علی رغم یافته های قبلی که نشاندهنده ارتباط معنادار بین مصرف سویا و کاهش شدت آسم بود، مطالعات جدید نشان می دهد که مکمل های سویا عملکرد ریه برای بیماران مبتلا به آسم را بهبود نمی بخشند.

سلامت نیوز: علی رغم یافته های قبلی که نشاندهنده ارتباط معنادار بین مصرف سویا و کاهش شدت آسم بود، مطالعات جدید نشان می دهد که مکمل های سویا عملکرد ریه برای بیماران مبتلا به آسم را بهبود نمی بخشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در این مقاله، که اخیراً در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است، به جای استراتژی های فردی مانند افزایش مصرف سویا، بر اهمیت تمرکز بر سلامت کلی فرد به منظور مدیریت این بیماری تاکید شده است.

دکتر لوئیس اسمیت، استاد دانشکده فینبرگ دانشگاه نورث وسترن می گوید: شما دقیقاً چیزی هستید که می خورید. به جای تمرکز بر مصرف مکمل، باید رویکرد جامع تری برای بهبود سلامت خود در نتیجه غذاهایی که می خورید اتخاذ نمایید.

مکمل های غذایی صنعت چند میلیارد دلاری است که به طور گسترده ای برای درمان و پیشگیری از بیماری ها و بهینه سازی سلامت فردی استفاده می شوند و این در حالی است که هیچ اطلاعاتی مبنی بر اثبات تاثیر این مکمل ها ارائه نشده است. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برای مثال مکمل ایزوفلاون سویا  باعث محافظت در برابر گرگرفتگی در دوران یائسگی و پوکی استخوان می شود. ایزوفلاون‌ها دارای خواص شبه استروژنیک بوده و توانایی اتصال به گیرنده‌های استروژن را دارند.

اسمیت و همکارانش، هنگام تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مطالعه بر روی رژیم غذایی و آسم، قبلا متوجه شده بودند که عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم با مصرف ایزوفلاون سویا بهبود می یابد. آنها مشاهدات خود را در گروه های مختلف بیماران تایید کردند، و در آزمایشگاه تحقیق در مورد آن را آغاز نمودند. طی بررسی های مختلف، آن ها در کشت سلولی مشاهده نمودند که ایزوفلاون، التهاب ائوزینوفیل را که یک عامل کلیدی در آسم است، کاهش می دهد.

اسمیت می گوید: اگر به افرادی که از محصولات سویا بیشتر استفاده می کنند، بیشتر در ژاپن و بخش هایی از چین نگاه کنید، متوجه می شوید که آنها کمتر به  آسم مبتلا هستند. این می تواند به دلیل عوامل مختلفی باشد، اما داده ها و شواهد اپیدمیولوژیک و بیولوژیکی کافی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد وجود ندارد.

در مطالعه جدید، تاثیر سویا بر ۳۸۶ بزرگسال و کودک ۱۲ سال به بالا که مبتلا به آسم کنترل نشده بودند مورد بررسی قرار گرفت. کلیه افراد شرکت کننده برای درمان آسم خود داروی - کورتیکواستروئیدها و یا تعدیل کننده های لوکوترین - مصرف می کردند. اما هیچ کدام سویا مصرف نمی کردند. نیمی از شرکت کنندگان به طور تصادفی انتخاب شدند تا مکمل ایزوفلاون سویا را دو بار در روز به مدت شش ماه مصرف نمایند، و به نیم دیگر دارونما تجویز شد.

در این مطالعه مشخص شد که مکمل، هر چند قادر به افزایش سطح خونی جنستئین ایزوفلاون سویا است، ولی تاثیری بر بهبود عملکرد ریه، علائم و یا میزان التهاب در این افراد نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha