رئیس انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی درباره چگونگی تأثیر قلیان در بروز سرطان‌ دهان، توضیحات بیشتری می‌دهد.« در صورتی که علاوه بر برگ توتون مواد روانگردان نیز در قلیان وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان‌ دهان و تحریک مخاط این ناحیه بیشتر می‌شود. برگ‌های دخانیات و مواد موجود در توتون می‌تواند سرطان‌ دهان را در فرد ایجاد کند. احتمال بروز این بیماری نیز بر اثر مصرف قلیان میوه بیشتر می‌شود.»

سلامت نیوز: رئیس انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی درباره چگونگی تأثیر قلیان در بروز سرطان‌ دهان، توضیحات بیشتری می‌دهد.« در صورتی که علاوه بر برگ توتون مواد روانگردان نیز در قلیان وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان‌ دهان و تحریک مخاط این ناحیه بیشتر می‌شود. برگ‌های دخانیات و مواد موجود در توتون  می‌تواند سرطان‌ دهان را در فرد ایجاد کند. احتمال بروز این بیماری نیز بر اثر مصرف قلیان میوه بیشتر می‌شود.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، هفته پیش بود که مسئولان وزارت بهداشت دور یک میز نشستند و به مناسبت هفته بدون دخانیات از پدیده شیوع مصرف قلیان در میان ایرانیان اعلام نگرانی کردند. آنها گفتند که مصرف قلیان نسبت به گذشته دو برابر شده و از همه بیشتر هم رشد مصرفش در میان زنان و نوجوانان دیده می‌شود.


آمارها نشان می‌دهد، مصرف قلیان تا‌ سال ٨٦ روند کاهشی یا ثابتی داشته اما از‌ سال ٨٨ که آخرین بررسی‌ها درباره مصرف دخانیات در کشور انجام شده، مشخص می‌کند از همان سال، روند مصرف روزانه زیاد شده است. حالا همین بررسی‌ها تأکید می‌کند که مصرف قلیان در نوجوانان ١٣ تا ١٦ ساله دو برابر شده که سهم دختران در این افزایش بیشتر از پسران بوده است.


مسئولان وزارت بهداشت تأکید می‌کنند گزارشاتی به دست‌شان رسیده که نشان می‌دهد در برخی از این قلیا‌ن‌ها مواد مخدر شیشه استفاده می‌شود. آنها همه اینها را گفتند و تأکید کردند که از هر ١٠ نفری که به دلیل سرطان ریه جانش را از دست می‌دهد، ٩ نفرشان دخانیات مصرف کرده‌اند. حالا در کنار همه اینها، رئیس انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی، از شیوع سرطان دیگری جز ریه در میان مصرف‌کنندگان دخانیات و به‌طور ویژه قلیان، خبر می‌دهد.


او می‌گوید که با افزایش دو برابری مصرف قلیان، سرطان دهان شیوع پیدا می‌کند. محمدرضا قوام‌نصیری این را می‌گوید و به مصرف‌کنندگان قلیان هشدار می‌دهد که با این افزایش مصرف، حداقل تا یکی دو دهه آینده، کشور با مشکل افزایش سرطان دهان روبه‌رو می‌شود. او می‌گوید که تنها قلیان نیست که آمار این سرطان را افزایش می‌دهد، بی‌توجهی به سلامت و بهداشت دهان و دندان و انجام ندادن معاینه‌های سالانه دندانپزشکی، هم می‌تواند در بالا بردن شیوع سرطان دهان تأثیر داشته باشد.


رئیس انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی درباره چگونگی تأثیر قلیان در بروز سرطان‌ دهان، توضیحات بیشتری می‌دهد.« در صورتی که علاوه بر برگ توتون مواد روانگردان نیز در قلیان وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان‌ دهان و تحریک مخاط این ناحیه بیشتر می‌شود. برگ‌های دخانیات و مواد موجود در توتون  می‌تواند سرطان‌ دهان را در فرد ایجاد کند. احتمال بروز این بیماری نیز بر اثر مصرف قلیان میوه بیشتر می‌شود.»


پیش از این نتایج بررسی‌ها نشان داده بود که ٨٠‌درصد محتویات تنباکو و توتون قلیان‌های معسل (میوه‌ای)، مواد شیمیایی و اسانس‌ها هستند. این محتویات شیمیایی، عوارض مضاعفی را علاوه بر دود تنباکو بر سلامت مصرف‌کنندگان وارد می‌کنند.
هر چقدر هم مسئولان نسبت به افزایش سرطان‌ها، مرگ و میرها و بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات آمار و ارقام می‌دهند اما اتفاق دیگری درحال رخ دادن است، آن هم شکسته‌شدن قبح مصرف قلیان در خانواده‌های ایرانی است.
همین هم شده تا میزان مصرف قلیان، در میان زنان و نوجوانان روند صعودی به خود گیرد. همان موضوعی که رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به آن اشاره می‌کند.


خسرو صادق‌نیت، با اشاره به این موضوع به آنا می‌گوید: « قبح مصرف قلیان بسیار کمتر از استعمال سیگار شده است و این در حالی است که مصرف قلیان بسیار مضرتر از سیگار است.»
 او ادامه می‌دهد: «در سال‌های گذشته قلیان تنها در قهوه‌خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت که بسیاری از افراد بالغ رغبت به حضور در این محل‌ها را نداشتند و تقریبا هیچ زنی در این محیط‌ها دیده نمی‌شد و خانواده‌ها اجازه ورود قلیان به خانه را نمی‌دادند. متاسفانه طی ٦ سال گذشته ما شاهد شکسته‌شدن قبح مصرف قلیان در خانواده‌ها بودیم به گونه‌ای که قلیان به‌عنوان یک وسیله تزیینی وارد اتاق‌های پذیرایی شد و بسیاری از رستوران‌ها سرو این مواد دخانی را در جامعه رایج کردند.»


او می‌گوید: «آنچه ما را درخصوص مصرف قلیان نگران کرده، مصرف آن به صورت دسته‌جمعی در خانواده‌ها و در بین دوستان است که این امر نشان می‌دهد قبح مصرف قلیان بسیار کمتر از استعمال سیگار شده است و این درحالی است که مصرف قلیان بسیار مضرتر از سیگار است.»
 به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، مصرف قلیان به صورت دسته‌جمعی علاوه بر بزرگسالان، سلامت کودکان را نیز تهدید می‌کند، زیرا افرادی که در معرض دود ناشی از مصرف آن قرار می‌گیرند به اندازه حجم دود ١٠ نخ سیگار، استنشاق می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha