کارشناسان بهداستی می‌گویند که سرطان در کشورهای در حال توسعه هر سال بیشتر از ایدز، سل، یا مالاریا مردم را می کشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارش این کارشناسان چهارشنبه 4 فوریه (16 بهمن) که در آستانه روز جهانی سرطان منتشر شد، بیانگر آن است که در سال 2008 بیش از 12 میلیون مورد جدید سرطان در سراسر جهان تشخیص داده شده است، که به 7.6 میلیون مورد مرگ و میر می‌انجامد.

بیش از نیمی از همه موارد سرطان و حدو د 60 درصد موارد مرگ و میرهای ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه رخ داده است،‌ یعنی کشورهایی که زیربنای ضعیف پزشکی در آنها اغلب به معنای آن است که سرطان یک حکم مرگ قطعی است.

دیوید کر، استاد داروشناسی بالینی و درمان سرطان در دانشگاه آکسفورد که در نوشتن این گزارش مشارکت داشته است،‌ در این باره می‌گوید: "سرطان در کشورهای در حال توسعه عمدتا گزارش‌نشده، تشخیص‌داده‌نشده و درمان‌نشده باقی می‌ماند."

"میزان بقای مبتلایان به سرطان در کشورهای درحال توسعه به شدت پایین است. فقدان آگاهی،‌ داغ‌ ننگ گذاشتن، و اتکا به شفادهندگان سنتی به معنای آن است که اغلب افراد تا زمانی که بیماری‌شان پیشرفته و اغلب غیرقابل‌علاج نشده است، به دنبال کمک پزشکی نمی‌روند."

بر اساس این گزارش، که بوسیله بنیاد بهداشت و مشاوره Axios International منتشر شده است،  تا سال 2030 ممکن است 20 میلیون مورد جدید سرطان در هر سال تشخیص داده شود، و 13 میلیون مرگ و میر رخ دهد.

 این گزارش به دلایل متعددی اشاره می‌کند که باعث شده‌اند سرطان -که پیش از این در کشورهای ثروتمند رواج داشت- به این سرعت در کشورهای فقیرتر گسترش پیدا می‌کند.

یک دلیل این است که اهالی این کشورها عمر طولانی‌تری پیدا کرده‌اند،‌ و خطر سرطان با بالارفتن سن افزایش می‌یاید.

دلیل دیگر رواج یافتن سبک‌های زندگی مدرن است،‌ که با سیگارکشیدن،‌ مصرف مشروبات الکلی، فعالیت جسمی کم و رژیم‌های غذایی پرچربی و قند و بدون فیبر مشخص می‌شوند.

اما عامل سوم ، شیوع سرطان‌هایی است که با عفونت مربوط هستند،‌مانند ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که در ایجاد سرطان گردن رحم و راست‌روده و روده بزرگ نقش دارد، سرطان کبد به ویروس‌های هپاتیت B و  هپاتیت C مرتبط است، سرطان معده  که ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری است، و سارکوم کاپوسی- نوعی از سرطان-  که به ویروس تبخال مربوط است.

حساسیت به سرطان‌ها در صورت تضعیف دستگاه ایمنی بوسیله ویروس‌ ایدز افزایش می‌‌‌یابد.

در کشورهای با درآمد کم و متوسط، سه سرطان بیش از همه تشخیص داده می‌شود، سرطان‌های ریه، معده و کبد در مردان، و سرطان‌های پستان، گردن رحم و معده در میان زنان.

 اما متاسفانه زیربناهای هشداردهنده برای آگاه کردن افراد در معرض خطر- و همچنین دکترها و داروهایی که آنها را به طور موثر درمان کند- در این کشورها وجود ندارد.

 برای مثال،‌در کشورهای توسعه‌یافته، 63 درصد زنان به غربالگری برای سرطان گردن رحم دسترسی دارند، اما در کشورهای درحال توسعه این رقم تنها 19 درصد است.

جوزف سابا، مدیر اجرایی ارشد، Axios، در این باره گفت: "امروز پیشرفت قابل‌توجهی در شناسایی زودرس بسیاری از سرطان‌ها، به خصوص سرطان‌های پستان و گردن رحم به عمل آمده است، با این وجود تقریبا از هر پنج مورد سرطان در کشورهای در حال توسعه، چهار مورد آن تشخیص‌داده‌نشده باقی می‌ماند،‌ تا زمانی که بیماری به مراحل پیشرفته خود می‌رسد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha