آمارهایی رسمی حاکی از آن است که در حال حاضر، کشور ما یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می شود که البته آمارهای غیر رسمی رقمی بیش از این را نشان می دهد.

وقتی لاغر شدن، دلیل اعتیاد می شود!

سلامت نیوز: آمارهایی رسمی حاکی از آن است که در حال حاضر، کشور ما یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می شود که البته آمارهای غیر رسمی رقمی بیش از این را نشان می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فردانیوز، آمارهایی رسمی حاکی از آن است که در حال حاضر، کشور ما یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می شود که البته آمارهای غیر رسمی رقمی بیش از این را نشان می دهد. همچنین طی ۵ سال گذشته روزانه ۷۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان کشور اضافه شده و بر اساس تحقیقات انجام شده مواد مخدر به تنهایی بین ۶۳ تا ۶۵ درصد از جرائم و دستگیری ها را به شکل مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص داده است.

متاسفانه در حال حاضر میانگین سن معتادان به حدود ۲۰ سال رسیده، یعنی از حدود ۲۳.۵ در سال های گذشته به ۲۰ سال کاهش یافته است. به منظور مدیریت صحیح و برنامه ریزی برای مبارزه و کنترل مواد مخدر در کشور داشتن آمارهای درست و واقع بینانه شرط اصلی است اما متاسفانه این چالش در کشور طی سال های گذشته وجود داشته و تاکنون نیز رفع نشده است و براساس اطلاعات به دست آمده از سال ۸۳ تا ۹۰ ارقام متفاوتی برای مصرف کنندگان منظم مواد مخدر عنوان شده که هر کدام با دیگری تفاوت دارد و فقر اطلاعات در این حوزه یک معضل جدی و مقدم بر اعتیاد تبدیل شده است.
 
 
افزایش 10 درصدی مرگ و میر زنان معتاد

در رابطه با بررسی علل سوء مصرف مواد مخدر در کشور، سایت «فردا» با مجید ابهری، پژوهشگر، رفتار‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید:

مجید ابهری با اعلام افزایش 10 درصدی مرگ و میر زنان معتاد، می گوید: با توجه به مبارزه گسترده پلیس مبارزه با مواد مخدر، متاسفانه تولیدکنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر مافیانه مواد مخدری را هر روز با نام و شکل جدیدی عرضه می کنند که در حقیقت همان مواد قبلی بوده است.

وی می افزاید: تبلیغات دروغ بر لاغری، افزایش انرژی، تقویت قوای جنسی، بیدار ماندن در شب امتحان و ... از ابزارهای این جنگ نابرابر می باشند.

این جامعه شناس بیان می کند: خانواده ها باید برای مقابله با این سونامی دشمن ساز به کمک پلیس مبارزه با مواد مخدر و نهادهای انتظامی رفته و اجازه ندهند فرزندان آنها در باتلاق فرو بروند.

ابهری اظهار می دارد: در سی سال گذشته بیش از 4 میلیون نفر در رابطه با مواد مخدر زندانی شده و بیش از 300 مامور نیروی انتظامی جان خود را از دست داده اند. در این میان جمعیت زنان معتاد 10 درصد افزایش یافته و متاسفانه ضعف مهارت های زندگی، ناتوانی در نه گفتن به دعوت های مسموم، ناآگاهی، ضعف آموزش، هیجان طلبی و خودبزرگ بینی باعث گرایش جوانان به مواد مخدر و رونگردان شده است.

وی معتقد است که الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی در حال تغییر بوده و مافیای مواد مخدر با نام هایی مثل کروکدیل، برنز، نخ، برنج، شیشه، آیس و امثال این ها که همه ریشه در آفتامین دارند، قصد تخریب جوانان ما را داشته است.
ابهری تصریح می کند: بر اساس سی سال تجربه میدانی به خانواده ها هشدار می دهم که هیچ کس در حاشیه امنیت نیست. مرگ و میر بر اثر سو مصرف مواد مخدر و ناخالصی های موجود در بسیاری از اوقات توسط خانواده ها مخفی مانده اما بر اساس آمار موجود دوازده درصد افزایش یافته است. ناخالصی های مواد مخدراز اسیدهای مختلف تا لوله بازکن، مدفوع انسان، شیرخشک، رنگ مو، خون حیوانات و سیانور باعث مرگ های فجیع و آنی شده و بیماری های ناشی از مصرف این مواد مثل از کار افتادن کلیه ها، کبد، سکته های قلبی، از دست دادن بینایی و حافظه در کمین مصرف کنندگان است.

این آسیب شناس اجتماعی خطاب به خانواده ها می گوید: با توجه به نزدیکی فصل تابستان و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، خانواده ها در کنار نهادهای آموزشی  باید مراقب فرزندان خود باشند.

مجید ابهری می افزاید: در مورد افرادی که به هر دلیل در گرداب هولناک اعتیاد سقوط کرده اند باید بگویم به خاطر عمر و سلامتی خود و جلوگیری از متلاشی شدن خانواده ها، این گونه افراد شهامت درمان را داشته باشند و به مراکز مجاز ترک اعتیاد مراجعه کنند. البته این افراد مراقب باشند که در دام کلاهبرداران و شیادان نیفتاده و فریب داروهای عطاری ها و تبلیغات شبکه های ماهواره ای را نخورند.

این رفتارشناس اجتماعی در پایان تاکید می کند:70 درصد از درمان و ترک اعتیاد در دست بخش خصوصی و 30 درصد توسط سازمان خصوصی می باشد. افزایش تعداد مراکز درمان مخصوصا برای زنان در تهران و شهرستان ها و ایجاد مراکز درمانی برای کودکان که ر دوران جنینی یا توسط والدین به اعتیاد کشیده شده اند باید در سرلوحه کار قرار گیرد. جلوگیری از خروج داروهای ترک اعتیاد به بازار آزاد و عرضه آنها در داروخانه های مشخص با قیمت ارزان از روش های مناسب برای درمان است. همچنین خود درمانی توسط معتادان باید متوقف شود. بعضی از معتادان تا 27 بار ترک اعتیاد کرده و متاسفانه دوباره به سمت اعتیاد روی آورده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha