یک فوق تخصص پوست گفت: پمادهای کورتون تا 70 درصد باعث بهبودی بیماری‌های پوستی فرد می‌شود؛ اما استفاده طولانی مدت و بیش از 2 تا 3 هفته از پمادهای کورتون به علت پاره‌ای از عوارض ممنوع است.

دکتر سید حسن صیرفی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، با ذکر این مطلب که پمادهای کورتونی جزء پرکاربردترین داروها در درمان اگزماها است، اظهار داشت: هدف و اثر اصلی درمان با پمادهای کورتون اثر ضد التهابی و ضد خارشی آنها است.

دکتر صیرفی با تاکید بر این مطلب که پمادهای کورتونی، داروهای خوب و بسیار اثرگذاری در درمان اگزماها هستند، گفت: پمادهای کورتونی برای درمان اگزماها مناسب هستند به طوری که تا 70 درصد کاملاً موثر بوده و نیازی به داروهای دیگر نیست ولی حتی‌الامکان باید از مصرف کورتون‌های قوی در دوره نوزادان خودداری کرد و در بزرگسالان نیز نباید بیش از 2 تا 3 هفته از پمادهای کورتون استفاده کرد.

دکتر صیرفی مهم‌ترین روش درمانی برای اگزمای سرشتی را استفاده از پماد کورتون دانست و در مورد عوارض آن گفت: این پمادها گاهی عوارض موضعی و گاهی عوارض سیستمی به همراه دارند.

وی نازکی پوست و عروق سطحی پوست و در پی آن افزایش عفونت‌های ویروسی- قارچی را از عوارض استفاده نامناسب و طولانی پماد کورتون دانست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پمادهای کورتون را برحسب قدرت آن به سه دسته ضعیف، متوسط و قوی دسته‌بندی کرد و با اشاره به استفاده از پمادهای ضعیف در درمان اگزماهای کودکان گفت: در دوره کودکی از پمادهای کورتون ضعیف استفاده می‌شود؛ چرا که درغیر این صورت با توجه به وسعت زیاد سطح پوست بدن کودک نسبت به وزنشان باعث می‌شود که جذب بیشتری از این مواد صورت گیرد و کودکان بیشتر در معرض عوارض ناشی از مصرف این پمادها هستند.

وی با تاکید بر مصرف کورتون‌های ضعیف در کودکان گفت: در روی صورت، نواحی چین‌ها، نواحی تناسلی و ناحیه پوشک بچه یعنی در چین‌های کشاله ران جذب پمادهای کورتونی بسیار زیاد است.

این متخصص پوست و و مو تصریح کرد: در این نواحی به دلیل نازکی پوست و فضای بسته چین‌ها قدرت جذب بسیار بالاست که این پمادها وارد سیستم عمومی بدن شده و می‌توانند بر رشد كودكان اثر منفی و معکوس بگذارد.

دکتر صیرفی با تاکید بر این مطلب که استفاده از پمادهای کورتونی در اطراف چشم در هر سنین ممنوع است، متذکر شد: مصرف این پماد در اطراف چشم و مخصوصا در کودکان باعث ایجاد بیماری‌هایی همچون آب مروارید، آب سیاه و افزایش فشار چشم می‌شود.

وی با اشاره به عوارض سیستمی استفاده از کورتون به حملات آدیسونی(تنفس بالا، رنگ پریدگی و ضعف اندامها) اشاره کرد و گفت: استفاده از کورتون با قدرت زیاد بر روی سطح وسیعی از پوست به خصوص در کودکان باعث جذب داخلی کورتون می‌شود که این جذب داخلی باعث بلوکه شدن ترشحات کورتون داخلی از قشر سورنال شده و فرد ممکن است دچار حملات آدیسونی و یا حملات ناشی از کم کاری هورمون کورتون شود که در برخی موارد سبب مرگ به ویژه در کودکان و نوزادان می‌شود.

وی در ادامه افزود: استفاده طولانی مدت از پمادهای کورتونی اثر سوء به همراه داشته و موجب کاهش اثر کورتون‌های موضعی در درمان می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان توصیه کرد: از آنجایی که پمادهای کورتونی برای درمان، دارویی موثر هستند حتماً از دستورات پزشکی بهره گیرند و با غلظت مناسب از این دارو استفاده کنند تا از اثرات درمانی بسیار خوب این دارو بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha