کارگران ساختمانی که بیش از یک سال منتظر ابلاغ سهمیه پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی بودند، هم اکنون از روند توزیع ناعادلانه گلایه کرده و اعتراضاتی مطرح می‌کنند؛ کمبود سهمیه‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام کارگران صدای انجمن‌های صنفی را هم درآورده است.

صف کارگران ساختمانی متقاضی بیمه پشت درهای تأمین اجتماعی

سلامت نیوز: کارگران ساختمانی که بیش از یک سال منتظر ابلاغ سهمیه پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی بودند، هم اکنون از روند توزیع ناعادلانه گلایه کرده و اعتراضاتی مطرح می‌کنند؛ کمبود سهمیه‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام کارگران صدای انجمن‌های صنفی را هم درآورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، دولت طبق قانون باید کارگران ساختمانی را به طور کامل تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دهد که منابع درآمدی آن صدور پروانه‌های ساختمانی و دریافت حق بیمه از کارگران علاوه بر تخصیص بودجه‌ای از سوی دولت است.

بر اساس این گزارش، اخیراً سهمیه 100 هزار نفری کل کشور برای تحت پوشش قرار گرفتن کارگران سراسر کشور است که از این میزان 8 هزار و 200 سهمیه بیمه به استان تهران اختصاص داده شده است که این رقم نیمی از پوشش سال‌های گذشته است.

به گزارش فارس، تشکل‌ها و انجمن‌های کارگری نسبت به روند بیمه کارگران ساختمانی اعتراضاتی را مطرح کرده و اعلام کردند، سهمیه بیمه توزیع شده در یکی از شهرها نزدیک به ده برابر سهمیه بیمه توزیع شده در شهر دیگری با همان جمعیت است.

در نامه‌ای که انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی برای سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌اند، نارضایتی از نحوه تخصیص سهمیه‌ها حکایت دارد.

توزیع ناعادلانه سهمیه بیمه کارگران ساختمانی بنا بر گفته انجمن‌ها باید اصلاح شود و در غیر این صورت نسبت به بی‌عدالتی ذکر شده از سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری شکایت خواهد شد.

پیش از این هم نماینده تهران و رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از اجرا نشدن کامل قانون بیمه کارگران ساختمانی از سوی تامین اجتماعی انتقاد کرده بود که با توجه به تصویب قانون تکمیلی در مجلس بیمه کامل کارگران ساختمانی هنوز به نتیجه نرسیده است.

محجوب گفته بود از سازمان اجتماعی انتظار می‌رفت که قانون بیمه کارگران ساختمانی را به شکل کامل اجرا کند، تا دیگر شاهد وجود کارگر ساختمانی بدون بیمه و متقاضی شاغل در حرفه ساختمانی با وجود داشتن پروانه کار نباشیم.

علاوه بر این عبدالرحمن رستمیان عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره تاکید کرد: با وجود تخصیص منابع دولت حاضر به بیمه کارگران ساختمانی نیست و طبق قانون باید تا پایان سال 93، همه کارگران ساختمانی بیمه می‌شدند، اما بعد از گذشت سه ماه از سال این اقدام جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

در این باره باقری رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران گفت: ماهانه به تعداد افراد در صف انتظار پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی اضافه می‌شود، در حالی که در نحوه تخصیص سهمیه این موضوع نادیده گرفته شده است.

وی در مورد اختصاص سهمیه بیمه به استان تهران گفت: کاهش چشمگیر تعداد سهمیه‌ها نسبت به دوره‌های قبلی از سازمان تامین اجتماعی خواستار شفاف‌سازی هستیم.

انجمن‌های کارگری برخی شهرها هم نسبت به عدم وجود کارگزاری تامین اجتماعی در محل سکونت کارگران انتقاد کردند که به عنوان مثال کارگران شهرستان ملارد به دلیل نبودن کارگزاری تامین اجتماعی به شهریار هجوم می‌برند.

بر اساس این گزارش، با توجه به سختی‌ها و دشواری‌های شغل کارگران ساختمانی و اینکه روزانه شاهد آسیب یا از دست رفتن جان این افراد هستیم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی اصلی این امر باید چاره‌ای در این باره اندیشیده و نسبت به این قشر از جامعه حساسیت بیشتری به خرج دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha