رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:تنها راه نجات کشوردرحوزه سلامت،پزشک خانواده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه ای به جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت : تنها راه نجات کشور در حوزه سلامت برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده است .

نظرسنجی درباره اجرای پزشک خانواده،کشور را دچار عوام زدگی میکند

سلامت نیوز:رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:تنها راه نجات کشوردرحوزه سلامت،پزشک خانواده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه ای به جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت : تنها راه نجات کشور در حوزه سلامت برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده است .


به گزارش ایرنا ، در این نامه که روز جمعه نسخه ای از آن در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت آمده است : انتظار است نمایندگان مردم به ویژه فرهیختگانی شبیه جنابعالی بیش از آنکه به فضا سازی های بعضا مصنوعی توجه کنند به الزامات قانونی و آنچه حق و منطق است توجه نمایند .

محمد هادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خطاب به نماینده شیراز در مجلس نوشت: موضوع پزشک خانواده و نظام ارجاع در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور و بعضا در سایر مصوبات مجلس و دولت مورد تاکید قرار گرفته و انتظار است دانشگاه هایی که نسبت به اجرای آن سستی می ورزند مورد سوال قرار گیرند نه دانشگاه و سیستم های بیمه استانی که شجاعانه و علی رغم همه عدم همکاری ها و عدم فراهم بودن بعضی زیر ساخت ها با جدیت و همت نسبت به اجرا و رفع تدریجی مشکلات آن اقدام نموده اند .

در ادامه نامه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمده است : سه بار تغییر در وزرای تصمیم گیرنده و مسوولین کشوری مربوطه کافی بود که هر طرح بزرگ آن هم با این همه موانع و مانع تراشی ها را دچار توقفی طولانی مدت نماید اما همت همکاران دانشگاه ، بیمه ها ، نظام پزشکی ، انجمن پزشکان عمومی ، انجمن داروسازان و انجمن علوم آزمایشگاهای و همکاری نسبتا خوب انجمن رادیولوژی و انجمن های تخصصی باعث مقاومت در برابر سلیقه های متنوعی شد که بعضا مبنایی از تجربه و منطق نداشتند و صرفا بر اساس فشارهای اجتماعی و سیاسی دستورات و تصمیم گیریهای خاصی انجام می دادند .

ایمانیه در ادامه این نامه با اشاره به نظرات کارشناسی آورده است : تنها راه نجات کشور در حوزه سلامت اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است و این اجرا علی رغم همه برکات و فوایدی که دارد در ذات خود محدودیت هایی را ایجاد می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نوشت:وابسته کردن اجرای آن (پزشک خانواده ) به افکار و آرا و رای گیری های شبیه آنچه در برنامه 90 ورزشی انجام می شود پیشنهادی خطرناک است که اگر بنای امور کشور آن هم در امور ریشه ای را به این نوع تصمیم گیری ها بگذاریم می تواند کشور را دچار هرج و مرج و عوام زدگی نماید.

ایمانیه افزود: لازم است قانون نویسان و مجریان نسبت به رفع نواقص و موانع اجرای قوانین مهم به سهم خود اقدام و مردم را نیز مکررا نسبت به فواید اقدامات و تصمیم گیری ها در جریان بگذارند.

وی ادامه داد: 65 درصد از جامعه پزشکان عمومی و 60 درصد از مردم که عمدتا از اقشار متوسط و پایین جامعه هستند از اجرای طرح پزشک خانواده راضی یا بسیار راضی هستند.

ایمانیه نوشته است : برای جلب رضایت باقیمانده مردم در شرایط موجود امکان مراجعه مستقیم مردم به پزشکان متخصص و فوق تخصص و پرداخت فرانشیز بالاتر راه حلی است که در نشستی با حضور وزیر و جنابعالی به نتیجه رسیده و لازم است با پیگیری به تایید وزیر رفاه هم برسد تا در این زمینه اقدام شود .

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از نماینده شیراز خواسته تا پیگیری کند تا پرداخت بیمه ها به پزشکان خانواده شفاف و بموقع باشد و علی رغم تلاش بیمه های استان فارس و علی رغم میل قلبی مسوولین از کشوری بیمه ها در عمل بی نظمی در پرداخت باعث دلخوری قسمتی از پزشکانی شده که سایر جنبه های طرح را تایید و حمایت می کنند.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیشتر در نامه ای به رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نوشت : از آنجا که به دنبال اعتراض های شدید مردمی بارها لغو طرح پزشک خانواده در استان فارس توسط بنده مطرح ولی مورد توجه قرار نگرفته است ، پیشنهاد می گردد از طریق یکی از برنامه های زنده سیمای فارس تداوم و یا لغو این طرح از طریق پیامک به نظر خواهی مردمی گذاشته شود تا تکلیف بر همه روشن شود .

در ادامه نامه قادری آمده است : طبیعی است که اگر اکثریت مردم رای بر تداوم این طرح دادند بنده نیز از این پس لغو این طرح را پیگیری نمی کنم و با شما در تداوم این طرح همصدا خواهم شد.

این نماینده مجلس به نشستی که در باره پزشک خانواده برگزار شده و در آن شرکت داشته نیز اشاره کرده و نوشته است : در این جلسه یک بحث جدی در مورد مزایا و معایب اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس صورت گرفت و برای من روشن شد که نه تنها پزشکان خارج از طرح بلکه پزشکان وارد شده به این طرح نیز با این طرح مخالفت جدی دارند.

نماینده شیراز در مجلس اخیرا در گفت و گو با یکی از سایت های حوزه سلامت نیز انتقاداتی به پزشک خانواده مطرح کرده و از اینکه مراجعه به یک پزشک و آن هم در یک محل خاص قدرت انتخاب مردم را گرفته و باعث شده که در سفرهای روزانه در شهر یا در تردد مسیرهای بین شهرها درمراجعه به پزشکان مجبور به پرداخت کل هزینه ویزیت شوند ناراضی است .

امسال سومین سال اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس است .

اجرای این طرح از همان ابتدا به صورت آزمایشی اعلام شد و در استان مازندران هم با قید آزمایشی به اجرا درآمد.

بهره مندی یکسان همه افراد جامعه از سرانه سلامت و اجرای اصل عدالت در سلامت ، حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت ، انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری ، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت و بهبود و ارتقای نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم از اهداف طرح اعلام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha