سه‌ماه از راه‌اندازی ١١٠ محیط‌زیستی با عنوان سامانه ١٥٤٠ می‌گذرد. در این مدت البته این سامانه کمتر از آنچه که باید، به مردم معرفی شده است اما هر هم‌وطنی در هر جایی از ایران در هر ساعتی از شبانه‌روز از طریق گرفتن شماره ١٥٤٠ می‌تواند تخلفات، مخاطرات و مشکلات زیست‌محیطی را به اطلاع سازمان حفاظت محیط‌زیست برساند.

سلامت نیوز:  سه‌ماه از راه‌اندازی ١١٠ محیط‌زیستی با عنوان سامانه ١٥٤٠ می‌گذرد. در این مدت البته این سامانه کمتر از آنچه که باید، به مردم معرفی شده است اما هر هم‌وطنی در هر جایی از ایران در هر ساعتی از شبانه‌روز از طریق گرفتن شماره ١٥٤٠ می‌تواند تخلفات، مخاطرات و مشکلات زیست‌محیطی را به اطلاع سازمان حفاظت محیط‌زیست برساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ،ازآنجاکه زیستگاه‌های ایران هم‌اکنون در معرض تهدیدات گوناگونی هم‌چون شکار غیرمجاز، معادن غیرقانونی، تخریب و تصرف مناطق حفاظت‌شده است، به‌خاطر محدودیت‌هایی که در تعداد نیروی انسانی، امکانات و بودجه وجود دارد، در برخی موارد ممکن است از نظر مسئولان سازمان پنهان بماند.

از سوی دیگر نمی‌توان برنامه اجرائی برای حفاظت از محیط‌زیست تدوین کرد و از تداوم آن در درازمدت اطمینان داشت مگر اینکه در تدوین چنین برنامه‌ای مشارکت مردم در نظر گرفته شده باشد، بنابراین، از مدت‌ها قبل نیاز به برنامه‌ای جامع برای آگاهی از شرایط زیستگاه‌های مختلف کشور از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست احساس می‌شد و بر‌همین‌اساس، در ششم اسفند ١٣٩٣ با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست سامانه ١٥٤٠ رونمایی شد. ازآنجاکه کارشناسان حفاظت محیط‌زیست استان‌ها برای مشکلات زیست‌محیطی منطقه باید به مردم پاسخ‌گو باشند، تصمیم گرفته شد سامانه‌ای برای پیگیری شکایات و گزارشات مردمی و ثبت حوادث زیست‌محیطی طراحی شود.

هدف از راه‌اندازی سامانه ١٥٤٠، دسترسی مدیران کل بازرسی حفاظت محیط‌زیست استان‌ها به شکایات و گزارشات مردمی به صورت آنلاین است. در گذشته مدیران کل بازرسی محیط‌زیست استان‌ها در زمان انجام مأموریت همیشه نگران بودند چطور می‌توانند از گزارشات و شکایات مردمی در خارج از اداره مطلع شوند. اما هم‌اکنون با استفاده از سامانه ١٥٤٠، امکان دریافت گزارشات و شکایات مردمی درباره مشکلات زیست‌محیطی منطقه از طریق تلفن ثابت و تلفن همراه به‌صورت شبانه‌روزی و بدون نیاز به مراجعه حضوری مردم به ادارات استانی فراهم شده است.

در بخش طرح تکریم سامانه ١٥٤٠ برای پاسخ‌دهی به اشخاص، مواردی همچون، شماره تلفن شخص گزارش‌کننده، نوع وسیله ارتباطی و تاریخ ارائه گزارش ثبت می‌شود. پس از ثبت گزارشات، کارشناس پاسخ‌گو به هر مسئله در سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین می‌شود و این کارشناسان موظف هستند به مواردی که به آنها ارجاع داده شده، رسیدگی کنند.

برای سهولت در استفاده از سامانه ١٥٤٠، موارد زیادی در طراحی این سامانه از قبل پیش‌بینی ‌شده است. این سامانه همچنین با سه مرورگر گوگل‌کروم فایرفاکس و اکسپلورر کار می‌کند و اساس پاسخ‌گویی به شکایات در این سامانه بر مبنای سمت شغلی و نه کاربر سیستم است تا در صورت تغییر سمت کاربران، امکان پیگیری شکایات و گزارشات مردمی وجود داشته باشد. از ٢٧ اسفند ٩٣ تا ١٥ فروردین ٩٤، حدود ٨٣٥ تماس مردمی در این سامانه ثبت‌شده است که از این تعداد تماس، حدود ٤٠٠ مورد قابل پیگیری و مرتبط به سازمان حفاظت محیط‌زیست بود و بقیه تماس‌ها غیرمرتبط بودند.

معصومه ابتکار در مراسم راه‌اندازی سامانه ١٥٤٠ با تأکید بر اینکه این سامانه پل ارتباطی سازمان حفاظت محیط‌زیست و مردم است، اعلام کرد: سازمان محیط‌زیست یکی از برنامه‌هایی را که به صورت جدی دنبال می‌کند، توسعه روابط سازمان با مردم است که راه‌اندازی سامانه ١٥٤٠ یکی از این راه‌هاست. وی گفت: سامانه ١٥٤٠ یک روش فراگیر و ساده برای ارتباط مردم با سازمان و ارائه نظرات، پیشنهادات و مشاهدات تخلفات محیط‌زیستی آنهاست. سازمان موارد ثبت شده در سامانه را بررسی و تا نتیجه نهایی دنبال می‌کند، سامانه ١٥٤٠ به مردم این اطمینان را می‌دهد که درصورت ثبت پیام‌شان، قطعا سازمان پاسخ‌گو خواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: در یک‌سال‌و‌نیم گذشته سازمان محیط‌زیست در زمینه برخورد با تخلفات زیست‌محیطی رویکرد جامعی داشته که برخورد با مسئله قاچاق حیات‌وحش یکی از آنها بوده است. قاچاق حیات‌وحش امروز در دنیا جزء مواردی است که به تجارت پرسودی تبدیل شده و نهادهای مختلفی همچون اینترپل و سایتیس (کنوانسیون منع تجارت‌ گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض)، در سال‌های اخیر به آنها پرداخته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha