رئیس شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت گفت: تصمیم‌گیری برای خرید، آموزش و نگهداری تجهیزات پزشكی باید با رویكردی همراه باشد كه منابع مالی كشور و مردم هدر نرود.

محمدباقر لاریجانی، با اشاره به لزوم داشتن شبكه‌ای در بین فعالیت‌های مختلف دانشگاه‌ها، مراكز تحقیقاتی و واحد‌های درمانی، اظهار داشت: در دانشگاه‌ علوم پزشكی تهران كه گاه تا 16بیمارستان و تعداد زیادی مراكز تحقیقاتی دارند، می‌توان با ایجاد شبكه ارتباطی مانع هدر رفت وقت منابع و هزینه‌های اضافی شد.
وی افزود: برای تجهیزات پزشكی باید سطح‌بندی وجود داشته باشد تا مشخص شود كه هر یك از این تجهیزات باید برای كجا و كدام بخش استفاده شود، زیرا ورود یك تكنولوژی جدید به نیازسنجی نیاز دارد.
لاریجانی تصریح كرد: تهیه شناسنامه تجهیزات پزشكی برای نگهداری آنها بسیار مهم است و باید دلیل اهمیت تكنولوژی، نحوه نگهداری از آن و استفاده از تمام كارآیی‌های دستگاه مورد نظر را مشخص كرد.
وی از میزان ساعات استفاده از تجهیزات پزشكی در كشور انتقاد و اضافه كرد: در برخی از آزمایشگاه‌های دنیا ساعت فعالیت از 4 صبح تا یك شب است و از امكانات به شكل مفید استفاده می‌شود در حالی كه در كشور ما تنها 9 ساعت در روز از این تجهیزات استفاده می‌شود.
رئیس دانشگاه‌ علوم پزشكی تهران خاطر‌نشان كرد: باید برای پیشرفت‌های پزشكی به وسایل و تجهیزات جدیدی دسترسی پیدا كنیم اما باید توجه داشته باشیم كه هزینه‌های مربوط به این تجهیزات از منابع بیت‌المال تامین می‌شود.
در ادامه این مراسم ابراهیم متولیان، قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس مركز مدیریت و هماهنگی امور بازرگانی وزارت بهداشت‌ با ارائه گزارشی در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های این مركز اظهار داشت: در 40 ماه فعالیت مركز مدیریت و هماهنگی امور بازرگانی وزارت بهداشت سطح فعالیت‌ها به مراتب نسبت به گذشته بیشتر شده است اما هنوز با مشكلاتی چون تهیه و نگهداری تجهیزات پزشكی دست به گریبان هستیم.
متولیان تصریح كرد: از دیگر مشكلات این مركز مشخص نبودن جایگاه تجهیزات پزشكی در دانشگاه‌‌ها و این موضوع است كه مسئولان تجهیزات پزشكی در دانشگاه‌ها از نظر حقوقی و مزایا در سطح خوبی قرار ندارند.
وی اضافه كرد:از دیگر مشكلات ما نداشتن آمار دقیق در زمینه تجهیزات پزشكی مورد نیاز كشور تا قبل از سال 84 بود كه موجب محروم شدن برخی از استان های كشور از جمله هرمزگان از داشتن دستگاه آنژیوگرافی شده بود اما با برطرف شدن این مشكل در دولت نهم میزان تامین دستگاه های پزشكی مورد نیاز واحدهای درمانی بیش از 200 درصد رشد داشته است.
به گزارش فارس، رئیس مركز مدیریت و هماهنگی امور بازرگانی وزارت بهداشت‌ یادآور شد: با شفاف كردن و نیازسنجی در خصوص تولید انواع سرنگ تخصصی و معمولی در كشور توانایی تولید این محصولات بیش از 3 برابر نیاز كشور شده است.
وی افزود: با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری كه پیشرفت كشور را در اجرای اصل 44 می‌دانند باید با بخش‌های خصوصی تعامل برقرار كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha