یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 149806

تمرین‌های ذهن و بدن یکی از راه‌های شناخته شده در درمان شناختی است که به ترک سیگار کمک می‌کند. آخرین پژوهش‌ها نشان می‌دهد، استعمال دخانیات بویژه سیگار در بیش از 25 درصد افراد جوامع مختلف شایع است که مطابق با آمارهای بدست آمده نرخ سیگاری‌ها در میان بزرگسالان با تحصیلات کمتر و فقر فرهنگی و اقتصادی بیشتر، بالاتر گزارش شده است.

سلامت نیوز:تمرین‌های ذهن و بدن یکی از راه‌های شناخته شده در درمان شناختی است که به ترک سیگار کمک می‌کند. آخرین پژوهش‌ها نشان می‌دهد، استعمال دخانیات بویژه سیگار در بیش از 25 درصد افراد جوامع مختلف شایع است که مطابق با آمارهای بدست آمده نرخ سیگاری‌ها در میان بزرگسالان با تحصیلات کمتر و فقر فرهنگی و اقتصادی بیشتر، بالاتر گزارش شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،مطابق با تحقیقات انجام شده استعمال دخانیات علاوه بر افزایش خطر مرگ زودرس و شیوع بیماری هایی مانند حملات قلبی و آسیب‌های ریوی، در دهه‌های اخیر، قدرت باروری مردان و زنان را تحت تأثیر قرار داده و می‌توان آن را در فهرست ریسک فاکتورهای مربوط به ناباروری قرار داد. تخریب DNA اسپرم‌ها و تولد نوزادان نارس و افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی در آنها و همچنین بالا رفتن آمار سقط جنین از تبعات استعمال دخانیات یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار است، که در دهه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. با این حال، به رغم راه‌اندازی کمپین‌ها و تبلیغات مبنی بر مضر بودن سیگار، باز هم جامعه آماری شاهد افزایش روزافزون نرخ سیگاری‌ها و کاهش سن طرفداران این ماده مخدر مهلک است.  محققان علم رفتارشناسی، بررسی  ریشه‌های روان شناختی و علل گرایش به سیگار و همچنین انجام تمرین‌های ذهنی را یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از استعمال دخانیات و همچنین ترک سیگار معرفی می‌کنند.


چرا بعضی‌ها سیگاری می‌شوند ؟
قدم نخست برای فرار از این مخدر اغوا کننده و باز گرداندن سلامتی به بدن، شناخت ریسک فاکتورهایی است که افراد را به سمت سیگار سوق می‌دهد. شیوه مراقبت والدین در نخستین ماه‌های تولد، روش‌های نادرست فرزندپروری، اختلافات بین والدین و همچنین زمینه‌های وراثتی منجر به شکل‌گیری شخصیت و خود پنداره‌ای در فرد می‌شود که روان شناسان آن را عامل اصلی استعمال دخانیات معرفی می‌کنند. در واقع بسیاری از افراد از سیگار به عنوان راهی برای کنار آمدن با استرس، غلبه بر ترس‌های وجودی، کاهش وزن، به دست آوردن عزت نفس و حل تعارضات درونی استفاده می‌کنند.

در حالی که این روش کاملاً نادرست و غیرمنطقی بوده و باعث می‌شود فرد مشکلاتش را انکار کند و در دام اعتیاد گرفتار شود. در صورتی که افراد از مشکلات و ضعف‌های شخصیتی شان آگاهی پیدا کنند و برای به دست آوردن استقلال فردی، اعتماد به نفس، توجه دیگران و مهمتر از هر چیزی احساس رضایت از خود و مقابله به استرس، خودسازی فردی را آغاز کنند دیگر نیازی به استفاده از سیگار نخواهد بود. روان شناسان، جایگزین کردن عادات درست با سبک زندگی آسیب زا، یادگیری روش‌های حل مسأله و کنترل هیجانات منفی و همچنین استفاده از روش‌های مراقبه و انجام تمرین‌های ذهنی را از مناسب ترین راهکارهای ترک سیگار یا پیشگیری از سیگاری شدن معرفی می‌کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha