رئیس انجمن دیابت ایران هشدار داد در حال حاضر ابتلای به دیابت در خانم های ایرانی بیشتر از آقایان است.

خانم های ایرانی در دیابت از آقایان جلو افتادند

دکتر اسدالله رجب در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت: یکی از مهمترین علت‌های افزایش دیابت در جامعه ما به ویژه در خانم‌ها تغذیه نامناسب، استفاده از فست فودها، کاهش فعالیت‌های جسمانی و گسترش چاقی است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل تغییر شیوه زندگی هر ساله شاهد کاهش سن ابتلا به دیابت  به ویژه دیابت نوع دوم در کشور هستیم.در حال حاضر بیشترین سن ابتلا به دیابت نوع دوم در ایران بین 45 تا 55 سال است که 60 درصد آنها نیز از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند. به طوری که اکثر مبتلایان به دیابت نوع دوم زمانی از بیماری خود آگاهی می‌یابند  که بین 5 تا 7 سال از بیماری آنها گذشته است.

رئیس انجمن دیابت ایران درباره عدم آگاهی بیماران دیابت از بیماری خود گفت:دیابت علائم و نشانه خاصی ندارد و صرفا از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است لذا بهتر است، افراد بالای 20 سال یکبار در طول سال با آزمایش خون از وضعیت خود نسبت به این بیماری آگاه شوند.

وی اضافه کرد: افرادی که یکی از والدین آنها سابقه دیابت داشته است بین 30 تا 50 درصد نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلای به این بیماری قرار دارند. همچنین 70 الی 80 درصد دیابتی‌های نوع دوم دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

دکتر رجب یادآور شد:  در هر 10 ثانیه یک نفر به دلیل عوارض دیابت در جهان ،  جان خود را از دست می دهد. همچنین این بیماری نقش مهمی در بروز بیماری های قلبی – عروقی دارد. بهترین راه برای پیشگیری و کنترل این بیماری، تغذیه صحیح، فعالیت جسمی کافی و دوری از استرس مدام است.

وی در پایان خاطر نشان کرد : دیابت درمان قطعی ندارد اما با رعایت دستورالعمل های لازم پزشکی  می توان با دیابت هم زندگی خوبی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha