نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری، از تعریف سه رده خدمتی بیماریار، کمک پرستار و پرستار در گروه پرستاری خبر داد.

سلامت نیوز: نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری، از تعریف سه رده خدمتی بیماریار، کمک پرستار و پرستار در گروه پرستاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، سیفعلی نصرتی، تعریف سه رده خدمتی در گروه پرستاری را اقدامی مثبت در جهت بهبود روند مراقبت از بیماران در سیستم بهداشت و درمان کشور دانست و گفت: پرستاران فرصت انجام برخی اقدامات مراقبتی را ندارند یا اینکه پرداختن به آنها، مطمئنا موجب کم شدن زمان کارکرد پرستار بر بالین بیمار و فاصله گرفتن پرستار از اقدامات تخصصی و مهارتی می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس در جلسه اخیر شورای عالی نظام پرستاری مقرر شد تا تعریف جدیدی از رده‌های خدمتی در گروه پرستاری ارائه شود که بتواند تمامی اقدامات مراقبتی را در همه سطوح با تعیین حدود وظایف پوشش دهد.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: در این تعریف جدید قرار شد، کمک بهیاران کنونی به بیماریار تغییر نام دهند و رده‌ای جدید تحت عنوان کمک پرستار نیز با گذراندن دوره‌های مهارتی و غیر دانشگاهی با شرح وظایفی مشخص وارد عرصه شوند.

نصرتی ادامه داد: این رده خدمتی جدید یعنی کمک پرستار به هیچ وجه اجازه مداخله در امور درمانی را نخواهند داشت و این کاملا برخلاف بهیاری است که می‌توانست اقدامات درمانی مشخص مانند تزریقات و پانسمان انجام دهد.

وی افزود: در حقیقت کمک پرستاری به نوعی همان کمک بهیاری پیشرفته است که بر اساس شرح وظایف مشخص، تحت آموزش های مهارتی و غیردانشگاهی قرار می‌گیرند.

نصرتی یادآور شد: البته پیش از این نیز سه رده خدمتی در گروه پرستاری شامل بیماربر، کمک بهیار و پرستاری داشتیم اما در تعریف جدید به جای بیماربر، بیماریار و بجای کمک بهیار، کمک پرستاری تعریف شده و پرستاران نیز طبق روال گذشته به وظایف حرفه ای و تخصصی خود می‌پردازند.

وی تاکید کرد: نباید رده جدید کمک پرستاری با بهیاری اشتباه گرفته شود زیرا شرح وظایف آنها کاملا متفاوت از یکدیگر است و در آینده نیز بخش های خصوصی و دولتی اجازه اینکه از این رده خدمتی به عنوان پرستار و یا بهیار استفاده کنند، وجود ندارد زیرا کار این گروه و شرح وظایف آنها بجز پرستاری و بهیاری است.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: در حقیقت با این تعریف از رده های خدمتی، پرستاران حرفه ای و دانشگاهی ما وقت بیشتری را می توانند برای مراقبت های بالینی بیمار لحاظ کنند و کمک پرستاران نیز می توانند کارهای غیر تخصصی که مداخلات درمانی ندارد را تقبل کنند تا پرستار بتواند خدمات کیفی و کمی بیشتری را صرف بیمار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha