یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 149810

گردوغبار دوباره به کشور بازگشت. در چند روز اخیر بسیاری از شهرهای غربی و جنوبی کشور درگیر پدیده گردوغبار بودند.

سلامت نیوز:گردوغبار دوباره به کشور بازگشت. در چند روز اخیر بسیاری از شهرهای غربی و جنوبی کشور درگیر پدیده گردوغبار بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،با اینکه حضور گردوغبارها در چند ساله اخیر در کشور تبدیل به یک خاطره همیشگی و تکراری شده است اما هربار حضور این پدیده استان‌های درگیر آن، با مشکلاتی مواجه می‌شوند و زندگی بسیاری از ساکنان این استان‌ها مختل می‌شود.


 وضعیت خطرناک در 3 شهر استان ارومیه
بسیاری از استان‌های غربی، جنوب‌غربی و شمال‌غربی در روزهای اخیر با پدیده ریزگردها درگیر بوده‌اند. در بسیاری از استان‌ها آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده است. کارشناس هوای اداره‌ کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: به ‌دلیل ورود ذرات گردوغبار، هوای شهر زنجان در حال ‌حاضر در وضعیت ناسالم قرار دارد. علی اسدی افزود: در حال ‌حاضر شاخص کیفیت هوای زنجان ۱۸۸ است و علت اصلی این آلودگی، ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون در هواست. او ادامه داد: در این شرایط حتی افراد سالم نباید از منزل خارج شوند و در صورت لزوم برای خروج از منزل، باید از انجام فعالیت‌های طولانی‌مدت به شدت خودداری کنند و همچنین افرادی که برای ورزش و تفرج قصد تردد در هوای آزاد را دارند از این امر خودداری کنند. معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر وضعیت سه شهر ارومیه، سردشت و بوکان در وضعیت خطرناک قرار گرفت. مهر نوشت؛ سعید موسوی با اشاره به بروز پدیده گردوغبار در شهرهای استان اظهار کرد: متاسفانه این پدیده وضعیت شهرهای ارومیه، سردشت و بوکان را در وضعیت خطرناک و هشدار برای تمامی گروه‌های سنی قرار داده است.


 باقی‌ماندن گردوغبار در بعضی از استان‌ها
مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی از باقی ماندن گردوغبار در آسمان استان تا سه‌شنبه هفته جاری خبر داد. محمد اشجعی  گفت: به‌طور کلی این پدیده در سه روز آینده میهمان آسمان آذربایجان‌شرقی خواهد بود و در این بین احتمال بارش‌های خفیف و پراکنده به‌ویژه در مناطق واقع در نیمه‌جنوبی استان نیز وجود دارد. گردوغبار برای چهارمین روز متوالی استان ایلام را درگیر کرده و هم‌اکنون وضعیت هشدار بر هوای شهرهای این استان حاکم است. گردوغبار در فصل تابستان و در گرمای هوا امان مردم استان ایلام را بریده چراکه هفته‌ای چند روز این معضل تمام مناطق استان را دربر می‌گیرد و توان حرکت را از استان گرفته است.

گرمای هوا در کنار گردوغبار باعث ناسالم‌شدن هوای استان شده و مردم نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را در بیرون از خانه انجام دهند و علاوه بر این بسیاری از افراد مسن از حضور در بیرون از خانه خودداری می‌کنند. مهر نوشت؛ طبق گفته مسئولان محیط زیست ایلام، استاندارد ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم در هر مترمکعب است که اکنون میزان ذرات معلق در هوای مهران ۱۸۰ و ایلام ۱۷۳ میکروگرم در هر مترمکعب است. هجوم ریزگردها به برخی استان‌های کشور از روزهای پایانی هفته گذشته آسمان استان البرز و ازجمله شهر کرج با گردوغبار ناشی از این ریز گردها تیره و تاریک شد. هجوم ریزگردها در برخی از ساعات روز چنان زیاد بود که باعث کاهش افق دید به کمتر  از ۳ کیلومتر شد.


 فعالیت مشترک برای مقابله با گردوغبار
روز گذشته معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آغاز عملیات مقابله با پدیده گردوغبار در منطقه‌ای از عراق جدیدترین تصمیم مشترک میان تهران و بغداد است.

معصومه ابتکار افزود: در دیدار با قطیبه ابراهیم الجبوری، وزیر محیط زیست مسائل مشترک محیط زیستی زیادی مطرح شد که مهم‌ترین آن مقابله با پدیده گردوغبار بود. او اظهار کرد: در این دیدار بر شناسایی کانون‌های گردوغبار در عراق تاکید و همچنین در تازه ترین تصمیمات مقرر شد در یک منطقه از عراق عملیات شناسایی کانون‌های گردوغبار و مقابله با آن آغاز شود. ایرنا نوشت؛ او تأکید کرد: از بین بردن کانون‌های گردوغبار در کشور عراق یکی از بندهای مهم تفاهمنامه مشترک میان دو کشور است که سال گذشته به امضا رسید. یکی از مشکلات در زمینه اجرای این تفاهمنامه نبود امنیت در این کشور است. این تفاهمنامه‌ها و تصمیمات مشترک برای رفع گردوغبار درحالی به امضا می‌رسند که معاون مرکز بررسی‌‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: هیچ راه‌حل آسان و کم‌هزینه‌‌ای برای رفع مشکلات زیست‌محیطی وجود ندارد و باید تصمیمی دشوار را اخذ کنیم. ما هفتمین کشور آلوده‌‌کننده جو زمین هستیم. محمد فاضلی افزود: گفتمان‌سازی حول محور محیط زیست یک تصمیم بزرگ است که باید گرفته شود تا شاهد اصلاح محیط زیست کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha