یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی کشور به فیلم منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی که گفته می‌شود مربوط به دستگیری عامل آزار و اذیت دختر دانشجوی شیرازی است، واکنش نشان داد. در این فیلم فرد متهم توسط افرادی که صورت آنها مشخص نیست، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. سردارحسین اشتری در این مورد توضیح داده است: حضور متهمان در صحنه وقوع جرم با نظر مقام قضایی است و به دستور آنان انجام می‌شود اما در این بین ممکن است دخالت مردم نیز رخ دهد که پلیس سعی می‌کند از آن جلوگیری کند اما گاهی این موضوع به دلیل خشم از عامل آن حادثه است.

سلامت نیوز: روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی کشور به فیلم منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی که گفته می‌شود مربوط به دستگیری عامل آزار و اذیت دختر دانشجوی شیرازی است، واکنش نشان داد. در این فیلم فرد متهم توسط افرادی که صورت آنها مشخص نیست، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. سردارحسین اشتری در این مورد توضیح داده است: حضور متهمان در صحنه وقوع جرم با نظر مقام قضایی است و به دستور آنان انجام می‌شود اما در این بین ممکن است دخالت مردم نیز رخ دهد که پلیس سعی می‌کند از آن جلوگیری کند اما گاهی این موضوع به دلیل خشم از عامل آن حادثه است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،عدالت کیفری یعنی رفتاری که با متهم بعد از وقوع جرم و دستگیری از سوی محاکم قضایی صورت می‌گیرد. این عدالت از مرحله کشف جرم تا دادرسی امتیازها و حقوقی را برای متهم در نظر می‌گیرد که برای حفظ شأن انسانی اوست. پاره‌ای از حقوق متهم در قانون اساسی کشور به این شرح است: منع تعقیب و توقیف  بدون تجویز قانون، اصل قانونی بودن جرائم و مجازات‌ها، حق سکوت، تفهیم اتهام و در نهایت اصل احترام به حیثیت ذاتی افراد. طبق این اصل متهم حق برخورداری از رفتاری منطبق با حیثیت ذاتی انسان را دارد. قانون اساسی در اصل 39 مقرر می‌دارد هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد، ممنوع و موجب مجازات است.


 متهم شیرازی می‌تواند شکایت کند
یک حقوقدان در مورد ضرب و شتم متهم شیرازی توسط مردم عادی و اتفاقات مشابه این  می‌گوید: در قانون اساسی نه در مورد این متهم بلکه در مورد فردی که به بدترین شکل ممکن قتل نفس کرده و در انتظار مجازات اعدام است، عنوان شده به محض اینکه فردی با بالاترین مجازات از سوی پلیس دستگیر می‌شود تامین امنیت او با پلیس و محاکم انتظامی و قضایی است. مصطفی ترک‌همدانی می‌افزاید: برای مثال وقتی فردی در زندان است این مسئولان زندان و محاکم قضایی هستند که باید امنیت او را از هر حیث تامین کنند. او می‌گوید: در صحنه بازسازی جرم متهمان، طبق قانون باید کسی حضور نداشته باشد و حتی طبق قانون شهود هم در این صحنه در شرایط خاص می‌توانند کنار متهمان باشند. تامین امنیت این فرد وظیفه پلیس بوده است و طبق قانون این فرد متهم می‌تواند در مورد برخوردی که با او شده شکایت کند؛ در شرایطی که حکم مجازات این فرد هنوز صادر نشده‌است. ترک‌همدانی اذعان می‌کند: به هر حال اعمال منافی عفت، اذهان عمومی را جریحه‌دار می‌کند و پلیس باید با علم به این قضیه ترتیباتی بدهد تا افراد عادی با این فرد برخوردی نداشته‌باشند.


 دخالت در اجرای حکم خلاف قانون است
در حالی که هر نوع دخالت مردم در اجرای حکم و ورود آنها حتی خانواده فرد یا افراد شاکی به صحنه اجرای حکم خلاف قانون است، در سال‌های اخیر شاهد مواردی از مجازات قبل از حکم افراد از سوی مردم عادی بوده‌ایم. تابستان سال گذشته مردم تهران که شاهد زورگیری دو پسر شرور از یک کارگر زحمتکش ساختمانی بودند، با مداخله و نجات او، زورگیران را مورد ضرب و شتم قرار دادند و برخی رسانه‌ها با عنوان «مردم سارقان را ادب کردند» این قضیه را پوشش خبری دادند. در موردی دیگر بسیاری از خبرگزاری‌ها  و روزنامه‌ها در اواخر سال گذشته با انتخاب تیتر «درسی که زن رزمی‌کار به مزاحم خیابانی داد» نوشتند؛ «زن رزمی‌کار برای ادب کردن مزاحم خیابانی او را با ضربه‌های سهمگین، زمینگیر کرد». رئیس انجمن مددکاران ایران  می‌گوید: وقتی در جامعه موضوعاتی نظیر ارتکاب جرائم و تضییع حقوق دیگران اتفاق می‌افتد، در همان جامعه هم سازوکارهای مناسب و قانونی برای برخورد و مدیریت بر این اتفاقات ایجاد می‌شود.


سیدحسن موسوی‌چلک ادامه می‌دهد: اگر هر قانونی در کشور وجود دارد مجری آن هم مشخص شده است زیرا اگر فردی قرار است مجازات شود این مجازات به معنای نادیده گرفتن سایر حقوق شهروندی این فرد نیست و اگر قرار باشد هر فردی به خودش حق بدهد مجری قانون شود امنیت اجتماعی از بین می‌رود. این مددکار اجتماعی عنوان می‌کند: شدت جرم به حدی بوده است‌که باعث شده این پرونده بر افکار عمومی تاثیر زیادی بگذارد و آنها را وادار به واکنش کند درحالی که این نوع رفتارها تبعاتی جز افزایش خشونت اجتماعی و هرج‌ومرج در پی ندارد.

دخالت برای مجازات مجرمان و حاضرشدن در این گونه برنامه‌ها و حتی اقدام به عکسبرداری و فیلمبرداری از این صحنه‌های ناراحت‌کننده از سویی نشان‌دهنده میل زیاد به خشونت است و از سوی دیگر باعث تشدید فضای درگیری و خشونت خواهد شد. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران عنوان می‌کند: همه مسائل پیرامون ما اعم از محیط شهری و آلودگی هوا مستعد رفتار پرخاشگرانه است و بهتر است به جای اقداماتی از این دست که باعث تشدید خشونت می‌شود مسئولان به راه‌هایی فکر کنند که این مسائل را کنترل کرده و مجال کمتری برای بروز به آن بدهند. موسوی‌چلک با اشاره به نقشی که پلیس می‌توانست در این جریان داشته باشد، می‌گوید: حتما راه‌هایی برای اینکه مردم با این فرد و افرادی نظیر این برخورد نداشته باشند، وجود دارد و حتما، پلیس بهتر از هر کسی می‌داند این راه‌ها چیست به همین دلیل، نیروی انتظامی برای استقرار نظم و امنیت در جامعه طبق قانون گام برمی‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha