نشست هیات امنای دانشگاه محیط زیست به ریاست معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد و برنامه راهبردی توسعه دانشگاه به تصویب رسید.

سلامت نیوز: نشست هیات امنای دانشگاه محیط زیست به ریاست معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد و برنامه راهبردی توسعه دانشگاه به تصویب رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ابتکار در این نشست با انتقاد از بخشی نگری در مدیریت کلان کشور و تاکید بر فرابخشی بودن موضوع محیط زیست، تصریح کرد: مهم ترین تفاوت مدیریت بر مبنای توسعه پایدار با مدیریت سنتی در همین نگاه فرابخشی است.

معاون رئیس جمهور افزود: مهم ترین تاکید مدیریت توسعه پایدار بر انتخاب شیوه ای است که نسل آینده را نیز از تصمیمات امروز منتفع سازد و به عبارت دیگر نتیجه بلند مدت تصمیمات امروز نیز مثبت باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت سال ۲۰۱۵ به دلیل نهایی شدن اهداف توسعه پایدار، گفت: مجامع جهانی در تلاشند همزمان با پایان سال ۲۰۱۵ اهدافی جدید با محوریت توسعه پایدار (با تلفیق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محیط زیست) را جایگزین اهداف هزاره کنند که تاکنون ۱۷ هدف آن مشخص و در شهریورماه با حضور سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل نهایی و تصویب خواهد شد.

وی افزود: به رغم تاکید بر مباحثی همچون آموزش و بسیاری از اهداف توسعه هزاره،  عنصر پایداری مهم ترین رکن در اهداف جدید است که با نگاه ویژه به محیط زیست و رسیدن به توافق در زمینه تغییرات آب و هوایی در حال تدوین است.

ابتکار با اشاره به سفر اخیر خود به بانکوک برای شرکت در اجلاس توسعه پایدار کشورهای آسیا و اقیانوسیه، رشد کشورهای آسیایی در بحث اقتصاد سبز را باورنکردنی توصیف و تاکید کرد: استفاده ۲۰ درصدی از منابع انرژی تجدیدپذیر، ارتقای استانداردهای زیست محیطی در بخش تولید که منجر به حفظ محیط زیست و بهبود شرایط اقتصادی برخی کشورها شده است می تواند الگوی خوبی برای فعالیت در این مسیر باشد.

 تاکید بر ضرورت آموزش محیط زیست در تمام رشته ها

معاون رئیس جمهور بر فرابخشی بودن علوم و رشته‌های محیط زیست تاکید داشت و تصریح کرد: تمامی رشته های  دانشگاهی کشور باید مبتنی بر نگاه توسعه پایدار و آموختن اصول محیط زیست باشند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه محیط زیست گفت: محیط زیست یک رشته یا بخش نیست، بلکه موضوعی عام است که به لحاظ فهم و ادارک باید در تمام رشته ها و علوم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تاثیر گسترده تغییر اقلیم و توجه و برنامه ریزی جهانی برای این موضوع، اظهار کرد: پیش بینی ها حاکی از افزایش ۴ درجه ای دمای ایران تا سال ۲۰۳۰ است و این در حالی است که هر یک درجه افزایش دما منجر به رشد شش درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی و کاهش سه درصدی تولید ناخالص ملی می شود.

ابتکار اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی را یکی از راهکارهای دنیا برای مقابله با تاثیرات وسیع تغییرات آب و هوایی دانست و خاطرنشان ساخت: مواجهه با شرایط دشوار تغییر اقلیم نیاز به برنامه ریزی، اصلاح سیاست ها و جهت گیری ها و آموزش متخصصان در این حوزه دارد و از این رو دانشگاه محیط زیست می تواند  پرچم‌دار آموزش تخصصی این حوزه در ایران باشد.

بنابر این گزارش، هیات امنای دانشگاه محیط زیست برای بررسی مباحث مرتبط با توسعه دانشگاه و تخصیص بودجه و اعتبارات دانشگاه در سال ۹۴ با ۱۴ عنوان دستور کار تشکیل جلسه داد و عملکرد مالی سال ۱۳۹۳ و همچنین تصویب بودجه تفصیلی سال ۹۴ را مورد بررسی قرار داد.

تصویب برنامه راهبردی توسعه و طرح جامع آموزش پنج ساله دانشگاه، بررسی ساختار دانشکده ها و گروه ها  پس از تبادل نظر اعضای حاضر از دیگر مصوبات جلسه هیات امنا دانشگاه محیط زیست بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha