چرا نظام پرستاری کاسه ی داغتر از آش شده و از طرحهای وزارت بهداشت تمام قد دفاع می کند؟ آیا این به دلیل همان دولتی شدن نظام پرستاری نیست؟و اگر کار سیاسی کردن جرم است که معاونت وزارت خودش کار سیاسی است!!! گرچه همه میدانند پیگیری حقوق پرستاران صنفی است نه سیاسی ، ولی اگر سیاسی هم باشد ایرادی بر آن وارد نیست و باید پاسخ منطقی به خواسته ها داده شود.

آیا وزارت بهداشت برای به کار گرفتن ده هزار نفر نیرو مجوز دارد؟

سلامت نیوز:پس از انتشار خبری با عنوان مسئولین تمایلی به پرستاری علمی ندارند و انتشار جوابیه سازمان نظام پرستاری در سلامت نیوز محمود عمیدی ،پرستار، با ارسال یادداشتی چند مورد دیگر را برای تنویر افکار عمومی مطرح کرد که در زیر متن کامل این نامه را میخوانید:

سلام
در نامه ای که روباط عمومی سازمان نظام پرستاری برای سردبیر سلامت نیوز نوشته است مسائلی مطرح گردیده که لازم میدانم با وجود پاسخ کامل و جامع سردبیر محترم برای روشن شدن اذهان مردم ذکر کنم:


1- قطعا ما همه تفاوت بین بهیار و کمک بهیار را می دانیم ، اما بحث سر اسمها نیست و شرح وظایف مهم است. گذشته از این شما ادعا می کنید که کمک پرستار همان کمک بهیار سابق است ، اگر به مدارک صادره توسط خود نظام پرستاری مراجعه کنید می بینید که از مدتها قبل مدارک این افراد که شش ماه آموزش میبینند کمک پرستار صادر می شود. پس اگر هدف وزارت بهداشت و معاونت پرستاری به کارگیری افرادی در سطح پایینتر از بهیاران است چرا همین افراد دوره دیده را به کار نمی گیرد؟


2-آیا وزارت بهداشت برای به کار گماردن ده هزار نفر نیرو مجوز دارد؟ یا اینکه می خواهید بعداز آموزش به این افراد بگویید که خودتان دنبال کار بگردید؟


3- قطعا آماری که می گوید بیکاری در پرستاری صفر است دروغ می گوید. چون من خودم پرستاران زیادی می شناسم که در کار پرستاری نیستند و حتی بیکار هم هستند.اما آمار متقاضیان کار در پرستاری پایین است و دلیلش هم عملکرد ضعیف نظام پرستاری و وزارت بهداشت در اجرایی کردن قوانین مربوط به پرستاری و ایجاد جذابیتهای پیش بینی شده ی این قاونین است.


4-طبق آمار رسمی خود وزارت بهداشت به ازای هر بیست و پنج دانشجوی پرستاری یک استاد داریم حال آنکه در سایر رشته ها این آمار یک به پانزده است. و البته استاندارد را یک به ده اعلام فرموده اند با دوبرابر شدن پذیرش دانشجو ایا کیفیت آموزش یک پنجم نمی شود؟واین آیا به سلامتی مردم آسیب نمی رساند؟


5-چرا نظام پرستاری کاسه ی داغتر از آش شده و از طرحهای وزارت بهداشت تمام قد دفاع می کند؟ آیا این به دلیل همان دولتی شدن نظام پرستاری نیست؟


6- اگر کار سیاسی کردن جرم است که معاونت وزارت خودش کار سیاسی است!!! گرچه همه میدانند پیگیری حقوق پرستاران صنفی است نه سیاسی ، ولی اگر سیاسی هم باشد ایرادی بر آن وارد نیست و باید پاسخ منطقی به خواسته ها داده شود.


7- من شخصا از سال هفتاد در حوزه پرستاری بوده ام و تمام رده ها را می شناسم ، بحث اصلا آسیب پرستاری و ... این حرفها نیست و این مغلطه ی برخی افراد سودجوست. حرف ما به مخاطره افتادن سلامت مردم است.


8- قطعا نوشته ی سلامت نیوز بسیار منطقی و منطبق با نیازهای جامعه ی دردمندان بیمار نوشته شده است و پیشنهادات هم کاملا علمی و عملی است.


9- چرا وزارت بهداشت لااقل ثبت نام این افراد را به عهده نگرفته است و اگر قصدی بر به کارگیری این افراد است چرا شرط سنی و نوع دیپلم و ... منظور نشده است؟


10- چرا درسایت نظام پرستاری هم شرکت ذکر شده و هم خود طرح بسیار تبلیغ می شود در حالیکه در سایت وزارت بهداشت و در سخنان وزیر و دیگر معاونان حتی یک کلمه هم گفته نمی شود؟


البته موضوع به این سادگی نیست و ما پرستاران از به خطر افتادن موقعیت خود نمی ترسیم، چرا که اگر صدها هزار نفر هم آموزش ببینند برای من که استخدام رسمی هستم چه تهدیدی هستند؟ برای استخدام این افراد با محاسبه ی یک میلیون تومان حقوق حداقل سالی دویست میلیارد بودجه لازم است، آیا وزارت بهداشت مجوز و بودجه ی این را دارد؟


تناقضهای زیادی در این مورد مطرح است که فعلا به همینها بسنده می کنم. اما توجه آقایان را به موضوعی  جلب می کنم:
هر چه ما از روز اول پیش بینی کردیم درست از آب درآمد، لذا بهتر است به حرف ما گوش فرادهید و کاری بر ضد سلامت مردم نکنید. درباره ی استخدام شرکتی، پرداخت مبتنی بر عملکرد که اسمی کذایی است، افزایش ظرفیت دانشکده ها و ... که برخی اثبات شده و برخی هم به زودی اثبات می شود.

لذا بر کار و تصمیم غلط اصرار کردن سیستم سلامت را به قهقرا می برد. شما همان بهتر که کار خودتان را درست انجام دهید و در کار دیگران که تخصصی ندارید سرک نکشید .

اگر برای موارد مطرح شده پاسخی دارید ارسال بفرمایید . میبینید که سردبیر محترم به قدر کفای انصاف دارد و جوابیه ها را هم منتشر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha