گسترش غیرمنطقی وبی رویه ارائه خدمات سلول درمانی درکشوراز سوی مراکز فاقد مجوز ، این روزها موجب شده است موجی از نگرانی در بین متخصصان امر ایجاد شود. اتفاقی که در سایه نبود نظارت از سوی وزارت بهداشت و عدم تدوین استاندارد های لازم شاهدگسترش آن هستیم.

سلامت نیوز:گسترش غیرمنطقی وبی رویه ارائه خدمات سلول درمانی درکشوراز سوی مراکز فاقد مجوز ، این روزها موجب شده است موجی از نگرانی در بین متخصصان امر ایجاد شود. اتفاقی که در سایه نبود نظارت از سوی وزارت بهداشت و عدم تدوین استاندارد های لازم شاهدگسترش آن هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در حال حاضر اگر چه استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم بافت های آسیب دیده در دنیا در حال گسترش است ودستاوردهای بیشماری نیز در نتیجه به کار گیری این روش درمانی در درمان بیماری های صعب العلاج حاصل شده است، اما همان طور که دانشمندان حوزه سلول درمانی اعلام می کنند این علم همچنان برای بسیاری از بیماری ها در مراحل تحقیقاتی و انجام کار آزمایی های بالینی قرار دارد و فعالیتی "تجاری" نیست . این شرایط در حالی است که متاسفانه به کارگیری سلول درمانی از سوی مراکز غیر مجازبه ابزاری برای تجارت وکسب سود تبدیل شده است .به تازگی نیز رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان با هشدارنسبت به اوج گیری غیرمنطقی ، بی رویه وآسیب زننده سلول درمانی در کشور و انجام آن در مراکز غیرمجاز ، خواستار تدوین استانداردهایی برای انجام آن شده است .

رشددانش سلول درمانی در معرض تهدید؛ وزارت بهداشت چاره اندیشی کند

دکتر محمدرضا نصر اصفهانی با اظهار تاسف از انجام بی رویه سلول درمانی در هر مطب و آزمایشگاهی می گوید : حوزه سلول های بنیادی فعالیتی تجاری نیست و وزارت بهداشت باید برای ساماندهی این وضعیت چاره اندیشی کند.

وی همچنین جلوگیری از ادامه چنین وضعیتی را وظیفه پژوهشگران نیز می داند و معتقد است که با ادامه این روند دانش سلول درمانی به جای رشد سریع ، متوقف خواهد شد.وی می گوید : با توجه به این که قوانین ومقررات انجام مداخلات پزشکی در مطب ها وفعالیت های آزمایشگاهی از سوی وزارت بهداشت وضع می شود بنابراین انتظار ما این است که وزارت بهداشت نسبت به آنچه اکنون شاهد آن هستیم، واکنش نشان دهدو به وضع موجود رسیدگی کند و جلوی فعالیت مراکز غیر مجاز را بگیرد.

ادبیات سلول درمانی در کشور باید تغییر کند

به طور کلی هر اقدام  پزشکی که باهدف تشخیص یا درمان بیماری انجام می شود، بایدبر اساس استانداردها و چارچوب های علمی تعیین شده باشد دکتر پورفتح اله ،عضو هیئت ارزشیابی هماتولوژی و بانک خون وزارت بهداشت، نیزبا بیان این که « ادبیات سلول درمانی در کشور باید تغییر کند» در این زمینه می گوید: باید در کشورمقرراتی باشد که بتوان در حوزه سلول درمانی از آن ها تبعیت کردو در کنار آن نیز بحث نظارت بر اجرای این مقررات تقویت شود. به گفته وی، در حال حاضر ادعاهایی مبنی بر این که با سلول های بنیادی می توان هر کاری را انجام داد، مطرح می شود،اما باید توجه داشت بیشتر اقداماتی که در حوزه سلول درمانی انجام می شود، اثربخشی ثابت شده ای ندارد.

فعالیت های غیر مجازسلول درمانی؛ عامل انتقال بیماری های خطرناک

در کشور ما به دلیل عدم مطالعه و ارزیابی، سلول درمانی از سوی افراد غیرمتخصص به راحتی انجام می پذیرد و این می تواند بسیار خطرناک بوده و انتقال دهنده برخی بیماری ها باشد؛متخصصان معتقدند که یکی از مخاطرات انجام فعالیت های غیر مجاز درحوزه سلول درمانی ، این است که انتقال سلول های بنیادی از یک فرد ناشناس به فرد ناشناس دیگرمی تواند تبعات زیادی به دنبال داشته باشد. به گفته پور فتح اله، این تبعات در دنیا به کرات اتفاق افتاده که از جمله آن ها می توان به ابتلا به ویروس HIV، هپاتیت، جنون گاوی و ده ها ویروس نوظهور که هر روز در حال گسترش است، اشاره کرد . این ها از جمله خطراتی است که در حال حاضر کشور ما را نیز تهدید می کند و می تواند بیماران را با مشکلاتی عدیده روبه رو سازد.وی می گوید : باید توجه داشت با وجود این که دانش ما در خصوص سلول بسیار بالاست اما در مقابل، حجم نادانسته های ما نسبت به این دانش بسیار بیشتر است.


مهم ترین نکات

در سایه نبود نظارت از سوی وزارت بهداشت و عدم تدوین استاندارد های لازم، شاهدگسترش غیرمنطقی وبی رویه ارائه خدمات سلول درمانی از سوی مراکز فاقد مجوز هستیم .

وزارت بهداشت باید به وضع موجود رسیدگی کند و جلوی فعالیت مراکز غیر مجاز را بگیرد.

انجام سلول درمانی از سوی افراد غیرمتخصص ،می تواند بسیار خطرناک بوده و انتقال دهنده برخی بیماری ها باشد.

با ادامه این روند دانش سلول درمانی به جای رشد سریع ، متوقف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha