شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 149732

یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اهمیت مصرف مواد آرایشی و بهداشتی بی‌ضرر، گفت: توجه به نکات مهم در شناسایی بی‌ضرر بودن این مواد در تهیه محصولات مناسب و بی‌خطر کمک می ‌ند.

سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اهمیت مصرف مواد آرایشی و بهداشتی بی‌ضرر، گفت: توجه به نکات مهم در شناسایی بی‌ضرر بودن این مواد در تهیه محصولات مناسب و بی‌خطر کمک می ‌کند.

دکتر ریحانه مهرگان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه لوازم آرایشی بی‌ضرر جزیی از مراقبت‌های پوستی و نیز سلامتی محسوب می‌شود، گفت: برخی از مواد شیمیایی و مضر موجود در لوازم آرایشی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری برای فرد ایجاد کند. اولین قدم برای اطلاع از ایمن بودن لوازم آرایشی خواندن برچسب محصول و نیز آشنایی با مواد تشکیل دهنده آن است.

وی تاکید کرد: قبل از خرید شامپو، نرم کننده، خمیردندان، عطر، لوازم اصلاح، کرم‌های پوستی و لوازم آرایشی باید به دقت برچسب آن را مطالعه کرد تا در درجه اول تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد و همچنین حاوی مواد مضر نباشد.

مهرگان، عطر و اسانس مصنوعی را از جمله مواد مضر در لوازم آرایشی دانست و گفت: این مواد می‌تواند سبب بروز حساسیت، آلرژی، بیماری تنفسی، حالت تهوع، سرگیجه و تغییر رنگ پوست شود و در صورتی که برچسب Fragrance Free را داشته باشد عاری از عطر و اسانس مصنوعی است.

این متخصص پوست و مو اضافه کرد: پارابن نیز از شایع‌ترین مواد مضر موجود در محصولات آرایشی است که شامل Propyl paraben و Ethyl paraben است و جزو رایج‌ترین مواد نگهدارنده موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی پوست و مو نظیر ریمل، کرم، ضدآفتاب، دئودورانت و خمیردندان است که می‌تواند سبب تغییرات هورمونی، حساسیت و آفت دهان شود و سرطانزاست.

مهرگان، فتالات را از دیگر مواد مضر موجود در این محصولات عنوان کرد و گفت: شایع‌ترین مواد این رده شامل بنزیل فتالات (BBP) و دی بوتیل فتالات (DBP) است که باعث اختلالات هورمونی می‌شود. این ماده در زنان باعث نازایی و در مردان باغث ناباروری و نیز در دوران بارداری سبب آسیب به جنین می‌شود که به طور شایع در لاک ناخن دیده می‌شود.

وی گفت: فرمالدئید در رژلب و لاک ناخن یافت می‌شود که باعث تحریک و التهاب پوستی و نیز ضعف عمومی در صورت (به دنبال افراط در مصرف) می‌شود.

مهرگان اضافه کرد: این ماده اغلب در صاف کننده‌های کراتینی که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی جهت صاف کردن مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار می رود که بسیار خطرناک و سرطانزاست. مواد فوم‌ساز (Dea) نیز سبب تحریک پوست، ضعف سیستم ایمنی و سرطان می‌شود.

وی گفت: اکسی بنزون (Oxybenzone) که ممکن است در رژلب وجود داشته باشد؛ سبب بروز حساسیت و اختلال هورمونی می شود.

مهرگان گفت: برخی از انواع الکل که در لاک ناخن و عطر به کار می‌رود باعث خشکی، ترک پوست، پیری زودرس و لک‌های قهوه‌ای می‌شود.

این متخصص پوست و مو افزد: بوتیل هیدروکسی نیز جزو مواد نگهدارنده سرطانزاست که در بسیاری از مواد آرایشی مانند خط چشم و رژلب دیده می‌شود.

مهرگان گفت: تولوئن حلالی است که به طور معمول در لاک ناخن وجود دارد و سبب سوزش چشم، ریه، پوست، اختلال سیستم عصبی، سرگیجه و سرطان می‌شود.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: آلومینیوم سنتتیک در ضدآفتاب‌ها و دئودرانت‌ها به کار می‌روند و سبب آلزایمر می‌شوند. البته آلومینیوم به نام "آلوم" جایگزین خوبی برای آن است.

مهرگان گفت: تری کلوزان یک ضدباکتری است که در صابون، کرم‌های ضدمیکروب، دئودرانت و خمیردندان به کار می‌رود که سبب تضعیف سیستم ایمنی و نیز اختلال هورمونی می‌شود.

وی گفت: سولفات لوریل سدیم، سولفات لورس سدیم سبب ایجاد حباب و کف در صابون، شامپو، ژل بدن و پاک کننده صورت می‌شود. این ماده سبب حساسیت پوستی و چشمی می‌شود.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: دی اتیل اتانول و دی اتیل آمین در شامپو سبب تولید کف می‌شود و خاصیت نرم کنندگی هم دارد که باعث اختلال هورمونی و سرطان می‌شود.

مهرگان تاکید کرد: روغن‌های معدنی موجود در مرطوب کننده‌ها و نرم کننده‌ها باعث بسته شدن منافذ پوست، پیری زودرس، بروز آکنه و اختلال جذب ویتامین‌ها می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: همه لوازم آرایشی تاریخ انقضا دارند و پیشنهاد می‌شود که در مورد کرم پودر یک سال، رژگونه دو سال، رژلب یک سال و ریمل 3 تا 4 ماه پس از بازکردن مصرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha