پژوهشگران، به تازگی به رابطه ژنتیكی بین بی‌خوابی در دوران كودكی و ابتلا به افسردگی در سنین بالاتر پی برده‌اند.

این پژوهشگران متذكر شدند كه ژنها مهمترین عامل در توجیه ارتباط بین مشكلات خواب در دوران كودكی و بروز افسردگی در بزرگسالی هستند. شرح این پژوهش در مجله «خواب» منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، دكتر آلیس گریگوری محقق كالج گلداسمیت در لندن در این باره خاطرنشان كرد: جالب‌ترین نتیجه‌ای كه از این تحقیق حاصل شده دلایلی است كه توجیه می‌كنند؛ چرا كه ممكن است بین مشكلات خواب و بروز افسردگی در مراحل مختلف زندگی یك فرد جوان ارتباطی وجود داشته باشد. این مطالعه روی اطلاعات جمع آوری شده از 300 دوقلوی متولد شده در انگلیس و ویلز بین سالهای 1994 تا 1996 انجام شده است. در ابتدا از این گروه‌ها تست اضطراب گرفته شد. دو سال وقتی دوقلوها به سن 10 سالگی رسیدند اطلاعات مربوط به مشكلات خواب و افسردگی از این دو قلوها بدست آمد. پس از بررسی این اطلاعات و همچنین مطالعات آزمایشگاهی محققان دریافتند كه ژنها مهمترین عامل در توجیه رابطه بین بی خوابی و افسردگی در كودكان 8 ساله هستند.

آنها ادامه دادند: اما جالب این بود كه وقتی همین مساله در سن 10 سالگی بررسی شد معلوم گردید كه ژنها در این سن در توجیه همین رابطه اهمیت كمتری پیدا می‌كنند اما در عوض فاكتورهای محیطی مهمتر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha