شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 149707

یک متخصص زنان و زایمان علل بروز زایمان زودرس را تشریح کرد.

سلامت نیوز: یک متخصص زنان و زایمان علل بروز زایمان زودرس را تشریح کرد.

نفیسه ثقفی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: علت بروز زایمان زودرس ممکن است که مربوط به مادر یا جنین باشد، اما مهم‌ترین عامل آن پارگی کیسه آب در نتیجه عفونت، چند قلویی و خود به خود بوده که این مورد علت مشخصی نیز ندارد. همچنین نوازدان نابهنجار نیز ممکن است، زودتر به‌ دنیا آیند.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که پیش از هفته 37 بارداری، حاملگی به هر علتی خاتمه یابد، زایمان زودرس صورت می‌گیرد، تصریح کرد: نوزادانی که زودرس به دنیا می‌آیند نیاز به NICU و صرف مخارج سنگینی دارند.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در صورتی که التهابات عفونی دندان و لثه در دوران بارداری مزمن باشد، منجر به تولید میکروب‌هایی می‌‍‌شود که بر کیسه آب جنین تاثیر گذاشته و سبب پارگی آن می‌شود. بنابراین زنانی که قصد بارداری دارند بهتر است پیش از حاملگی معاینه شده و عفونت‌ها را درمان کنند.

وی ادامه داد: عفونت‌های کلیوی، ریوی، رحم، بیماری ویروسی حاد، بیماری‌های تب‌دار و خاص می‌تواند موجب زایمان زودرس شود.

ثقفی با بیان اینکه تفاوت قومی و نژادی نیز می‌تواند در زایمان زودرس موثر باشد، عنوان کرد: در افرادی که دارای سابقه سقط جنین بوده یا شاهد خونریزی و لکه‌بینی هستند و از موادمخدر مانند سیگار، قرص‌های روان‌گردان و ... استفاده می‌کنند امکان تولد نوزاد نابهنجار و زایمان زودرس وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: دیابت نیز ممکن است موجب مرده‌زایی، سقط و زایمان زودرس علمی شود؛ به این معنی که پزشک معالج تشخیص ‌دهد که به علت وخامت بیماری دیابت در فرد، ضروری است که جنین از رحم خارج شود.

ثقفی با تاکید بر اینکه در صورتی که فاصله میان حاملگی‌ها کمتر از 18 ماه باشد، ممکن است زایمان زودرس رخ دهد، اضافه کرد: برخی رحم‌های تک‌شاخه و دو شاخه ممکن است موجب بروز زایمان زودرس شوند. بنابراین بهتر است پیش از بارداری عکسبرداری انجام گرفته تا با توجه به نوع رحم در طی دوران بارداری درمان آن مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه برخی داروها مانند «پروژسترون» می‌تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند، گفت: زنانی که سابقه زایمان زودرس دارند باید پیش از بارداری مجدد مشاوره پزشکی انجام دهند، زیرا بسیاری از علل این نوع زایمان قابل درمان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: زنانی که دارای شغل‌های سنگین هستند، باید در دوران بارداری فعالیت خود را کم کنند و در صورتی که بیماری عفونت موضعی و اعتیاد دارند سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha