چهار میلیون سال قدمت دارد، اما امروزه فشار جمعیت، زباله، پساب ها و حضور گردشگران روند تخریب در آن را در پیش گرفته، در حالیکه فقط شش درصد از خاک کشور جنگل است که عواملی مانند تخریب و قاچاق بی رویه آن را تهدید می کند.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی و عمومی است، محیط زیست با آینده انسان سر و کار دارد، از این رو حفاظت از آن از همیت بسیار زیادی برخوردار است، الگوی صحیح مصرف آب در شهرها و بخش کشاورزی، روند شکار و کشتار گونه های جانوری نیازمند فرهنگسازی و یک انقلاب است.
وی ادامه داد: در این میان ورزشکاران نقش بسزایی دارند، زیرا شرایط محیطی و وضعیت هوا، تاثیر مستقیم بر جامعه ورزشی خواهد داشت، زیرا داشتن هوای سالم لازمه ورزش کردن، بنابراین محیط زیست سالم برای ورزشکاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ابتکار افزود: با آغاز روند همکاری بین جامعه ورزشی و محیط زیست، بطور قطع شاهد توسعه حفظ محیط زیست و افزایش آگاهی عمومی از طریق ورزشکاران خواهیم بود.
در ادامه این همایش، علی دایی، حمید سوریان، اکرم خدابنده، یوسف کرمی، کیانوش رستمی، آندرآنیک تیموریان، فاطمه منتظری، صادق بیگلری، عظیم قیچی ساز، لیلا رجبی، ابراهیم جوادی و بهداد سلیمی به عنوان سفیران محیط زیست معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha