صدها هزار نفر از مردم کشورهای مختلف روز شنبه در اعتراض به فعالیت شرکت محصولات کشاورزی مونسانتو Monsanto آمریکا در زمینه تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی تظاهرات کردند.

تظاهرات مردم دنیا بر ضد محصولات دستکاری شده ژنتیکی

سلامت نیوز:صدها هزار نفر از مردم کشورهای مختلف روز شنبه در اعتراض به فعالیت شرکت محصولات کشاورزی مونسانتو Monsanto آمریکا در زمینه تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی تظاهرات کردند.
 
به گزارش سلامت نیوز ، این تظاهرات توسط مخالفان تولید مواد غذایی اصلاح شده ژنتیکی و در اعتراض به ادامه فعالیتهای شرکت مونسانتو در 428 شهر در بیش از ۳۸ کشور دنیا برگزارشد.

هدف تظاهرکنندگان افزایش آگاهی مردم نسبت به استفاده از روش‌های صنعتی درتولید محصولات کشاورزی بود.
تظاهرات جهانی علیه شرکت مونسانتو آمریکا در جهت افزایش آگاهی مردم در باره استفاده از روش‌های صنعتی در تولید محصولات کشاورزی صورت گرفت. برگزار کنندگان این تظاهرات با بیان اینکه شرکت موسانتو 90 درصد بازار غله آمریکا را به خود اختصاص داده و به نوعی انحصار فعالیت در این حوزه را در اختیار گرفته نسبت به خطرات عدم وجود رقیب برای این شرکت بزرگ هشدار دادند.

هزاران نفر از مردم واشنگتن نیز روز شنبه در اعتراض به لایحه تصویب‌شده حمایت از شرکت مونسانتو در کنگره، مقابل ساختمان این شرکت تظاهرات کردندتظاهرکنندگان با اعلام نگرانی شدید خود از فعالیت‌های شرکت مونسانتو انزجار خود را از این شرکت که غول اصلاح ژنتیکی مواد غذایی است، ابراز کنند و از مجلس سنای آمریکا بخواهند لایحه «حمایت از مونسانتو» را که در ماه جاری در این مجلس به تصویب رسیده است، لغو کند.

به‌موجب این لایحه شرکت مونسانتو می‌تواند بدون برچسب‌گذاری محصولات غذایی تولیدی خود را به فروش برساند؛ این در حالی است که کلیه شرکت‌های تولید مواد غذایی در صورت انجام اصلاحات ژنتیکی روی آنها می‌بایست برچسب «این ماده غذایی اصلاح ژنتیکی شده است» را بزنند.معترضان به این لایحه خواستار لغو مصوبه مجلس سنا درباره این شرکت غذایی شده می‌خواهند قانون‌گذاران آمریکایی حق آزادی خرید مردم را به‌رسمیت شناخته این اجازه را به آنها بدهند که قبل از خرید هرنوع محصول غذایی، از انجام اصلاحات ژنتیکی روی آن مطلع باشند.

گفتنی است دراول مارس 2013 نیز بیش از 2 میلیون نفر در تظاهرات علیه اقدامات شرکت مونسانتو در 436 شهر دنیا شرکت کردند.همچنین تظاهرات سال گذشته تقریبا تعداد مشابهی از معترضان را گردهم آورد.

شرکت عظیم کشاورزی مونسانتو از زمان جنگ ویتنام هدف انتقادها قرار گرفته است. مطالعات علمی موفق به شناسایی ارتباط میان مواد شیمیایی موجود در آفت‌کش‌های مونسانتو و بیماری پارکینسون، آلزایمر، سرطان شده‌ است.

شرکت مونسانتو که اینک در زمینه اصلاح ژنتیکی مواد غذایی و بذر محصولات کشاورزی فعال است برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ توسط «جان فرانسیس کوئینی» تأسیس شد و از دهه ۱۹۴۰ به جمع تولیدکنندگان عمده پلاستیک، شامل انواع یونولیت و الیاف مصنوعی پیوست.

این شرکت به‌عنوان یک شرکت شیمیایی اولین تولیدکننده مواد شیمیایی مانند ددت، پی‌سی‌بی و عامل نارنجی است؛ عامل نارنجی بصورت گسترده ای از سوی نیروی هوایی آمریکا در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت و موجب نابودی بخش قابل توجهی از جنگلهای ویتنام و تولد هزاران نوزاد ناقص الخلقه در این کشور شد.

برآوردها نشان می‌دهد بر اثر پاشیدن عامل نارنجی، ۴۰۰ هزار نفر کشته یا ناقص‌العضو شدند و در سال‌های بعدی تاکنون ۵۰۰ هزار کودک با اختلالات مادرزادی زاده شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha