روانپزشكان تاكید می‌كنند كه انجام معماها و پازل‌های رایانه‌ای استرس و فشار روانی ناشی از وقوع یك مصیبت و یا حادثه را در فرد تخفیف می‌دهد.

نتایج پژوهشی كه به تازگی در انگلیس انجام گرفته حاكیست؛ اگر افرادی كه به تازگی دچار حادثه یا مصیبتی شده‌اند و در نتیجه استرس زیادی دارند، بلافاصله مشغول حل و تفكر روی معماهای رایانه‌ای شوند، فشار روانی آنها كه ناشی از حادثه مزبور است، به میزان قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌یابد.

محققان دانشگاه آكسفورد كه روی این تاثیر مطالعه كرده‌اند، اظهار داشتند كه این یافته‌های ابتدایی می‌تواند منجر به كشف روشهای درمانی جدید شود كه می‌توان به كمك آنها از بروز این قبیل تاثیرات و پیامدهای نامطلوب حوادث و مصیبت‌های ناگوار و تجربه‌های بد در زندگی افراد جلوگیری كرد.

امیلی هولمز، روانشناس اصلی این پژوهش در بیانیه‌ای خاطرنشان ساخت: یافته ما یك تجربه علمی خالص درباره نحوه عملكرد مغز است كه به كمك آن ما می‌توانیم تصویر بزرگتری را در این زمینه درك كنیم. این گونه استرس و فشارهای روانی اغلب در مواقعی رخ می‌دهند كه فرد دچار مصدومیت یا جراحت می‌شود و یا دیگران را در شرایط مجروحیت و یا حتی مرگ مشاهده می‌كند. علائم این اختلال روانی عبارت از تحریك پذیری و خشم زودهنگام، مشكلات و اختلال در خواب، مشكل در تمركز، ترس بیش از حد و واكنش‌های افراطی هستند.

به گزارش ایسنا، محققان آكسفورد فیلمی را به 40 داوطلب سالم نشان دادند كه صحنه‌هایی از جراحت و تبلیغاتی درباره خطرات رانندگی پس از مصرف الكل را داشت. پس از 30 دقیقه نیمی از این افراد به مدت 10 دقیقه یك معمای خانه چینی رایانه‌ای را انجام دادند اما نیمی دیگر این كار را نكردند. پس از یك هفته معلوم شد دیدن تصاویر ذهنی برگشتی از صحنه‌های نامطلوب در افرادی كه خانه چینی رایانه‌ای انجام داده بودند بسیار كمتر از افرادی بود كه پازل رایانه‌ای را حل نكرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha