از رئیس‌جمهور محترم، همه مسئولان و مردم انتظار می‌رود با همدلی و همزبانی نگذارند تالاب بین‌المللی گاوخونی و زاینده‌رود از نفس باز ایستد که در این صورت پاسخی برای نسل‌های آتی این کشور نخواهیم داشت.

سلامت نیوز: از رئیس‌جمهور محترم، همه مسئولان و مردم انتظار می‌رود با همدلی و همزبانی نگذارند تالاب بین‌المللی گاوخونی و زاینده‌رود از نفس باز ایستد که در این صورت پاسخی برای نسل‌های آتی این کشور نخواهیم داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در آخرین گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور بیانیه‌ای را در حوزه محیط زیست طبیعی و در 26 بند تهیه کردند که به شرح ذیل است.

ما مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌های کشور در راستای تحقق اصول 45 و 50 قانون اساسی و نیل به اهداف زیست محیطی سند چشم انداز 20 ساله نظام، همچنین لزوم پاسخگویی به مطالبات بنیادین مقام معظم رهبری از مردم و مسئولان در زمینه محیط زیست که در صورت عملیاتی شدن، زمینه ساز اجرای تعهدات دولت محترم و انجام تعهدات فرامرزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه محیط زیست جهانی خواهد بود، نقطه نظرات و دغدغه‌های خویش را در زمینه مدیریت محیط زیست کشور به شرح ذیل اعلام می‌داریم:

1- ما مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور، ضمن سپاسگزاری فراوان از فرمایشات قاطع و راهگشای مقام معظم رهبری در ضرورت حفاظت و پاسداری از محیط زیست، منابع طبیعی و تنوع زیستی کشور که در دیدار پایان سال گذشته مدیران و دست‌اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی سراسر کشور ایراد فرمودند، متعهد می‌گردیم در اجرای تکالیف محوله از سوی ایشان با تمام وجود از محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور پاسداری نموده و از هیچ کوشش و تلاشی برای تحقق منویات معظم له در این زمینه دریغ نکنیم.

2- ما مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور نگرانی شدید خویش را از روندهای نامناسب تخریب محیط زیست در جهان و کشورمان اعلام نموده و معتقدیم ادامه این وضعیت قطعاً زمینه‌ساز حیات اجتماعی رو به رشد کشور که در اصل 50 قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است، نه تنها برای نسل‌های آتی بلکه برای نسل حاضر نیز نخواهد بود.

3- از آنجایی که حفاظت از محیط زیست بر اساس قانون اساسی وظیفه عمومی تلقی می‌گردد و همه آحاد ملت در این زمینه مسئول هستند و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری که در ادامه رهنمودها و تذکرات قبلی، برای اولین بار بصورت شفاف و صریح بخش قابل توجهی از بایدها و نبایدهای حفاظت از محیط زیست کشور را بیان فرمودند، از ملت نجیب ایران اسلامی خواستاریم تا با تکیه بر داشته‌های غنی فرهنگی و اسلامی خویش برای حفاظت از محیط زیست و حفظ حقوق فرزندان و نسل‌های آتی کشور اهتمام بیشتری ورزیده و از هر گونه تلاش و کوششی که در این زمینه می‌توانند انجام دهند دریغ نفرمایند که یقینا فردا دیر خواهد بود.

4- ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها، حمایت‌ها، پیگیری‌ها و موضع گیری‌های به موقع تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در موضوع محیط زیست و اقدام‌های نظارتی آنها، در رصد فعالیت دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، تقاضا می‌گردد برای تحقق هرچه بهتر مطالبه بحق مقام معظم رهبری در قضاوت بر عملکرد زیست محیطی دستگاه‌ها با پرهیز از منافع شخصی و جناحی و صرفاً از منظر حفاظت از محیط زیست هر چه بیشتر خود را به ابزارهای علمی و فنی لازم برای انجام این وظیفه ملی و خطیر تجهیزکنند.

5- از رئیس جمهور محترم به خاطر توجه ویژه به مسائل محیط زیست کشور مخصوصاً موضوع تالاب‌ها و دریاچه‌ها و جنگل‌ها سپاسگزاری می‌شود. به رغم درک محدودیت‌ها و مشکلات دولت در زمینه‌های مختلف پولی، مالی و سیاسی، بر این باوریم که رفع تهدیدهای فراوان زیست محیطی کشور مستلزم اتخاذ سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدام‌های حمایتی و عملی جدی‌تری توسط برخی از ارکان دولت تدبیر و امید به ویژه در زمینه حفاظت از منابع و اکوسیستم‌های آبی و جنگلی است که دستورهای قاطع و جدی‌تر را طلب می‌کند. برگزاری جلسات شورای عالی حفاظت محیط زیست در فواصل زمانی کوتاه‌تر و افزایش سهم بسیار اندک (کمتر از یازده صدم درصدی) سازمان حفاظت محیط زیست از اعتبارات عمومی و تأمین منابع انسانی، مالی و تجهیزات کافی برای حفاظت از محیط زیست طبیعی کشور، از جمله این در خواست‌هاست

6- از رویکرد نوین، همکاری‌ها و اقدام‌های مؤثر قوه قضائیه به ویژه رئیس‌محترم این قوه، حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی و رﺅسای کل محترم دادگستری و دادستان‌های محترم سراسر کشور در صیانت از حقوق عامه و منافع عمومی در برخورد با متخلفن و متصرفین عرصه‌های طبیعی کشور تشکر می‌کنیم. هر چند معتقدیم، تحقق منویات مقام معظم رهبری، ورود عالمانه و جدی‌تر اعضای محترم این قوه را در جرم انگاری و برخورد شدیدتر و سریع‌تر با متخلفان طلب می‌کند. تشکیل واحدهای قضایی تخصصی در استان‌های فاقد این گونه شعب و رجوع و توجه به نظرات مدیران و کارشناسان محیط زیست در صدور احکام قضایی به عنوان مرجع تشخیص از جمله اقدام‌های خوبی است که این روند را تسریع می‌سازد.

7- از مسئولان و اعضاء محترم قوای سه گانه در سراسر کشور در خواست می‌شود مرجعیت سازمان حفاظت محیط زیست را در تشخیص تخریب و آلودگی غیر قابل جبران محیط زیست در ارزیابی اثر فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای به عنوان مجری اصل 50 قانون اساسی به رسمیت شناخته و به آن احترام بگذارند.

8- از رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در خواست می‌گردد، در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب در یک اقدام انقلابی در جهت حفظ و حراست از محیط زیست کشور در اولین فرصت ممکن در سال جاری نسبت به بررسی و تصویب لوایح زیست محیطی ارائه شده از سوی دولت اقدام کنند.

9- از دولت و مجلس محترم تقاضا می‌شود با توجه ویژه و هدف‌گذاری کمی و قانون‌گذاری مناسب در فرآیند تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی شرایط خروج از بحران‌های زیست محیطی موجود در عرصه‌های مختلف و برگشت به شرایط پایداری نسبی محیط زیست و حفظ ذخائر ژنتیکی، گونه‌های مهم و منحصر بفرد گیاهی و جانوری و زیستگاه‌های طبیعی کشور را فراهم سازند.

10- ما مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور نگرانی خویش را نسبت به اتخاذ برخی از رویکردهای توسعه صنعتی و به ویژه فعالیت‌های معدنی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی اعلام می‌کنیم و معتقدیم خام فروشی مواد معدنی کشور و اصرار زیاد بر انجام فعالیت‌های معدنی به ویژه در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و توسعه بی‌ضابطه این فعالیت‌ها به بهانه ایجاد اشتغال و ارزآوری در ایران، تکرار مجدد تجربه تلخ توسعه لجام گسیخته فعالیت‌های کشاورزی در دهه‌های اخیر است که نتیجه آن جز فروپاشی اکوسیستم‌های آبی و از بین رفتن دریاچه‌ها و تالاب‌ها و رودخانه‌های مهم کشور نبوده است.

11- از وزیر محترم دفاع به دلیل توقف تولید سلاح‌های شکاری در کشور و اعلام آمادگی در همکاری برای به کارگیری فناوری‌های نوین در انجام مطالعات و پایش مناطق تحت مدیریت سازمان و مقابله با بحران‌های محیط زیستی از جمله آتش سوزی کمال تشکر را داریم. بدون شک اگر ظرفیت عظیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعم از واحدهای مختلف نظامی، انتظامی و بسیج در دفاع از امنیت پایدار کشور به کار گرفته شوند، تحقق منویات مقام معظم رهبری و بازگشت ثبات به وضعیت محیط زیست کشور دور از دسترس نخواهد بود.

12- اصلاح شیوه‌های کشاورزی در بخش‌های مختلف و توسعه فعالیت‌های کشاورزی پایدار و سازگار با محیط زیست و متناسب با توان اکولوژیکی سرزمین به طوریکه حداکثر بازدهی اقتصادی از منابع آب محدود کشور در این بخش را تضمین کند از جمله راهکارهای مدیریت صحیح تطبیق بخش کشاورزی با شرایط بحرانی موجود است که انتظار می‌رود بطور شایسته‌ای مورد توجه ویژه وزارت محترم جهاد کشاورزی قرار گیرد.

13- توسعه فعالیت‌های گردشگری و طبیعت گردی به شرط رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی و مشارکت جوامع بومی و محلی از جمله کم هزینه‌ترین راه‌های برون رفت از شرایط سخت اقتصادی امروز کشور است که لازم است به صورت ویژه مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد.

14- از ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل موضع گیری‌های صریح و قاطعش در دفاع از حریم محیط زیست طبیعی و انسانی کشور سپاسگزاری کرده و ضمن اعلام حمایت از مواضع اصولی وی درخواست می‌شود تا با اقداماتی از قبیل اصلاح ساختار سازمان و احیاء معاونت محیط زیست طبیعی در ادارات کل استانی موجبات نقش آفرینی بهتر سازمان را در انجام تکالیف و ماموریت‌های خویش در حفاظت از محیط زیست کشور فراهم کنند.

15- با توجه به بحران کم آبی و تداوم خشکسالی در عرصه‌های طبیعی و به منظور حفاظت از تنوع زیستی کشور و مقابله با بحران‌های زیست محیطی از قبیل خشکسالی، آتش سوزی و بیماری‌های حیات وحش و کاهش اثرات زیانبار آنها، ضمن درخواست همکاری همه جانبه دستگاه‌ها و مسئولان ذیربط در سطوح ملی و استانی، از معاونت محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درخواست می‌شود تا نسبت به اختصاص اعتبارات لازم از محل اعتبارات بند "ش" ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه مساعدت بیشتری را مبذول کنند.

16- از مدیران عامل بانک‌ها و موسسات مالی ارائه کننده تسهیلات به واحدهای تولیدی درخواست می‌شود تا به منظور پایداری در فعالیت‌های اقتصادی، در هنگام ارزیابی طرح‌های پیشنهادی و قبل از پرداخت هر گونه تسهیلات، ترتیبی اتخاذ کنند تا از سازگاری طرح‌ها با محیط زیست محل پیشنهادی اطمینان کامل حاصل کنند.

17- از ملت شریف و سخاوتمند ایران و کلیه هموطنان عزیز در داخل و خارج از کشور و همه علاقمندان به حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی ایران درخواست می‌شود تا با اهدای کمک‌های مالی هر چند اندک خویش به صندوق ملی محیط زیست که اخیراً راه‌اندازی شده است موجبات حفاظت بهتر از ذخائر ژنتیکی و گونه‌های منحصر بفرد گیاهی و جانوری کشور را فراهم کنند.

18- از علمای معزز، هنرمندان، ورزشکاران و قهرمانان ملی در عرصه‌های مختلف، اساتید دانشگاه، معلمان، دانشجویان، دانش‌آموزان و جوانان عزیز کشور درخواست می‌شود تا ظرفیت‌های عظیم اجتماعی خویش را در راه حفاظت از محیط زیست ایران عزیز به کار گیرند.

19- از وزارت نیرو به عنوان متولی تامین آب کشور در خواست می‌شود تا با بازنگری در برنامه‌های مدیریت عرضه و تقاضای آب، تأمین آب کافی و بهداشتی برای شهروندان و احیا، بازسازی و پایداری زیست بوم‌های طبیعی و آبی کشور را برای نسل فعلی و آتی کشور تضمین کند.

20- از وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌های سراسر کشور درخواست می‌شود تا با اتخاذ سیاست‌های درست، شهرهای کشور را به سمت شهرهای سبز و پاک با رفاه بیشتر برای ساکنان آنها پیش ببرند.

21- ضمن قدردانی از تلاش‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارتقاء و ترویج فرهنگ زیست محیطی جامعه، از مسئولان محترم این رسانه درخواست می‌شود تا با اختصاص سهم بیشتری از ظرفیت‌های این سازمان به برنامه‌ها و موضوعات مربوط به محیط زیست، زمینه تحقق بیشتر و سریع‌تر اهداف مندرج در اصل 50 قانون اساسی و منویات مقام معظم رهبری را فراهم کند.

22- از مسئولان کلیه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی دولتی و خصوصی کشور درخواست می‌شود تا منشور زیست محیطی دستگاه متبوع خویش را در چارچوب منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تکالیف قانونی و با بهره‌گیری از دستاوردهای نوین علمی و تجربیات بین‌المللی تهیه و ضمن اجرایی کردن آن گزارش‌های دوره‌ای ارزیابی را جهت خود کنترلی و تنویر افکار عمومی منتشر کنند.

23- از آنجایی که کشور ایران در حدود 44 سال پیش میزبان امضای اولین کنوانسیون محیط زیستی جهان به نام کنوانسیون رامسر در جهت حفاظت از تالاب‌ها بوده و اکنون نام رامسر در بیش از 160 کشور جهان معرف فرهنگ غنی زیست محیطی کشور عزیزمان ایران است، شایسته نیست که مرکز منطقه‌ای رامسر در غرب و مرکز آسیا که خود می‌تواند به عنوان جایگزینی برای دبیرخانه کنوانسیون در منطقه نقش آفرین باشد و ایران اسلامی و شهر رامسر را به عنوان اولین و مهمترین مرجع تالابی جهان از مزایای فراوان توسعه‌ای در ابعاد مختلف بهره‌مند سازد از دریافت سهم اندکی از اعتبارات عمومی کشور محروم باشد. لذا از معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخواست می‌شود تا به هر نحو ممکن که صلاح می‌دانند نسبت به اختصاص اعتبارات کافی به این مرکز مساعدت کنند. بیم آن می‌رود که غفلت بیش از این موجبات تعطیلی این مرکز و انتقال آن را به سایر کشورهای منطقه که به شدت نیز آن را دنبال می‌کنند فراهم سازد.

24- از وزیر محترم امور خارجه درخواست می‌شود تا نسبت به فراهم کردن زمینه همکاری‌های متقابل برای احیاء اکوسیستم‌های طبیعی مشترک با کشورهای همسایه به ویژه تالاب‌های بین‌المللی هامون و تالاب هورالعظیم و تالاب‌های مجاور آن در داخل خاک کشور عراق که به دلیل دخالت‌های بشر در حوزه‌های بالادستی، بخشی از کارکردهای اکولوژیکی خود را از دست داده و به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده و زندگی بخش قابل توجهی از مردم کشورمان را تحت تاثیر خود قرار داده، اقدامات بایسته را انجام دهند.

25- از روسای محترم قوای مقننه و مجریه درخواست می‌شود تا ضمن دستور اعمال نظارت زیست محیطی بر فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری و صنعتی، نسبت به اصلاح قانون مناطق آزاد که اختیارات حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست را به این مناطق تفویض کرده و در نتیجه آن درسال‌های اخیر خسارات غیر قابل جبرانی به عرصه‌های طبیعی و منابع زیستی این مناطق وارد گردیده و توسعه پایدار مناطق را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد، دستور صریح توأم با تسریع را صادر کنند.

26- در پایان از رئیس جمهور محترم، وزیر محترم نیرو، استاندار فهیم اصفهان و نمایندگان دلسوز و کلیه مسئولان و مردم فرهنگ‌مدار استان اصفهان انتظار می‌رود با همدلی و همزبانی نگذارند تالاب بین‌المللی گاوخونی و زاینده‌رود، این رود همیشه زنده فلات مرکزی کشور که بخش مهمی از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران عزیز در بستر حیات آن خلق گردیده از نفس باز ایستد که در این صورت پاسخی برای نسل‌های آتی این کشور نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha