شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 149702

گرچه بعضی از خوراكی ها مانند غذاهای ادویه دار، خیلی چرب و خیلی شیرین می توانند مانع از عملكرد صحیح دستگاه گوارش شوند اما بعضی دیگر تاثیرات محركی و مفید دارند. در این میان نوشیدنی ها نیز جایگاه خاصی به خود اختصاص داده اند.

سلامت نیوز: گرچه بعضی از خوراكی ها مانند غذاهای ادویه دار، خیلی چرب و خیلی شیرین می توانند مانع از عملكرد صحیح دستگاه گوارش شوند اما بعضی دیگر تاثیرات محركی و مفید دارند. در این میان نوشیدنی ها نیز جایگاه خاصی به خود اختصاص داده اند.

تاثیر محرك نوشیدنی ها بر هضم غذا

به گزارش سلامت  نیوز به نقل ازقدس آنلاین؛ هضم فرایندی است كه باعث جذب مواد غذایی موجود در خوراكی ها می شود و تركیبات اضافی و مضر را دفع می كند. اندام هایی مانند معده، كبد و روده ها، گروه های ماهیچه ای و مكانیسم های فیزیولوژیك در این فرایند نقش دارند. جذب مایعات در سطوح مختلف در عملكرد خوب این اندام ها تاثیر می گذارد و جذب مواد غذایی را تسهیل می كند.

آب؛ نوشیدنی ضروری برای هضم غذا

آب برای عمل هضم مفید است زیرا حركت مواد غذایی از معده به دیواره های روده را تسهیل می كند و با نرم تر كردن مدفوع در روده بزرگ، دفع را راحت تر خواهد كرد. از همین رو لازم است تا روزانه حدودا یک و نیم لیتر آب نوشیده شود تا این نیاز بدن به طور كامل تامین گردد.

آبمیوه ها؛ مفید به دلیل خواص ملینی

بعضی از آبمیوه ها مانند آب پرتقال یا آلو خواص ملینی دارند كه از یبوست پیشگیری می كنند. البته باید در مصرف آنها حد تعادل را نگه داشت زیرا زیاده روی ممكن است تاثیرات منفی مانند اسهال، درد معده و... را در پی داشته باشد.

دمنوش های گیاهی؛ نوشیدنی عالی پس از غذا

دمنوش های گیاهی كه پس از غذا میل می شود، هضم غذا را تحریك می كنند. دمنوش گیاهان بابونه، آویشن، مریم گلی، نعناع و سنبل الطیب بسیار عالی است.

چای و قهوه؛ محرك اندام های گوارشی

چای و قهوه از قدیم پس از غذا نوشیده می شد زیرا به هضم غذا كمك می كند. قهوه ترشح شیره های پانكراس و عملكرد روده ها را تسهیل و كیسه صفرا را تحریك می كند تا با ترشح صفرا به هضم چربی ها كمك شود. چای نیز عملكرد كبد كه ذخیره گلوكز است را تحریك می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha