شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 149672

«برداشت خال و زگیل، لایه‌برداری، ماساژ درمانی، ارائه رژیم چاقی و لاغری، لیزر درمانی، کاشت مو، تزریق ژل و بوتاکس از جمله اقدامات درمانی است که در برخی آرایشگاه‌های مردانه و زنانه انجام می‌شود». این اظهارات را روز گذشته کارشناس شکایات واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام داد.

سلامت نیوز: «برداشت خال و زگیل، لایه‌برداری، ماساژ درمانی، ارائه رژیم چاقی و لاغری، لیزر درمانی، کاشت مو، تزریق ژل و بوتاکس از جمله اقدامات درمانی است که در برخی آرایشگاه‌های مردانه و زنانه انجام می‌شود». این اظهارات را روز گذشته کارشناس شکایات واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه  آرمان ،ماجرای مداخلات برخی آرایشگران در مسائل درمانی موضوع تازه‌ای نیست و هرازچند گاهی اخباری در مورد آن منتشر می‌شود.
 
  بوتاکس نامرغوب و بی‌تحرکی
در دو ماه گذشته خبری مبنی بر تزریق بوتاکس نامرغوب در آرایشگاه زنانه که منجر به بی‌تحرکی و آسیب جدی به اعصاب صورت زن جوانی را در پی داشت در رسانه‌ها منتشر شد. این درحالی است که در سال‌های اخیر شاهد آسیب‌های جدی در این زمینه بودیم و هشدارها از سوی مسئولان امر در وزارت بهداشت و دیگر مسئولان ذیربط نیز بارها عنوان شده است اما انگار برخی افراد آن‌طور که باید و شاید برای سلامتی خود ارزش قائل نیستند و با ساده‌انگاری خود را بازیچه دستان افرادی بی‌علم و بی‌تخصص در این مراکز قرار می‌دهند.


 نبود گوش شنوا از اجرای قوانین در آرایشگاه‌ها
دخالت آرایشگرها در امور درمانی مانند چاقی، لاغری، پاکسازی پوست، درمان ریزش مو، ویتامینه کردن پوست و مو، لیزر موهای زائد، تاتو و خالکوبی این روزها رونق بیشتری گرفته و به نظر می‌رسد مشتریان بیشتری هم به آنها مراجعه می‌کنند و انگار به نوعی ارائه این خدمات در آرایشگاه‌ها به یک امر عادی تبدیل شده است. سال‌هاست وزارت بهداشت هر نوع اقدام درمانی در آرایشگاه‌ها را ممنوع اعلام کرده اما گویا هنوز گوش شنوایی این هشدارها را جدی نگرفته است.

این درحالی است که در سال 91 معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه خبر داد و گفت: 15هزار آرایشگاه، بدون مجوز و به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند و تنها هزار آرایشگاه زنانه مجوز دارند. رضا غلامی افزود: آرایشگاه‌ها از نظر رعایت ضوابط بهداشتی مانند بهداشت کارکنان، محیط آرایشگاه‌ها، وسایل و تجهیزاتی که استفاده می‌شوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند اما نظارت بر امور درمانی که در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود، جزو وظایف ما نیست ولی اگر بازرسان ما چنین مواردی را مشاهده کنند به معاونت درمان گزارش می‌دهند.

به گزارش سلامت معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در پاسخ به اینکه بازرسی بهداشتی از آرایشگاه‌ها هرچند وقت یک‌بار انجام می‌شود، توضیح داد: بر مبنای دستور‌العمل نظارت بر اماکن و مراکز در شهرهای بزرگ، حداقل فصلی یک بار از آرایشگاه‌ها بازدید می‌شود اما در شهرهای کوچک و روستاها بازرسان ما به دلیل اینکه تعداد آرایشگاه‌ها کمتر است، ‌ماهی یک بار بازدید دارند ولی در مورد تهران شاید بازدیدها به 6 ماه یک‌بار هم برسد.


 پای آرایشگران در کفش پزشکان
درحالی شاهد واکنش اخیر کارشناس شکایات واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم که گویا بر شدت دخالت‌های برخی آرایشگران به انجام فعالیت‌های پزشکی افزوده می‌شود. منصور شیرمحمدی گفت: برخی آرایشگران طی سال‌های اخیر فعالیت خود را از محدوده آرایش و پیرایش فراتر برده و اقداماتی انجام می‌دهند که در حیطه فعالیت یک پزشک است.

او افزود: این درحالی است که انجام هرگونه مداخلات درمانی در آرایشگاه‌ها ممنوع است، لذا با متخلفان از این امر برخورد جدی صورت می‌گیرد. کارشناس شکایات واحد نظارت بردرمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: برداشتن خال و زگیل، لایه‌برداری پوست، ارائه رژیم‌های چاقی و لاغری، ماساژ درمانی، لیزر، تزریق بوتاکس و کاشت مو از جمله مداخلات درمانی است که در برخی آرایشگاه‌های زنانه و مردانه انجام می‌شود.

او ارائه و گذاشتن لنز در آرایشگاه‌ها را نیز تخلف عنوان و بیان کرد: آرایشگران حق ارائه لنز را ندارند، لذا هرگونه لنز در آرایشگاه‌ها جمع‌آوری‌شده و با متخلفان برخورد می‌شود. شیر محمدی افزود: از سوی دیگر ماساژ درمانی نیز در حیطه فعالیت مجاز آرایشگاه‌ها نیست و ماساژ ورزشی نیز باید با اخذ مجوز از هیات پزشکی و ورزشی صورت گیرد. کارشناس شکایات واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به گزارش‌های رسیده پیرامون استفاده از ماده‌ای با عنوان «معجون بیرجندی» در برخی از آرایشگاه‌ها گفت: استفاده از موادمخدر صنعتی در آرایشگاه‌ها برای رژیم‌های چاقی ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

 شیرمحمدی ادامه داد: هفته پیش دو آرایشگاه در مشهد به دلیل انجام مداخلات درمانی پلمب شدند. کارشناس شکایات واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی انجام خالکوبی (تاتو) در آرایشگاه‌ها گفت: با توجه به نیاز جامعه انجام این امور زیبایی در برخی آرایشگاه‌ها که شرایط محیطی، فضای فیزیکی و تخصص لازم را دارند مجاز خواهد شد. هم‌اکنون دوهزار و 600 آرایشگاه بانوان در سطح مشهد فعالیت دارند که طبق گزارش اتحادیه صنف آرایشگران مشهد دوهزار مورد از این تعداد پروانه کسب داشته اما حدود 600 آرایشگاه بدون پروانه فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha