مشکل اعتیاد کودکان و نوزادانی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند، آنقدر جدی شده است که کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با همکاری شهرداری قصد دارد یک مرکز ویژه ترک اعتیاد کودکان ایجاد کند.

سلامت نیوز: مشکل اعتیاد کودکان و نوزادانی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند، آنقدر جدی شده است که کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با همکاری شهرداری قصد دارد یک مرکز ویژه ترک اعتیاد کودکان ایجاد کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،اواسط پارسال بود که فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اعلام کرد چهار مرکز بازپروری معتادان در شهر تهران تاسیس خواهد شد که «به دلیل نبود مرکزی برای حمایت از کودکان معتاد» یکی از این مراکز به بازپروری کودکان اختصاص داده می‌شود. به اعتقاد دانشور تا امروز مرکز ویژه‌ ترک اعتیاد و بازپروری کودکان معتاد در ایران وجود نداشته است و به همین دلیل برای اولین‌بار این مرکز از طریق شهرداری و با مصوبه شورای شهر تهران ایجاد خواهد شد.


توجه به ایجاد مرکز ترک اعتیاد کودکان در تهران به دلیل افزایش این معضل اجتماعی است. براساس گزارش‌های شورای شهر تهران در بین کارتن‌خواب‌هایی که با مشکل اعتیاد مواجهند کودکانی نیز وجود دارند که به مواد مخدر اعتیاد دارند. به همین دلیل شورای شهر تهران شهرداری را موظف کرده مرکزی برای ترک اعتیاد مانند یک بیمارستان مجهز ایجاد کند تا آسیب‌هایی از این دست‌کمتر شود. به گفته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران سم‌زدایی و ترک اعتیاد نوزادان و کودکان با بزرگسالان متفاوت است و به همین دلیل برای بازپروری این گروه به یک بیمارستان تخصصی نیاز است.


اما با گذشت حدود 9 ماه از اعلام راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد و بازپروری کودکان معتاد در تهران، هنوز این مرکز به بهره‌برداری نرسیده است. فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فرهیختگان علت تاخیر را «نرسیدن به مدلی برای تاسیس» این مرکز می‌داند. به گفته او چون این طرح برای اولین‌بار در کشور انجام می‌شود هیچ الگویی برایش وجود ندارد و باید مطالعات تطبیقی برای آن انجام شود. دانشور با اینکه پیشتر گفته بود طراحی مدل راه‌اندازی این مرکز به پایان رسیده است و مدیریت شهری در حال رایزنی برای «تامین زمین مورد نیاز» این مرکز است، به فرهیختگان می‌گوید تمام طرح‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی به مدل رسیده است، اما «هنوز درباره کودکان و نوزادان معتاد مدل و طرح نهایی» ایجاد نشده است. بر همین اساس کارگروه مربوط به کودکان و نوزادان معتاد در حال فعالیت است تا بتواند مدل درست و استاندارد و کارشناسی شده برای این کار ارائه کند.


دانشور معتقد است الگویی که برای ساخت مرکز ترک اعتیاد و بازپروری کودکان استفاده می‌شود بسیار مهم است و نمی‌توان فقط با ذهنیت کمک به کودکان معتاد و بدون مطالعه وارد این کار شد. بر همین اساس کارشناسان همچنان در حال مطالعه برای رسیدن به یک الگوی نهایی‌اند. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران پیش‌بینی می‌کند این الگو تا سه ماه دیگر نهایی و بعد از آن مراحل ساخت این مرکز آغاز شود. نحوه اداره این مرکز هم مشارکتی خواهد بود، یعنی تمام امور مالی آن برعهده مدیریت شهری است، اما اداره آن در قالب یک تفاهمنامه به سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت واگذار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha