یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

هاله‌ای از ابهام که روی برخی از مسائل سایه افکنده است باعث می‌شود قضاوت‌ کردن در مورد آنها کار آسانی نباشد. در رد و یا تایید این مسائل قلم‌فرسایی‌کردن با خود و بدون اینکه اطلاع دقیقی داشته باشی، پیامدهایی دارد. انرژی‌درمانی یکی از این مواردی است که پیرامون آن نظرات موافق و مخالف بسیاری وجود دارد. بسته به دیدگاهی که افراد دارند درمورد آن اظهارنظرهای مختلفی انجام می‌گیرد. آنچه مشخص است اینکه این شیوه درمانی روزبه‌روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

سودجویی درلباس انرژی‌‌درمانی

سلامت نیوز:هاله‌ای از ابهام که روی برخی از مسائل سایه افکنده است باعث می‌شود قضاوت‌ کردن در مورد آنها کار آسانی نباشد. در رد و یا تایید این مسائل قلم‌فرسایی‌کردن با خود و بدون اینکه اطلاع دقیقی داشته باشی، پیامدهایی دارد. انرژی‌درمانی یکی از این مواردی است که پیرامون آن نظرات موافق و مخالف بسیاری وجود دارد. بسته به دیدگاهی که افراد دارند درمورد آن اظهارنظرهای مختلفی انجام می‌گیرد. آنچه مشخص است اینکه این شیوه درمانی روزبه‌روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،یکی از افرادی که تجربه خوبی از انرژی‌درمانی دارد و از موافقان این فن است، لیلا 28 ساله است. او می‌گوید: «چند سال قبل میگرن شدیدی داشتم. این میگرن برای چند سال به شدت من را اذیت می‌کرد. درمان‌ها فقط به‌صورت مقطعی اثر داشتند و بعد از یک دوره درمان دوباره سردردها شروع می‌شدند. یکی از دوستانم رفتن نزد یک انرژی درمانگر را توصیه کرد. انرژی درمانگر به چاکراهای بدن من انرژی داد و به گفته خودش بدن من را از حالت دفاعی خارج کرد. بعد از آن تاریخ، میگرن من بهبود یافت. از آن جلسه انرژی‌درمانی حس خوبی به من منتقل شد. برای همین خیلی دوست داشتم دوباره نزد انرژی درمانگر بروم ولی نتوانستم دوباره او را پیدا کنم». یکی از موارد حائز اهمیت در مورد مراجعه به انرژی‌درمانگرها مراجعه دوباره و چندباره افراد به آنهاست. حس مثبت و خوبی که به قول لیلا بعد از این جلسات انرژی درمانی به افراد منتقل می‌شود و احساس رهاشدن از درد باعث می‌شود که در افراد میل دوباره برای دریافت انرژی ایجاد شود.


 انرژی درمانگری کار هر کسی نیست
یک هیپنوتیزمور درمورد انرژی‌درمانی می‌گوید: انرژی‌درمانی وجود دارد و رد کردن آن کار غلطی است. منبع انرژی‌ای که در انرژی‌درمانی از آن استفاده می‌شود منبع اصلی یا انرژی مادر است. زمانی که بتوان به منبع انرژی وصل شد درمان صورت می‌گیرد. علی محمدی ادامه می‌دهد: در کشور ما تعداد زیادی هستند که ادعای انرژی درمانی دارند ولی اکثر این افراد دروغ می‌گویند. متأسفانه این فن درمانی مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار گرفته است و همین باعث شده است در مورد آن دیدگاه‌های منفی شکل بگیرد. هدف بیشتر این افراد فریب مردم و سوءاستفاده مالی از آنهاست. همین استفاده نابجا و غلط باعث شده است که اصل قضیه خدشه‌دار شود و دیدگاه منفی نسبت به انرژی درمانی شکل بگیرد. او می‌افزاید: انرژی درمانگری کاری نیست که هر کسی بتواند از پس آن بربیاید و از میان عده زیادی که ادعای انرژی درمانگری دارند فقط تعداد انگشت‌شماری از آنها واقعا انرژی درمانگر هستند.


 سوءاستفاده از نام انرژی درمانگری
در نقطه مقابل موافقان انرژی‌درمانی افرادی هستند که بنابر تجربه یا بنابر دلایل علمی، مخالف این فن برای درمان هستند. نمونه این افراد فروزان 23ساله است. او تجربه خوشایندی از انرژی‌درمانی نداشته و معتقد است که افرادی که از این فن استفاده می‌کنند، فقط به دنبال فریب و  اخاذی هستند. او می‌گوید: «چند ماه قبل از نظر روحی خیلی آشفته بودم و اصلا تمرکز نداشتم. گاهی فکر می‌کردم افسرده شده‌ام. می‌خواستم نزد روانشناس بروم که یکی از دوستانم رفتن نزد یک انرژی‌درمانگر را به من پیشنهاد کرد.

انرژی‌درمانگر به من گفت که چشمانم را ببندم و یک سری دستورات را اجرا کنم. من همه کارهایی را که می‌گفت مو به مو اجرا کردم ولی اصلا در بهتر شدن حالم اثری نداشت. آن فرد مدعی بود که بعد از چند روز حالم خوب می‌شود و 200هزار تومان پول هم بابت کاری که انجام داد از من گرفت. او می‌افزاید: وقتی به خانه برگشتم به‌جای بهبود روحی روزبه‌روز حالم بدتر شد. احساس بدی داشتم و مدام گریه می‌کردم». تجربه فروزان از انرژی درمانگرها فقط مختص به او نیست. این تجربه بسیاری از افراد دیگر است. سوءاستفاده فالگیرها و دیگر سودجویان از این فن باعث شده است که دیدگاهی منفی درباره انرژی درمانگری شکل بگیرد. در حقیقت انرژی درمانگرهای دروغین که فقط اسم انرژی درمانگر روی خود گذاشته‌اند به وفور یافت می‌شوند. آنها حتی کلاس آموزشی هم برگزار می‌کنند. با رنگ و لعاب‌هایی هم که به کار خود می‌دهند و ادعاهای جورواجوری که دارند، افراد زیادی را دوروبر خود جمع می‌کنند.


 تماس‌های رایگانی که گران تمام می‌شوند
وارد یکی از سایت‌های شناخته‌شده در زمینه انرژی‌درمانی می‌شویم. در این سایت اولین چیزی که به چشم می‌خورد، تبلیغات برای انواع محصولات مؤسسه است. کتاب‌ها و محصولات مؤسسه در زمینه‌های انرژی‌درمانی، هیپنوتیزم، چشم سوم، تجسم خلاق، فنگ‌شویی و... هستند. در این سایت اطلاعات فراوانی از انواع فنون ناشناخته ذکر شده است و حتی امکان سوال و مشاوره با رئیس مؤسسه وجود دارد. اما ورود به این سایت چندان هم رایگان تمام نمی‌شود. تبلیغات برای محصولات از کتاب‌ها و سی‌دی‌های آموزشی گرفته تا شرکت در همایش‌ها و کلاس‌ها گوشه و کنار سایت را پر کرده است. در این سایت ذکر شده است که فعالیت آنها فقط در زمینه آموزشی  است و انرژی‌درمانی و هیپنوتیزم انجام نمی‌دهند. یک شماره هم برای کسب اطلاعات بیشتر وجود دارد. با شماره تماس می‌گیریم.

زن جوانی گوشی را برمی‌دارد و می‌گوید: ظرفیت کلاس‌های انرژی‌درمانی پر است و ابتدا باید در کلاس‌های تجسم خلاق شرکت کنید. کلاس‌های تجسم خلاق 10 جلسه و هزینه آن 230 هزار تومان است. بعد از گذراندن کلاس‌های تجسم خلاق وارد کلاس‌های انرژی‌درمانی می‌شوید که به‌صورت چهار ترم است و هر ترم 140 هزار تومان می‌شود. اگر به هزینه کلاس‌ها هزینه خرید کتاب‌ها و سی‌دی‌های آموزشی و سایر محصولات رنگارنگ مؤسسه را اضافه کنیم، ماجرا صورت دیگر پیدا می‌کند به‌ویژه که در سایت در مورد برگزاری همایش‌های رایگان اطلاع‌رسانی شده است. این همایش‌های رایگان معمولا بهترین مکان برای تبلیغات سایر خدمات مؤسسه هستند و اولین تماس افراد با مؤسسه در این همایش‌های رایگان، معمولا با خرید محصولات و شرکت در کلاس‌های تجسم خلاق و انرژی درمانی ادامه می‌یابد.


 انرژی‌درمانی مبنای علمی ندارد
یک روانشناس در رابطه با انرژی‌درمانی  می‌گوید: انرژی‌درمانی به شکلی که در کشور ما مدعی هستند، مبنای علمی ندارد. هر مداخله روانی باید بر اساس تحقیقات و شواهد تجربی باشد.
فرید براتی‌سده می‌افزاید: پدیده‌هایی مانند انرژی‌درمانی پدیده‌هایی هستند که در فراروانشناسی به آنها می‌پردازیم و همیشه بحث‌برانگیز بوده‌اند. در کشور ما به‌دلیل اینکه این افراد اجازه نمی‌دهند که کار آنها مورد مطالعه علمی قرار گیرد، علمی نبودن و بی‌پایه بودن کار آنها بیشتر می‌شود به‌ویژه اینکه این مباحث همیشه یک وجه مبهم و رازآلود دارند. او ادامه می‌دهد: افرادی که می‌گویند با انرژی‌درمانی دردهای جسمی آنها درمان شده است، بیشتر بحث تلقین است. دلیل بسیاری از بیماری‌های جسمی یک مبنای روحی است که هیستری نامیده می‌شود و با تلقین کردن قابل رفع است. انرژی درمانگر‌ها از تلقین برای درمان هیستری‌ها استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha