پیشتر درباره زنانه شدن اعتیاد هشدارهای بسیار داده شده بود، چنانچه براساس آمارهای اعلام‌شده پیشین توسط مسوولان بهزیستی مصرف موادمخدر سنتی در جامعه زنان بسیار کمتر از مردان است و بین 5/1 تا سه درصد کل افراد معتاد به موادمخدر سنتی را تشکیل می‌دهد اما این آمار درباره تعداد زنان معتاد به شیشه حرف دیگری می‌گوید.

سلامت نیوز: پیشتر درباره زنانه شدن اعتیاد هشدارهای بسیار داده شده بود، چنانچه براساس آمارهای اعلام‌شده پیشین توسط مسوولان بهزیستی مصرف موادمخدر سنتی در جامعه زنان بسیار کمتر از مردان است و بین 5/1 تا سه درصد کل افراد معتاد به موادمخدر سنتی را تشکیل می‌دهد اما این آمار درباره تعداد زنان معتاد به شیشه حرف دیگری می‌گوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت،شاید در سال‌های گذشته مصرف شیشه در بین افراد لاابالی رواج بیشتری داشت اما امروزه گروه‌ها و طبقات مختلف جامعه؛ از خانواده‌های تحصیلکرده و ثروتمند گرفته تا افراد مذهبی و دارای جایگاه اجتماعی بالا درگیر آن شده‌اند. همچنین رییس مرکز مشاوره و مددکاری نیروی انتظامی درباره افزایش گرایش به مصرف شیشه در زنان این‌طور عنوان کرده بود که تبلیغات نادرست و اشتباه،‌ مصرف شیشه را در زنان کشور رواج داده است. روز گذشته نیز رییس سابق اداره اجتماعی قوه قضاییه در گفت‌وگو با آنا از افزایش آمار بالای زنان معتاد مصرف مواد مخدر «شیشه» به نسبت زنان سخن به میان آورد اما عنوان کرد که اعتیاد و مصرف مواد مخدر مساله‌ای غیررسمی و زیرزمینی است و حتی آمارهای رسمی موجود از تعداد معتادان و میزان مصرف آنان نادرست است.


جعفر بای در گفت‌وگو با آنا عنوان کرده است یکی از مسایل بسیار مهم این‌ است که قاچاقچی‌ها برای افزایش بازار مصرف خود در اماکن تجمع زنان، تبلیغات می‌کنند و درباره دلیل این مساله گفته: «زنان به زیبایی ظاهری خود اهمیت زیادی می‌دهند و بر همین اساس باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه پاتوق فروشندگان مواد مخدر است. به همین دلیل است که برخی زنان با تبلیغات واهی فروشندگان مواد و آرایشگر‌ها مبنی بر اینکه استفاده از مواد مخدر به تناسب اندام،‌ لاغری، شادابی و شفافیت پوست کمک می‌کند به سمت مصرف مواد مخدر و شیشه گرایش پیدا می‌کنند.»

[quote-left]اگرچه به گفته بای، زنان به دلیل داشتن روحیه حساس و مادر بودن تحت تاثیر تبلیغات سوء قرار می‌گیرند اما به عقیده بسیاری از کارشناسان فقر فرهنگی در بین افراد جامعه است که سبب می‌شود آنها به سادگی تحت تاثیر تبلیغات مخرب به مواد مخدر روی بیاورند و زندگی خود را در آتش اعتیاد بسوزانند. [/quote-left]
اگرچه به گفته بای، زنان به دلیل داشتن روحیه حساس و مادر بودن تحت تاثیر تبلیغات سوء قرار می‌گیرند اما به عقیده بسیاری از کارشناسان فقر فرهنگی در بین افراد جامعه است که سبب می‌شود آنها به سادگی تحت تاثیر تبلیغات مخرب به مواد مخدر روی بیاورند و زندگی خود را در آتش اعتیاد بسوزانند.
این آسیب‌شناس همچنین این طور توضیح داده که اگرچه تعداد معتادان مرد بیشتر از زنان است اما افزایش میل به مصرف مواد مخدر در زنان جامعه به دلیل حضور و تبلیغ قاچاقچیان در اماکن تجمع زنان روند سعودی داشته است.


موضوع اعتیاد، زیرزمینی است
رییس سابق اداره اجتماعی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب موضوع اعتیاد و مصرف مواد مخدر به صورت زیرزمینی صورت می‌گیرد، سبب شده اطلاعات دقیقی از معتادان نداشته باشیم، گفته است: «آماری از تعداد معتادان و میزان مصرف آنان در دست نیست و حتی آمارهای موجود نیز نادرست است.»
وی با بیان اینکه زنان تحت تاثیر تبلیغات دوست و همکلاسی و آرایشگر و مربی باشگاه، معتاد می‌شوند، ادامه داد: «حتی شبکه‌های قاچاق در حال پیدا کردن بازار مصرف در بین زنان هستند.»


به گفته وی زنان از نظر فیزیولوژی و آناتومی بسیار حساس و آسیب‌پذیرند و جسم و روح آنان به سادگی و با سرعت بیشتری نسبت به مردان تخریب می‌شود، چنانچه دندان به عنوان بخش اعظم زیبایی زنان تغییر رنگ داده و در نهایت تخریب می‌شود و همچنین رنگ چشم و بینایی زنان پس از مصرف مواد نیز دچار تغییر می‌شود.


این آسیب‌شناس ادامه داده است: «مصرف مواد مخدر به ویژه شیشه به سلسله اعصاب و مغز زنان آسیب جدی وارد می‌کند و مانع تفکر و تمرکز می‌شود همچنین لرزش دست‌ها،‌ عصبانیت و تیک‌های عصبی در زنان بیشتر از مردان شایع است.»
بای، زنان و کودکان را طعمه‌ها و قربانیان اصلی مواد مخدر معرفی کرده و یادآور شده است که زنان پس از مصرف مواد مخدر و اعتیاد به مرور زمان به ساقی و فروشنده مواد مخدر تبدیل می‌شوند.


خوابگاه‌های دانشجویی بازار فروش مواد در فصل امتحانات
همچنین به گفته این کارشناس پژوهشگر سابق قوه‌قضاییه خوابگاه‌های دانشجویی یکی از بازار‌های مصرف مواد مخدر در فصول امتحانات است به گونه‌ای که برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات به بهانه شب زنده‌داری و افزایش تمرکز به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.
وی ادامه داده است که البته مصرف مواد مخدر در مدارس نیز رواج دارد به طوری که یک مدرسه دخترانه در جنوب شهر به عنوان کیس مطالعاتی قرار دادند و دانش‌آموزان در مصاحبه اعتراف کردند که مواد مخدر مصرف می‌کنند. براساس همین آمار در آن مدرسه بیش از 80 درصد دانش‌آموزان دختر مواد مخدر مصرف می‌کردند، در حالی که آموزش‌وپرورش معتقد است که یک درصد از جمعیت دانش‌آموزان کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند اما این در حالی است که آمار واقعی بیش از دو درصد را نشان می‌دهد.

[quote-right]بای عنوان کرده است که متاسفانه این جرم و بیماری در جامعه دانش‌آموزی شدیدا در حال تبلیغ و رونق است زیرا مواد مخدر به صورت ساده و آسان در دسترس و اختیار آنان قرار می‌گیرد همچنین مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان و دانشجویان در دوره و فصل امتحانات افزایش می‌یابد.
[/quote-right]

بای عنوان کرده است که متاسفانه این جرم و بیماری در جامعه دانش‌آموزی شدیدا در حال تبلیغ و رونق است زیرا مواد مخدر به صورت ساده و آسان در دسترس و اختیار آنان قرار می‌گیرد همچنین مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان و دانشجویان در دوره و فصل امتحانات افزایش می‌یابد.


نیاز به افزایش نشاط در جامعه
از نگاه این کارشناس راه مبارزه و کاهش مصرف موادمخدر در بین جوانان و زنان کاستن اضطراب در جامعه و افزایش نشاط و شادابی است که البته نشاط اجتماعی با برنامه‌های مصنوعی و تصنعی و کاذبی مانند برنامه خندوانه ایجاد نمی‌شود زیرا نشاط باید از درون افراد ایجاد شود و از بطن جامعه بجوشد.
بای یادآور شد: نشاط یک امر دستوری نیست که به عنوان مثال با یک سریال یا یک برنامه اجتماعی و یا سازمان ماموریت شاد و بانشاط‌سازی افراد را بر عهده داشته باشند، فرد باید در شرایطی زندگی کند که از درون احساس شادی و شادابی داشته باشد و نیازهای افراد در جامعه تامین شود، دغدغه اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی باعث ایجاد نگرانی و استرس می‌شود.

[quote-left]به گفته این کارشناس، آسیب‌های اجتماعی، زنان و جوانان برای عبور از این بحران‌ها به یک مخدر پناه می‌برند و در این منجلاب و باتلاق دست و پا می‌زنند بنابراین ‌نباید برای زنان و جوانان بحران و نگرانی ایجاد شود. [/quote-left]
به گفته این کارشناس، آسیب‌های اجتماعی، زنان و جوانان برای عبور از این بحران‌ها به یک مخدر پناه می‌برند و در این منجلاب و باتلاق دست و پا می‌زنند بنابراین ‌نباید برای زنان و جوانان بحران و نگرانی ایجاد شود. علاوه بر این با توجه به خطرناک‌تر بودن مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر سنتی باید آگاهی زنان را نسبت به مضرات و معایب مصرف مواد مخدر افزایش داده و فرجام اعتیاد را در قالب هنر و سریال و فیلم سینمایی و به طور کل در تبلیغات غیرمستقیم هنری به آنان نشان دهیم.


ضعف عملکرد صدا و سیما
این کارشناس و پژوهشگر سابق قوه قضاییه از عملکرد صدا و سیما در تولید سریال‌ها و فیلم‌های آموزنده در حوزه آگاهی جوانان و زنان برای پیشگیری از اعتیاد انتقاد کرده و گفته است: «در صداوسیما به صورت ضعیف و مقطعی و کوتاه به تولید چنین محتواهایی می‌پردازند در حالی که یک کار تبلیغاتی اثربخش باید مداوم باشد. بر همین اساس نیاز به حرفه‌ای‌سازی و تخصصی کردن این فعالیت در صدا‌وسیما وجود دارد زیرا تولید محتوایی که با سهل‌الوصولی و سادگی و بدون تخصص صورت گیرد اثربخشی لازم را نخواهد داشت. متاسفانه در سینمای ما عریان به این موضوعات می‌پردازند که با این روش از اثر بخشی و تاثیرگذاری آن کاسته می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha