وزیر بهداشت با اشارره به اینکه سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می کنند، گفت: دادن سوبسید به کسانی که باعث ایجاد بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات می‌شوند، دور از عدالت است.

سوبسید دادن به دخانیات، دور از عدالت است/درخواست از مجلس درباره مالیات بر سیگار

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشارره به اینکه سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می کنند، گفت: دادن سوبسید به کسانی که باعث ایجاد بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات می‌شوند، دور از عدالت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی در همایش روز جهانی کنترل دخانیات اظهار داشت: استعمال دخانیات مقدمه ای برای ایجاد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و غفلت از این موضوع مشکلات زیادی را برای جوانان و خانواده‌ها در پی دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دنیا به موضوع دخانیات اهمیت زیادی می‌دهند و اقدامات بزرگی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: دولت‌ها و ملت ها موفقیت چشمگیری در حوزه کنترل دخانیات داشتند و سازمان جهانی بهداشت در سطح سران دو معاهده مهم مربوط به مواد دخانی داشته است.

تنها 10 درصد قانون کنترل دخانیات اجرایی شده است

هاشمی با بیان اینکه در ایران نیز قانون بسیار مترقی در زمینه کنترل دخانیات داریم، گفت: تنها 10 درصد از این قانون به مرحله عمل و اجرا درآمده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه براساس قانون کنترل و مصرف دخانیات استعمال دخانیات در محیط‌های سربسته ممنوع است و باید مکان‌های مشخصی برای استعمال آن درنظر گرفته شود، گفت: عملاً این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات که از سوی سازمان جهانی بهداشت کنترل قاچاق در مواد دخانی نامگذاری شده است، گفت: مهم ترین راهکار سازمان جهانی بهداشت برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات مالیات بر خرده فروشی است.

هاشمی گفت: به طریق علمی ثابت شده است که افزایش مالیات بر خرده فروشی ها در 70 کشور دنیا باعث کاهش مصرف دخانیات شده است در حالی که برای اجرای این راهکار در کشورمان می گویند افزایش مالیات باعث افزایش قاچاق می شود در حالی که پدیده قاچاق در هر موضوع دیگری هم می تواند وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر باور داریم که استفاده از دخانیات بلا و مصیبت جامعه ماست، باید بدانیم که راهکار عملی کاهش مضرات استعمال دخانیات افزایش مالیات بر خرده فروشی هاست.

هاشمی گفت: سال گذشته با استفاده از نظرات کارشناسان بین المللی طرحی را پیشنهاد کردیم که اگر ظرف 5 سال، مالیات بر دخانیات را به 50 درصد برسانیم، حاصل آن برای حوزه سلامت کاهش مصرف و کاهش عوارض ناشی از مصرف دخانیات است و وزارت بهداشت هم چشمداشتی به منابع حاصل از آن ندارد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه استفاده از سیگار و قلیان باعث افزایش بیماری‌ها می‌شود و مصرف دخانیات چهارمین علت مرگ ناشی از بیماری‌های ریوی است، گفت: دادن سوبسید به کسانی که باعث ایجاد بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات می‌شوند، دور از عدالت است.

وزیر بهداشت در ادامه خواستار همکاری های مجلس و دولت برای کاهش مصرف دخانیات در کشور شد و گفت: سلامت مردم در گرو تصمیمات کارشناسی است و خبرگان این حوزه معتقدند که افزایش مالیات بر عرضه منجر به کاهش مصرف دخانیات می شود و در غیر این صورت نمی توان از مسئولین حوزه سلامت انتظار بیشتری جز پند و موعظه داشت.

هاشمی تاکید کرد: برای کاهش مصرف دخانیات باید الزامات و ابزارهای موثری وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که مجلس نهم در سال پایانی عمر خود تصمیم سلامت محوری در این خصوص اتخاذ نماید و یک اثر ماندگار برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و آسیب های اجتماعی بر جای گذارد.

هاشمی در عین حال عنوان کرد: البته وظیفه مردم و خانواده‌ها به جای خود باقی است و خانواده‌ها و به ویژه جوانان باید بدانند که سالانه بیش از 60 هزار مرگ در ایران به دلیل استفاده از مواد دخانی است و در کنار آن عوارض و بیماری‌های زیادی نیز وجود دارد.

وزیر بهداشت در ادامه از همه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی خواست که یکی از محوری ترین برنامه‌هایی که تولید می‌کنند برای توانمندسازی مردم در برابر دخانیات باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    چه عجب!!! اینبار دیگر وزیر بهداشت از مالیات بر سیگار طلب ارث ننمودند. گویا اعتبار طرح هدفمندی ،مالیات بر ارزش افزوده و درصدی از درآمد پیامک های مردم بینوا بالاخره پزشکان را سیر کرده!!! بالاخره قانع شدند ولی با چه قیمتی!!! کاسه چشم حریصان پر نشد تا صدف قانع نشد پر در نشد