شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 149775

گرد و غبارهای عربی، استان‌های غربی، شمال غربی و ته باد در عراق و سوریه وزیدن گرفت، آسمان ایران تیره و تار شد. میهمانی قدیمی از بیابان‌های عربی بار دیگر بسیاری از شهرهای کشور را زیر سایه برد و آرامش را از ساکنان استان‌های غربی، شمال غربی و مرکزی کشور گرفت. دیروز در بسیاری از شهرهای استان‌های ایلام، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان از طلوع خورشید و آسمانی آبی خبری نبود.ران را تیره و تار کرد

سلامت نیوز: باد در عراق و سوریه وزیدن گرفت، آسمان ایران تیره و تار شد. میهمانی قدیمی از بیابان‌های عربی بار دیگر بسیاری از شهرهای کشور را زیر سایه برد و آرامش را از ساکنان استان‌های غربی، شمال غربی و مرکزی کشور گرفت. دیروز در بسیاری از شهرهای استان‌های ایلام، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان از طلوع خورشید و آسمانی آبی خبری نبود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،دیروز در پایتخت هم نه خبری از خودنمایی برج میلاد بود و نه میدان آزادی از خیابان‌های منتهی به آن دیده می‌شد. تهرانی‌ها صبح جمعه را با بادی آغاز کردند که گرد و غبار عربی را با خود به پایتخت آورده و آسمان را خاکی کرده بود؛ آسمانی که به گفته معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست استان تهران، امروز هم همین رنگ خواهد بود. هر چند، روز گذشته آسمان تهران هم همچون آسمان سایر شهرهای غربی و شمال غربی کشور، رنگ آرامش نداشت اما شاخص‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، از سالم بودن هوای تهران حکایت داشت.

حتی غلظت ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون هم کمتر از ١٠٠ بود و در محدوده سالم قرار داشت. محمد رستگاری در این‌باره می‌گوید: «براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفیت هوا در ٢٤ ساعت گذشته منتهی به ساعت ١١ صبح دیروز در شرایط سالم قرار داشته است. میزان غلظت ذرات معلق کمتر از ٢.٥ میکرون و ذرات معلق با قطر کمتر از١٠ میکرون به ترتیب ٨٩ و ٦٨ و در شرایط سالم قرار داشت. میزان غلظت آلاینده‌های منوکسید کربن روی عدد ٢٩، ازن ٢٩ و اکسید گوگرد ٢٢ قرار داشت که این بیانگر شرایط پاک بود.» معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران با اشاره به این‌که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که امروز هم همچنان مشکلات ذرات معلق وجود خواهد داشت، ادامه می‌دهد: «منشأ بسیاری از این ریزگردها، کشور عراق است.»


هوای ایلام در مرز هشدار
غلظت ذرات معلق در شهرهای ایلام و مهران به ترتیب به ٣ و ٩ برابر حد مجاز رسیده و این میزان آلایندگی، هوای این استان را به مرز هشدار رسانده است. در این‌باره کارشناس آزمایشگاه و نظارت و پایش محیط‌زیست ایلام با اشاره به این‌که ورود توده جدیدی از گرد و غبار آسمان استان ایلام را در بر گرفته و هوای مناطق مختلف این استان را در شرایط هشدار قرار داده است، به ایرنا می‌گوید:  «هم اینک میزان ذرات معلق در هوای شهر ایلام ٢٣٠ میکروگرم در هر متر مکعب است. میزان ذرات معلق در هوای شهرستان دهلران نیز هم اکنون ١٤٩ میکروگرم در هر متر مکعب در وضع هشدار با روند پایدار گزارش شده است.» عطاالله ویسی با بیان این‌که این توده گرد و خاک در بیابان‌های سوریه و شمال عراق تشکیل شده، ادامه می‌دهد: «این گرد و غبار از اواخر روز پنجشنبه استان‌های غربی از جمله کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام را در برگرفته است.»


اوضاع زنجان خراب است
«اینجا هوا خوب است، هوای زنجان خراب است، خراب» در روزی که پایتخت‌نشینان روزی پر از گرد و غبار با باد را تجربه می‌کردند و نماد قدیمی تهران از خیابان‌های منتهی به آن دیده نمی‌شد، مسافرانی که تازه از زنجان به تهران آمده بودند و به گفته خودشان در مسیر گرد و خاک سفر کرده بودند، می‌گفتند که هوای تهران در مقایسه با هوای زنجان خوب است، اوضاع هوا در زنجان خراب است، خراب.» هوای خراب زنجان هشدارهای سلامتی را برای ساکنان این استان با خود همراه کرد و به مردم توصیه شده است که «از انجام فعالیت‌های طولانی مدت به شدت خودداری کنند، همچنین افرادی که برای ورزش و تفرج قصد تردد در هوای آزاد را دارند، از این امر خودداری کنند.»


به گفته علی اسدی، کارشناس هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان، به‌دلیل ورود ذرات گرد و غبار، هوای شهر زنجان در حال‌حاضر در وضع ناسالم قرار دارد. شاخص کیفیت هوای زنجان عدد ۱۸۸ را نشان می‌دهد و علت اصلی این آلودگی، ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون در هوا است.او با اشاره به این‌که ورود گرد و غبار از سمت مرزهای غربی کشور در بیش از ٥‌ سال گذشته، مردم کشور و به تبع آن استان زنجان را درگیر کرده است، ادامه می‌دهد:  «با نفوذ توده‌های گرد و غبار به استان و وزش بادهای شدید، کیفیت هوا در استان کاهش می‌یابد.»


کیفیت هوای ٣ شهر آذربایجان‌غربی
 در وضع خطرناک
اوضاع دریاچه که خوب نیست. نمک‌ها هم با هر وزش بادی بلند می‌شوند، سلامتی ساکنان حاشیه‌ای دریاچه را تهدید می‌کنند و محیط‌زیست منطقه را هم زیر سایه می‌برند. در این میان، هجوم گرد و غبارهایی که منشأیی فراتر از مرزهای کشور دارند هم به نگرانی جدید استان‌های آذری‌زبان تبدیل شده است. دیروز همراه با آسمان غبار گرفته استان‌های غربی کشور، آسمان ٣ استان آذری زبان کشور هم غبارآلود بود. آذربایجان غربی، آذربایجان‌شرقی و اردبیل هم تسلیم گرد و غبارهای عربی شده و رنگی تیره و تار به خود گرفتند. معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی دراین‌باره با اشاره به این‌که ٣ شهر ارومیه، سردشت و بوکان در وضع خطرناک قرار گرفته‌اند، می‌گوید:  «وضعیت آلودگی هوای ارومیه ۴.۵، بوکان ۵.۵ و سردشت نزدیک ۶ برابر استانداردهای موجود است.»

سعید موسوی ادامه می‌دهد: «ذرات معلق ۱۰ میکرون در هوای ارومیه ۴.۵ برابر استاندارد یعنی ۶۷۲ میکروگرم، بوکان با ۵.۵ برابر استاندارد ۸۳۸ میکروگرم و سردشت ۶ برابر استاندارد ۸۶۷ میکروگرم است.» او با بیان این‌که وضع آلودگی شهرهای مذکور رو به افزایش خواهد بود از تمامی گروه‌های سنی به‌ویژه گروه‌های سنی حساس از جمله کودکان و سالمندان و نیز بیماران قلبی و ریوی خواست تا حد امکان از منزل خارج نشوند.معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی با اشاره به این‌که بروز پدیده گرد و غبار هم منشأ خارجی دارد و هم در پی تخریب مراتع و ... با وزش بادهای شدید در استان تشدید می‌شود، می‌گوید: «بر این اساس نیازمند برنامه‌ریزی اصولی از سوی مسئولان ذی‌ربط هستیم.»


هوای ناسالم تبریز در وضع هشدار
در کنار هوای خاک گرفته استان‌های غربی و شمال غربی کشور، هوای تبریز هم ناسالم شد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی با اعلام این‌که هوای کلانشهر تبریز در وضع هشدار و ناسالم قرار دارد، می‌گوید:  «با توجه به آخرین آمار استخراج شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در این شهر، در زمان حاضر شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق ٢,٥ میکرون ١٢٥ پی . اس .‌ای است. شاخص آلودگی هوا اگر زیر ١٠٠ پی. اس.‌ای باشد، سالم، بین ١٠٠ و ٢٠٠ ناسالم، بین ٢٠٠ و ٣٠٠ وضع اضطرار و ٣٠٠ به بالا وضع بحرانی به شمار می‌رود.» قاسمی از مردم خواست برای کاهش بار آلودگی از سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی و تک سرنشین خودداری کنند.


ریزگردها به اردبیل هم رسید
مناطق مختلف استان اردبیل با پیشروی ریزگردهای عراق، کویت و عربستان به سمت مناطق غرب و شمال غرب ایران، هوایی غبار آلود همراه با ریزگرد را تجربه کرد. ، افزایش ریزگردها موجب کاهش دید در برخی از شهرستان‌ها ازجمله اردبیل نسبت به روزهای گذشته شده و براساس اعلام کارشناسان هواشناسی میزان دید افقی در شهرستان‌های جنوبی و مرکزی استان به دلیل غبارآلود بودن هوا به کمتر از دو‌هزار و ٥٠٠ متر رسیده است . دیروز برای بسیاری از شهرهای کشور، هوا خوب نبود و ساکنان غربی و شمال غربی کشور خاک تنفس کردند؛ با این حال عصر روز گذشته، پس از گرد و غباری که آسمان تهران را تیره و تار کرده بود، پایتخت میزبان رگباری بهاری شد؛ رگباری که گرد و خاک عربی را بر سر پایتخت‌نشینان شست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha