مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان از وقوع چند فقره آتش سوزی در مزارع گندم و بخشی از جنگل‌های این استان بدلیل گرمای بی سابقه و افزون بر 47درجه سانتیگرادی هوا طی چند روز اخیر خبر داد.

سلامت نیوز: ‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان از وقوع چند فقره آتش سوزی در مزارع گندم و بخشی از جنگل‌های این استان بدلیل گرمای بی سابقه و افزون بر 47درجه سانتیگرادی هوا طی چند روز اخیر خبر داد.

صادق علی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: از پنج‌شنبه گذشته تا روز شنبه (دیروز) چهار مورد آتش سوزی در شهرهای رامیان، آزادشهر، علی آباد کتول و آق قلا گزارش شده است.

وی افزود: بیشترین آتش سوزی گندم‌زارها در آق قلا واقع در شمال استان بود که براثر آن افزون بر 200 هکتار از مزارع گندم این شهرستان درآتش سوخت.

به گفته وی، آتش سوزی در مزارع گندم دو شهر رامیان و علی آبادکتول موردی و جزیی بوده است.

مقدم تصریح کرد: در آتش سوزی یک مزرعه گندم واقع در حاشیه جنگل‌های آزادشهر، به یک و نیم هکتار از جنگل‌های سوزنی برگ این شهرستان نیز خسارت وارد شد.

وی تصریح کرد: گرمای بی سابقه هوای مناطق مختلف استان گلستان که تا افزون بر 47درجه سانتیگراد نیز رسیده، براساس اعلام هواشناسی در چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

مقدم با بیان اینکه تمامی واحدهای آتش نشانی در شهرهای مختلف گلستان و در ایام برداشت محصولات گندم و جو در حالت آماده باش هستند، تصریح کرد: پراکندگی مزارع، نامناسب بودن راه‌های دسترسی به آن و نیز وزش باد گرم سبب شده تا در برخی مواقع نیروهای آتش نشانی دیر به محل حادثه رسیده و نتوانند به موقع آتش سوزی را مهار نمایند.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان بر انجام برخی تمهیدات و رعایت اصول ایمنی ازسوی کشاورزان درهنگام برداشت محصول نیز تاکید کرد و گفت: پیش بینی تراکتور برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی‌های احتمالی در مزرعه و روشن نکردن آتش برای گرم کردن غذا یا چای در کنار مزارع گندم از جمله موارد ایمنی است.

به گفته وی، همچنین درو نکردن محصول هنگامی که گرمای هوا شدید است از نکات مهم در جلوگیری از آتش سوزی‌های احتمالی بوده‌، زیرا ساییده شدن آهن آلات کمباین با کاه گندم سبب ایجاد جرقه و آتش سوزی می‌شود.

استان گلستان دارای 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این مقدار حدود 500 هزار هکتار آن به کشت گندم و جو اختصاص دارد و از اوایل ماه جاری برداشت این دو محصول آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha