مدیر کل اداره فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، از تداوم برنامه وزارت بهداشت برای کاهش نمک و چربی در برخی محصولات غذایی پر مصرف در کشور خبر داد.

سلامت نیوز: مدیر کل اداره فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، از تداوم برنامه وزارت بهداشت برای کاهش نمک و چربی در برخی محصولات غذایی پر مصرف در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر هدایت حسینی اظهار داشت: برنامه های بسیار خوبی در سال گذشته برای ارتقای سلامت محصولات داشته ایم که امسال نیز با جدیت در حال پیگیری و انجام است که می توان به ارتقاء سلامت روغن ها، لبنیات و کاهش باقیمانده سموم اشاره کرد.

وی گفت: سرانه مصرف نمک از ۱۲ گرم باید به ۵ گرم برسد، همچنین چربی از ۵۰ گرم باید به ۳۵ گرم برسد که برنامه ریزی ها انجام شده و در حال انجام است.

حسینی افزود: در همین راستا کاهش نمک را در محصولاتی از جمله پنیر، سوسیس و کالباس، چیپس، نان های صنعتی و سنتی را خواهیم داشت. همچنین شکر نیز در نوشیدنی های میوه ای، یخی، نوشابه های گازدار و فرآورده های کاکائویی کاهش خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: کاهش چربی در دسرهای چرب، خامه، سس و غیره  نیز از دیگر برنامه ها می باشد که در حال انجام می باشد.

مدیرکل اداره فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: در زمینه کاهش اسیدهای چرب ترانس و اشباع نیز درسال گذشته ضوابطی ابلاغ شد که میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی مصرف خانوار باید حداکثر ۲ درصد باشد و در صنعت و در مصرف شیرینی و شکلات نیز تا ۱۰ درصد طبق استانداردهای جهانی مجاز است که در سازمان غذا و دارو این رقم ۵ درصد تعیین و ابلاغ شده است.

حسینی ادامه داد: یکی دیگر از مهم ترین برنامه ها غنی سازی مواد غذایی است که می توان به غنی سازی نمک با ید، غنی سازی آهن با اسید فولیک، و با توجه به کمبود ویتامین D غنی شدن برخی محصولات غذایی با این ویتامین نیز در حال انجام است که در این زمینه به دنبال غنی سازی لبنیات و نان هستیم.

وی گفت: ۴۵۰ واحد لبنی فعال، ۱۰۸ واحد تولید فرآورده های گوشتی و ۸۸ واحد تولید روغن در کشور در حال فعالیت هستند که نظارت ها بر این واحد ها با جدیت و بازرسی های دوره ای نیز به صورت منظم صورت می گیرد.

حسینی در پایان گفت: کمیته های فعال نیز در این اداره کل تشکیل شده است که می توان به کمیته ارتقاء سلامت برنج اشاره کرد که اعضای این کمیته از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و نمایندگانی از کمیسیون بهداشت مجلس حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha