یک متخصص گوش و حلق و بینی، سرماخوردگی، عفونت‌های ویروسی و آلرژی را از عوامل مهم مستعد کننده سینوزیت حاد دانست.

دکتر محسن نراقی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، تنگ شدن مجاری سینوسی را علت گرفتاری سینوس‌ها در جریان این بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: در برخی موارد سرماخوردگی مجرای سینوس آن قدر تنگ می‌شود که ترشحات نمی‌توانند به درستی خارج شوند و عفونت و باکتری در سینوس باقی ‌مانده و شروع به فعالیت می‌کند كه باعث سینوزیت حاد می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سینوزیت‌ها را به دو دسته حاد و مزمن تقسیم کرد و در ادامه افزود: عامل دیگری که ممکن است فرد را مستعد سینوزیت حاد كند، زمینه آلرژی در فرد است و افرادی که آلرژی‌های شدید بینی دارند مستعد ابتلا به سینوزیت‌های حاد هستند.

متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به وجود 10 سینوس افزود: پنج عدد از سینوسها در سمت راست و پنج عدد در سمت چپ قرار دارند و در کار مرطوب سازی و اعمال طبیعی بینی مانند تصفیه هوای تنفسی به بینی کمک می‌کنند.

وی در ادامه گفت: سینوزیت یک بیماری خاص با علائم کاملا مشخص نیست و ممکن است در هر فردی به یک صورت تظاهر و طیف وسیعی از بیماری را شامل شود.

دکتر نراقی در پایان بهترین راه درمان سینوزیت حاد را پیشگیری دانست و افزود: افراد باید مراقب باشند تا در معرض سرماخوردگی‌های مکرر قرار نگیرند و یا افرادی که آلرژی دارند کنترل و درمان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha