موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در سال 1370فعالیت خود را جهت تسکین بخشیدن به آلام کودکان مبتلا به سرطان و خانواده های آنان آغاز نمود . اولین فعالیت محک کمک به کودکان مبتلا به سرطان به این صورت بودکه داوطلبان محک در هفت بیمارستان دولتی مستقر شده،کودکان مبتلا به این بیماری را شناسایی کرده و به لحاظ تامین هزینه های دارو ،تشخیص ،درمان،ایاب و ذهاب ،تغذیه ،لباس و دیگر نیازهای آنها را مورد حمایت قرار می دادند .باتلاش موسسه خیریه محک و همراهی یاوران این موسسه فعالیت های محک روز به روز گسترش یافته است که به طور مختصر به بخشی از فعالیت های اصلی موسسه خیریه محک و بخش های مختلف آن خواهیم پرداخت .

الف)بخش خیریه
1) بخش خدمات حمایتی
این بخش شامل سه واحد مددکاری ،روانشناسی و اقامتگاه است .
بخش مددکاری به امور پذیرش بیماران ،بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی ، فرهنگی و مالی شامل هزینه های درمانی و غیردرمانی کودکان و خانواده های تحت حمایت موسسه خیریه محک رسیدگی می کند .
بخش روانشناسی به مسائل روحی ،روانی  کودکان و خانواده های تحت حمایت موسسه خیریه محک رسیدگی می کند .
بخش نقاهتگاه ها در زمینه اسکان رایگان کودکان و خانواده های تحت حمایت  محک که در طول درمان نیاز به اسکان در تهران دارند می پردازد.
بخش حمایتی در واقع هماهنگ کننده  سه بخش ذکر شده با یکدیگرو در عین حال رابط بین این سه بخش و بیمارستان فوق تخصصی محک  و سایر بیمارستان هایی که کودکان تحت پوشش محک در حال درمان می باشند است .
در حال حاضر در بخش مددکاری محک 9نیروی موظف و 80نیروی داوطلب در حال فعالیت می باشند که تمام این نیروها دارای تخصص های مرتبط  با نیازهای این بخش می باشند .
نیروهای داوطلب مددکاری موسسه خیریه محک  در حال حاضر در 9بیمارستان دولتی –دانشگاهی در روزهایی که درمانگاه خون در آنها فعال است  حضور دارند تا با شناسایی کودکانی که نیازمند حمایت های گوناگون هستند و شرایط تحت حمایت موسسه خیریه محک را  دارا هستند، آنها را تحت حمایت موسسه خیریه  محک در آورند . همچنین در محل بیمارستان فوق تخصصی محک نیز همه روزه  بخش حمایتی آمادگی دارد پذیرای کودکان نیازمند حمایت محک  باشد . نیروهای بخش مددکاری  با در نظرگرفتن شرایط لازم جهت تحت حمایت قرارگرفتن از جمله ابتلا کودک به یکی ازانواع سرطان ها و دارا بودن سن زیر چهارده سال و درمان در بخش دولتی ،برای این کودکان پرونده تشکیل داده و براساس وضعیت اقتصادی آنها تعیین می کنند که این کودکان به چه میزان از کمک های  مالی  احتیاج دارند .از دیگر کارهای این مددکاران رسیدگی به سایر مسائل مرتبط با این کودکان و خانواده های آنها  با همکاری دیگر موسسات مرتبط از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی ، اداره امور زندان ها ،ستاد دیه و سایرموسسات دولتی و خصوصی ذیربط است  . مددکاران موسسه خیریه محک پیگیر مراحل درمان کودکان تحت پوشش تا آخرین مراحل درمان  و حتی پس از درمان هستند و تلاش این واحد بر این است که خانواده این کودکان در شرایط آسوده تری  پیگیر مراحل درمان کودکان خود باشند.
از جمله مشکلاتی که خانواده کودکان مبتلا به سرطان با آن درگیر هستند مسائل روحی -روانی ای است که این خانواده ها دچار آن می شوند و رابطه این افراد با یکدیگر دچار تغییر و تحول می شود که از دلایل این موضوع گاهی  سیر طولانی درمان است که این موضوع گاهی سبب می شود که توجه والدین به دیگر کودکان کمتر شود . در اینجا سعی بخش روانشناسی بر این است که با ارائه خدمات روانشناسی با استفاده از کادر متخصص و مجرب با شناسایی این مشکلات به ارائه مشاوره های فردی و گروهی به این افراد اقدام نموده و درصورت لزوم این افراد را به پزشکان متخصص در خارج از موسسه خیریه  محک معرفی نماید . روانشناسان موسسه خیریه محک همچنین در اتاق بازی هایی که در طبقات مختلف بیمارستان محک وجود دارد حضور دارند و در ارتباط مستقیم با کودکان مبتلا به سرطان ،حالا روحی و روانی این کودکان را بررسی کرده و اقدامات لازم را دراین خصوص انجام می دهند .
همانطور که ذکر شد از جمله مسائل مهمی که در موسسه خیریه محک به آن توجه خاصی می شود مسئله اسکان کودکان مبتلا به سرطانی است که از شهرستان ها به همراه  خانواده های خود به تهران می آیند و یا از راه های دور دیگری برای درمان به تهران می آیند است  که علاوه بر ناآشنایی این خانواده ها با مراکز درمانی ،گاهی نیاز است که این کودکان حتی 35روز برای انجام درمان خود در تهران باشند ،برای رفع این مشکل از سال 1377ساختمانی از سوی شهرداری تهران در منطقه ستارخان در اختیار موسسه خیریه محک قرار گرفت که این ساختمان در حال حاضر به علت نزدیکی به بیمارستان شریعتی در اختیارخانواده کودکانی قرار می گیرد که تحت  عمل پیوند استخوان قرار گرفته اند و این ساختمان ظرفیت پذیرش 23 نفر را دارد .
همچنین در مرکز دارآباد و در محل بیمارستان فوق تخصصی محک نیز نقاهتگاهی با ظرفیت پذیرش 60نفر
وجود دارد که در این دو مرکز تمام امکانات رفاهی در اختیار کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنها قرار می گیرد . 
2)بخش جلب مشارکت های مردمی
وظیفه تامین عایداتی را که موسسه برای سرویس دهی به کودکان نیاز دارد بر عهده  بخش جلب مشارکت های مردمی است  و تمام ورودی ها به موسسه خیریه محک شامل پول نقد ،کمک های غیرنقدی و در بعضی موارد ارائه خدمات تخصصی افراد به موسسه از طریق این بخش رخ می دهد  .
بخش جلب مشارکت های مردمی شامل دو بخش روابط عمومی  و جذب کمک های مردمی است .
وظیفه اصلی واحد روابط عمومی در این بخش آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم  در رابطه با فعالیت هایی است که در موسسه خیریه محک در حال انجام است. دیگر فعالیت بخش روابط عمومی بحث تبلیغات است که در این قسمت پکیج های طراحی شده جهت جلب مشارکت های مردمی به اطلاع عموم افراد می رسد .
واحد جذب کمک های مردمی بخش دیگر مدیریت  جلب مشارکت های مردمی است که در این قسمت  پکیج های مختلف طراحی شده و در اختیار متقاضیان کمک به موسسه خیریه محک قرار می گیرد .انواع پکیج ها عبارتند از:1) پکیج قلک که این قلک ها  در ابعاد مختلف طراحی شده و در اختیار افراد قرار می گیرد  ،2)پکیج عضویت که درآن افراد می توانند با عضویت دراین طرح ماهانه مبلغی را جهت کمک به موسسه خیریه محک پرداخت نمایند که این مبلغ ازهزار تومان تا هر مبلغی که افراد مایل به پرداخت باشند، است3) پکیج سرپرستی است که افراد می توانند در این طرح هزینه دارو و درمان یک کودک مبتلا به سرطان را تا مدت معینی متقبل شوند 4)پکیج روزیاری است که در این طرح افراد هزینه جاری یک روز فعالیت بیمارستان محک رامتقبل می شوند ،5)پکیج دیگر موجود جهت حمایت از کودکان مبتلا به سرطان ،تامین هزینه لباس عید کودکان تحت حمایت موسسه خیریه محک است . 6)تامین مایحتاج مورد نیاز بیمارستان است که به صورت اجناس غیر نقدی در اختیار موسسه خیریه محک قرار می گیرد .7)یاوران موسسه با خرید تقویم و کارت تبریک محک نیز می توانند به کودکان مبتلا به سرطان کمک  در طی مراحل درمان کمک نمایند .
رویکرد اصلی بخش جلب مشارکت های مردمی حرکت در جهت پایدار سازی در آمدهای موسسه خیریه محک است که برای رسیدن به این هدف طراحی پکیج های جدید برای سطوح  مختلف جامعه در دستور کار محک قراردارد.
خوشبختانه در حال حاضر با افزایش حجم فعالیت های محک میزان کمک های مردمی نیز افزایش یافته است .
بودجه موسسه محک در سال 1386بالغ بر 50میلیارد ریال و در 1387بالغ بر 100میلیارد می باشد  که با کمک نیکوکاران و اقشار مختلف جامعه در صد بالایی ازآن محقق شده است  .
در خصوص هزینه های موسسه خیریه محک و عایدات حاصله برای این موسسه  در بعضی موارد در ذهن بعضی از اشخاص اینگونه متبادر می شود که درحال حاضر به علت حجم بالای کمک های مردمی به این موسسه، دیگر لزومی برای ارائه کمک های جدید  به این موسسه وجود ندارد و موسسه توانایی تامین هزینه های مورد نیاز خود را بدون وجود کمک های مردمی دارا می باشد  وبهتر است کمک های مردمی در موارد  دیگری مصرف شود . در پاسخ به این مسئله باید خاطر نشان کرد به همراه افزایش عایدات موسسه محک، هزینه های جاری  این موسسه نیز با وجود بیمارستان تخصصی آن و هزینه های دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان تحت پوشش افزایش یافته است و ارائه  خدمات مطلوب وبا رعایت استانداردهای لازم در این زمینه بدون حمایت پشتیبانان نیکوکار محک،  امکان پذیر نمی باشد، در نتیجه موسسه خیریه محک ،جهت ارائه خدمات مستمر خود و ارائه سرویس هرچه بهتر به کودکان مبتلا به سرطان  تحت پوشش همچنان به یاری نیکوکاران نیازمند است .

ب)حوزه درمان
محک علاوه بر حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان های دیگر،با هدف ارائه خدمات ویژه خود نیز اقدام به احداث اولین بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در خاورمیانه نموده  که این بیمارستان از فروردین 1386بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است . .بیمارستان فوق تخصصی محک با 120 اطاق مجهز برای بستری بیمار و یک نفر همراه و بخش های تشخیصی و درمانی در حد بالاترین استانداردهای کشورهای توسعه یافته ساخته شده است .این بیمارستان دارای بخش های مختلفی است که می توان به بخش های بستری ،درمانگاه ،آزمایشگاه ،شیمی درمانی ،رادیو تراپی ،فیزیو تراپی ،آب درمانی ،اتاق های عمل ،ام آر آی ،سی تی اسکن ،رادیولوژی ،اتاق بازی بچه ها ،سالن آمفی تاتر وداروخانه  اشاره کرد . فضاهای این مجتمع با یاری افراد نیکوکار تجهیز گردیده است  و به نشانه تقدیر از کمک های آنان ،هریک از بخش ها به نام فرد پرداخت کننده هزینه ،نام گذاری گردیده است .
ج)حوزه تحقیقات
موسسه محک با درک اهمیت تحقیقات در پیشگیری و درمان بیماری در سال 1382با انعقاد یک قرارداد در جانبه همکاری تحقیقاتی با مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه تهران (انستیتو کانسر )اولین گام  را برای حضور در حوزه تحقیقات سرطان برداشته و در چارچوب این قرارداد ،تعدادی از فعالیت های تحقیقاتی انجام داده است که عبارتند از : طرح پژوهشی ثبت سرطان تهران ،طرح پراکندگی جغرافیایی سرطان اطفال ،برگزاری کنگره محیط زیست ،شغل و سرطان ،برگزاری سمپوزیوم ژنتیک سرطان ،برگزاری اولین کنگره بین المللی سرطان اطفال در بیمارستان فوق تخصصی محک و انعقاد قرارداد دو جانبه تحقیقات سرطان با انستیتو گووستاوروسی در کشور فرانسه به عنوان معتبر ترین مرکز تحقیقات سرطان در اروپا اشاره نمود.
بیانیه دیدگاه محک (  می خواهیم به کجا برسیم)؟
محک حامی استوار پدران و مادرانی است که کودک آنها به بیماری سرطان مبتلا شده است. در سایه این حمایت، خانواده ها می توانند بدون نگرانی، تنها به درمان کودک خود فکر کنند و کودکان می توانند شادمانه تر فرآیند درمان را طی نموده و آرزوهای آنها از بودن یا نبودن، به چگونه زیستن در آینده تغییر کند. در سایه حمایت محک هیچ کودکی از فقر و ناتوانی در پرداخت هزینه درمان، فوت نخواهد کرد. محک با ارائه بالاترین سطح از پاسخگویی و شفافیت، معتمدترین نهاد خیریه برای نیکوکاران و سازمان های بشر دوستانه و عملکرد آن معیاری برای ایجاد و ارزیابی سازمان های مشابه در سطح ملی و بین المللی خواهد بود. این سازمان از نظر چند عملکردی بودن، در دنیا منحصر به فرد بوده و در هریک از زمینه های فعالیت، در زمره یکی از ده  سازمان برتر در جهان خواهد بود.

بیانیه ماموریت  محک (  فعالیت ما چیست)؟
محک سازمانی است که از انگیزه والای کمک به همنوع سرچشمه گرفته و توجه خود را معطوف بیماری سرطان کودکان در سطح ملی و بین المللی و در حوزه های امور خیریه، درمان و تحقیقات نموده است. حمایت همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنان در بخش خیریه، درمان کودکان مبتلا به سرطان در چهارچوب منشور حقوق بیمار و بر اساس جدید ترین و کارآمدترین روشها و آخرین دست آوردهای علم پزشکی در بخش درمان و انجام تحقیقات علمی در زمینه بیماری سرطان برای کشف علل بروز بیماری، روش های تشخیص، پیشگیری و روش های نوین درمان، ماموریت این سازمان است. این سازمان خیریه، غیرانتفاعی، غیر سیاسی و غیر دولتی است و با اتکاء به جلب مشارکت های مردمی و انواع کمک های بشر دوستانه اعم از نقدی، کالا، خدمات و دانش فنی اداره می شود. کارکنان و داوطلبان صمیمانه در کنار یکدیگر برای تحقق اهداف بشر دوستانه محک تلاش می کنند. محک نه تنها به سرطان کودکان می پردازد بلکه اندیشه والای کمک به همنوع را ترویج می نماید. شفافیت، اعتماد سازی و پاسخگویی ممتاز ترین ویژگی های محک هستند.
محک از دیدگاه جهانی 
موسسه محک در سال 1380موفق به اخذ مقام مشورتی از شورای اجتماعی اقتصادی سازمان ملل متحد (اکوسوک )گردیده است . اعطای این مقام به یک سازمان غیر دولتی نشان دهنده اعتبار آن در سطح بین المللی است . موسسه محک همچنین در سال 1386به عنوان اولین سازمان غیر دولتی در منطقه خاورمیانه موفق به اخذ گواهینامه بین المللی بین المللی NGO Benchmarking از شرکت بازرسی بین المللی SGS  گردیده است . اخذ این گواهینامه توسط یک سازمان غیر دولتی نشان دهنده بالاترین سطح تعهد آن سازمان در طراحی و پیاده سازی  اهداف و برنامه ها به روشی شفاف ،قابل اعتماد و اثر بخشی  می باشد .
محک افتخار عضویت در سازمانهای ذیل را دارا می باشد :DPIبخش اطلاع رسانی سازمان ملل ،ICCCPO   کنفدراسیون بین المللی والدین کودکان مبتلا به سرطان و UICC  اتحادیه بین المللی مبارزه با سرطان .


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha