رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از همکاری این مرکز با سازمان انرژی اتمی خبر داد و گفت: محققان کشور با استفاده از روش پرتودهی موفق به افزایش زمان نگهداری سیب زمینی و سیر شدند.

دکتر قاسم اسدیان در گفتگو با مهر در این باره گفت: در حال حاضر با همکاری سازمان انرژی اتمی 7 طرح تحقیقاتی در زمینه های مختلف تعریف و در دست اجرا است.

وی افزود: این همکاریها با مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته ای منجر به انجام دو طرح تحقیقاتی در زمینه نگهداری و ماندگاری مطلوب سیب زمینی و سیر شده که با استفاده از پرتودهی نتایج مطلوبی را در بر داشته است.

اسدیان به مزایای این روش اشاره کرد و افزود: با استفاده از این روش می توانیم محصول را بعد از بسته بندی، پرتودهی کرده و برای صادرات آماده کنیم. این روش، کار کمتر و هزینه پایین تری را تحمیل می کند ضمن آنکه این نوع محصولات برای نگهداری نیازی به انبار خاصی ندارد از این رو قیمت کاهش یافته و مدت ماندگاری نیز افزایش می یابد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه روش پرتودهی هم اکنون در 34 کشور جهان انجام می پذیرد ادامه داد: تجربیات کشورهای دیگر نشان می دهد که این روش نتایج خوبی را به دنبال داشته است. علاوه بر این روش پرتودهی در صنایع تبدیلی و بسته بندی اهمیت ویژه ای می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha