مدیر عامل سازمان انتقال خون از تعرفه‌گذاری 14 خدمت انتقال خون خبر داد و تاکید کرد: این اقدام هیچ بار مالی بر مردم نخواهد داشت.

سلامت نیوز: مدیر عامل سازمان انتقال خون از تعرفه‌گذاری 14 خدمت انتقال خون خبر داد و تاکید کرد: این اقدام هیچ بار مالی بر مردم نخواهد داشت.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌و‌گو با ایسنا، از تعرفه‌گذاری 14 خدمت انتقال خون خبر داد و گفت: مجموعا 14 تعرفه خدمتی فرآورده‌های مختلف انتقال خون ارزشگذاری شده است. این 14 خدمت در شواری عالی بیمه تصویب،‌ در کتاب ارزش‌گذاری خدمات سلامت وارد و توسط هیات دولت تصویب و ابلاغ شده است و در حال حاضر تعرفه‌های خدماتی انتقال خون قابل اجرا است.

وی با بیان اینکه در تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون چند نکته اساسی وجود دارد، گفت: اولا این تعرفه‌ها،‌ ارزش‌گذاری خدماتی است که انتقال خون روی خون و فرآورده‌های خونی انجام می‌دهد و به هیچ وجه خود خون تعرفه‌گذاری نشده است. در سیستمی هم که اجرا می‌کنیم خون همچنان به صورت کاملا رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

تعرفه‌گذاری انتقال خون هیچ بار مالی بر مردم ندارد

پورفتح‌الله با اشاره به سیاست‌های وزارت بهداشت مبنی بر کاهش پرداختی از جیب مردم، افزود: نکته مهم دیگر این است که با تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون به هیچ وجه این پرداخت‌ها توسط مردم صورت نخواهد گرفت و فرانشیز آن هم حذف خواهد شد. یعنی حتی فرانشیزی که برای سایر خدمات به صورت قانونی پرداخت می‌شود در خدمات مربوط به انتقال خون پرداخت نمی‌شود.

ارتقای کیفیت فرآورده‌های خونی دستاورد بزرگ نظام سلامت

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون، بتوانیم فرآورده‌های بهتری را در اختیار مردم قرار دهیم. ورود سازمان انتقال خون به فرآورده‌های نوین باعث می‌شود که فرآورده‌های سالم‌تر و کم‌خطرتر را با کیفیت بالاتری ارائه دهیم که این دستاورد بزرگی برای نظام سلامت ما است و کیفیت محصولات ما را در مراکز درمانی افزایش خواهد داد.

انتقال خون محافظه‌کارانه با تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون همچنین اظهار کرد: اگرچه ممکن است بیمه‌ها در زمینه تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون مقاومت و تصور کنند که ارزشگذاری خدمات انتقال خون برای آنها بار مالی دارد،‌ اما با اطمینان می‌گویم ارزشگذاری خدمات انتقال خون نه تنها برای بیمه‌ها بار مالی ندارد بلکه می‌تواند ارزشی اقتصادی برای آنها داشته باشد؛ زیرا زمانی که خدمات ما ارزشگذاری می‌شود با کنترلی که بیمه‌ها به دلیل پرداختی‌ها انجام خواهند داد، انتقال خون در کشور ما به سمت انتقال خون محافظه‌کارانه خواهد رفت.

مصرف خون و فرآورده‌های خونی در کشور غیرمنطقی‌ است

پورفتح‌الله یکی از ضعف‌های عمده کشور را برخلاف تمام کشورهای پیشرفته دنیا، ارائه خون به صورت رایگان به مراکز درمانی عنوان کرد و افزود: چون خون رایگان در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد مصرف خون و فرآورده‌های خون بی‌رویه و غیرمنطقی است.

پنج برابر هزینه تولید فرآورده خونی صرف عوارض مرتبط با مصرف خون می‌شود

وی با بیان اینکه امروزه ثابت شده که پنج برابر هزینه تولید فرآورده‌های خونی صرف عوارض و گرفتاری‌های مرتبط با خون پس از تزریق می‌شود، گفت: خون پیوند بافت از نوع مایع است و متعاقب تزریق فرآورده‌های خونی با تعدیل ایمنی مواجهیم. از آنجایی که خود بیمار دچار ضعف سیستم ایمنی بوده و بیمارستان‌ها هم ذاتا جایگاهی برای تعدیل ایمنی هستند و آن را القا می‌کنند؛ این ضعف در بدن بیمار توسعه می‌یابد.

با تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون منابع بیمه‌ها حفظ می‌شود

پورفتح‌الله افزود: بنابراین زمانی که انتقال خون تعرفه‌گذاری، کنترل و نظارت می‌شود منابع بیمه‌ها نیز حفظ خواهد شد و بیمه‌ها عوارض گرفتاری‌های خون را با تعرفه‌گذاری و کنترل نخواهند داد. اعتقاد دارم با این کار پیش از آنکه منابعی برای سازمان انتقال خون تامین شود که امکان فعالیت‌های نوین را فراهم کند، منابع بسیار خوبی هم برای بیمه‌ها ایجاد خواهد شد.

به گفته وی امروزه دیگر در دنیا پلاسما مصرف نمی‌شود و این فرآورده به جز در خونریزی‌های انعقادی که نیاز به بازسازی داشته باشد، قابل استفاده نیست. در کشور ما به شدت پالاسما مصرف شده و جانشین‌های آن ارائه نمی‌شود. این در حالیست که جانشین‌های پلاسما ارزان قیمت‌تر بوده و سلامت بهتری دارند چون از فرد گرفته نشدند و خوشبختانه دانش تولید این فرآورده‌ها در کشور ما وجود دارد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد:‌ از آنجایی که در ایران خون به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد این مراکز به دنبال جانشین‌ها نمی‌روند. بنابراین اگر بیمه‌ها از ما حمایت کرده و خدمات انتقال خون تعرفه‌گذاری شود، امکان ورود جانشین‌های خون هم فراهم می‌شود. این موضوع نقش مهمی هم برای انتقال خون جهت ارتقای فرآیندها خواهد داشت تا پا به پای جوامع پیشرفته حرکت کند، هم برای بیمه‌ها ارزش مهمی دارد و هم خدمات بهتری به مردم ارائه می‌شود.

پورفتح‌الله با بیان اینکه طبیعتا با تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون می‌توانیم تولید جانشین‌های پلاسما را در کشور داشته باشیم، گفت: البته بخش عمده‌ای از این جانشین‌ها وجود دارند و در صورت اجرای تعرفه‌ها، به سرعت وارد بازار خواهند شد. مثلا در حال حاضر یکی از شرکت‌ها سرم‌سازی در شیراز توان و دانش تولید هیدروکسی اتیل استارچ که بخشی از مصرف پلاسما را گرفته است، دارد و آماده ارائه آن به بازار است.

وی در همین راستا افزود: به این دلیل که ما فرآورده‌های خود را به صورت رایگان در اختیار قرار می‌دهیم، امکان ارائه محصول آنها و بازاریابی آنها وجود ندارد. اما وقتی که چرخه انتقال خون اقتصادی شود این فرآورده‌ها نیز وارد بازار می‌شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha