یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 149804

برای افزایش قدرت بینایی، همیشه مصرف ویتامین A توصیه می شود در حالی که علاوه بر ویتامین A ، تامین مواد مغذی دیگری از جمله ویتامین B12 یا کوبالامین نیز ضروری است.

سلامت نیوز:برای افزایش قدرت بینایی، همیشه مصرف ویتامین A توصیه می شود در حالی که علاوه بر ویتامین A ، تامین مواد مغذی دیگری از جمله ویتامین B12 یا کوبالامین نیز ضروری است.

به گزارش روزنامه خراسان به نقل از سایت «Prevention» ویتامین B12 جزو ریزمغذی های ضروری برای تقویت عملکرد سیستم بینایی است.

خواص ویتامین B12

از لحاظ شیمیایی، B12 مولکول پیچیده و بزرگی است، به حدی که در حال حاضر ساختن آن به صورت مصنوعی و بدون کمک باکتری ها، ناممکن است. تعداد محدودی از باکتری ها، ویتامین B12 را به طور طبیعی تولید می کنند. بنابراین انسان باید این ویتامین را از برنامه غذایی خود تامین کند. خوشبختانه ویتامین B12 در اغلب محصولات حیوانی به ویژه غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات، جگر و... یافت می شود.

اثر B12 روی بدن:

بدن برای حفظ کارآمدی سیستم عصبی و تولید کافی گلبول های قرمز، به این ویتامین نیاز دارد و کمبود آن می تواند در بدن مشکلاتی را ایجاد کند که گاه جبران ناپذیر است. احساس ضعف، رنگ پریدگی و احساس سبکی در سر، از علایم اولیه کمبود ویتامین B12 است. بدون ویتامین B12 غلاف یا پوشش اطراف عصب ها نیز مستعد به آسیب دیدگی است.

کمبود این ویتامین باعث بروز مشکلاتی از جمله ضعیف شدن حافظه، از دست دادن تمرکز و... می شود. همانند ویتامین های دیگر، مصرف میزان زیاد B12 عوارض جانبی دارد. اما افرادی که مشکل نقرس، کم خونی مگالوبلاستیک دارند و به کمبود مکمل ها حساس ترند، باید بیشتر مراقب باشند. در یک فرد سالم مصرف زیاد مکمل B12 می تواند حالت تهوع، افزایش فشار خون و مشکلات مختلف پوستی ایجاد کند.

تاثیر B12 روی بینایی

بیماری چشمی ماکولا دژنراسیون (AMD) یک مشکل بزرگ برای افراد مسن به حساب می آید. در این بیماری، بیماران بخش عمده ای از بینایی خود را از دست می دهند. اما درمان به موقع در متوقف کردن پیشرفت بیماری بسیار موثر است. اگرچه AMD درمان نمی شود اما با اتخاذ برنامه غذایی مناسب می توان روند آن را به تاخیر انداخت. نوروپاتی نوری یکی از عوارض کمبود B12 است. عصب بینایی وظیفه انتقال سیگنال ها را از چشم به مغز دارد. بدون آن حتی یک بیمار با چشم های سالم نیز می تواند بینایی خود را از دست بدهد.

کمبود B12 عصب ها از جمله عصب های بینایی را آسیب پذیرتر می کند و در نهایت باعث کاهش بینایی می شود.

با بالا رفتن سن، توانایی بدن در جذب B12 از منابع حیوانی کاهش پیدا می کند. بنابراین با مشورت پزشک از مکمل ها و غذاهای غنی شده با این ویتامین استفاده کنید. زیرا میزان نیاز روزانه به این ویتامین بر حسب سن و سال افراد متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha