قائم مقام سازمان نظام پرستاری از ارائه پیشنهاد سطح‌بندی پرستاری و جایگزینی کمک پرستار به جای بهیار از سوی سازمان نظام پرستاری کشور خبر داد.

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان نظام پرستاری از ارائه پیشنهاد سطح‌بندی پرستاری و جایگزینی کمک پرستار به جای بهیار از سوی سازمان نظام پرستاری کشور خبر داد.

احمد نجاتیان در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با طرح وزارت بهداشت مبنی بر تربیت یک ساله بهیار گفت: وزارت بهداشت اخیرا این  طرح  را ارائه داده  و شرح وظایفی نیز برای آن در نظر گرفته  است که بر این اساس شرح وظایف بهیار در این طرح متفاوت از گذشته است. برای نمونه در گذشته بهیاران می‌توانستند، جایگزین پرستاران شوند که البته در مورد بهیاران جدید چنین مساله‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما به هر حال از آنجا که جامعه پرستاری ذهنیت خود را از واژه بهیار دارد، اعتراضاتی پیش آمد و حتی خود من هم به این طرح معترض شدم، زیرا وقتی اسم آن « بهیار» است،  دیگر تربیت 1 ساله  یا 3 ساله تفاوتی نمی کند. هچنین بسیاری از اساتید پرستاری نیز اعتقاد داشتند که احیا بهیاری کار صحیحی نیست.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به جلسه هفته گذشته  شورای عالی نظام پرستاری افزود: در این جلسه  یکی از  بهترین مصوبات شورای عالی در این زمینه تدوین شد که در آن به صراحت نظام پرستاری اعلام کرده است که دیگر نیازی به تربیت بهیار وجود ندارد. همچنین در این مصوبه اعلام شد؛ همانطور که سیستم پرستاری در همه کشورهای دنیا سطح بندی دارد،  لازم است که ما نیز چنینی اقدامی را انجام دهیم.

 نجاتیان افزود :براساس این مصوبه سازمان نظام پرستاری معتقد است که سطوح پرستاری کشور به بیماریار (فردی که با بیمار کار می کند و خدمات اولیه و نظافت بیمار را با 3 ماه دوره آموزشی انجام می‌دهد و همان بهیار قدیم است)، کمک پرستار (فردی که خدمات غیرتخصصی پرستاری را انجام می‌دهد، مثل سونداژها و حداقل یکسال آموزش تخصصی دیده است) و پرستار ( فردی که خدمات تخصصی را با تحصیلات لیسانس انجام می‌دهد ) تقسیم شود.

وی با بیان اینکه برای این گروه‌بندی جدید باید بر روی افکار عمومی کار کرد  تا این طرح  توجیه شود، افزود: ما معتقدیم که بخشی از جامعه پرستاری به ویژه  دوستان دانشگاهی ما حق دارند که نگران این طرح باشند، اما انتظار داریم، بر اساس شواهد علمی و آنچه در دنیا وجود دارد، صحبت کنند.

نجاتیان تصریح کرد : البته مطرح شدن این طرح در جو انتخاباتی نظام پرستاری، کار مناسبی نبود، زیرا این بحث باید در سطح آکادمیک و در سطح علمای جامعه پرستاری مطرح شود، اما نظام  پرستاری بر اساس برنامه وزارت بهداشت و فوریتی که وجود داشت؛ این تصمیم خوب را گرفت و من این اطمینان را به همکارانم می‌دهم که سطح‌بندی نظام پرستاری  کاملا مبنای علمی دارد و کمک پرستار به هیچ  وجه جای  پرستار را نخواهد گرفت، در حالی که اگر بهیار به جای آن بود، این نگرانی‌ها وجود  داشت.

این عضو جامعه پرستاری  در  پاسخ به اینکه در این طرح به نظر می رسد، تنها اسم بهیار با کمک پرستار عوض شده است؛ عنوان کرد: اینگونه نیست، زیرا در گذشته این طور عرف شده بود که بهیار جایگزین پرستار می‌شد. یعنی اگر در بخش عمومی پرستار مرخصی می‌گرفت، می‌توانست همکار بهیارش را به جای خود بگذارد. اما کمک پرستار این حالت را ندارد  و قطعا باید در حضور پرستار کار کند و به هیچ عنوان وظایف تخصصی پرستاری را ارائه نخواهد داد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: طبق قانون، شورای عالی نظام پرستاری و سازمان نظام پرستاری نقش مشورتی دارند، اما ما انتظار داریم با توجه به اینکه سازمان نظام پرستاری عقل جمعی جامعه پرستاری است، وزارت بهداشت  توجه لازم به این طرح را داشته باشد. هرچند که وزارت بهداشت نیز دلایل خود را برای مطرح کردن تربیت  یکساله بهیار دارد که البته قابل احترام و قابل نقد است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم؛ سیستم کمک پرستاری نگرانی جامعه پرستاری را رفع می‌کند و سازمان نظام پرستاری هم می‌تواند برای رفع کمبود پرستار که معضل جدی است به وزارت بهداشت کمک کند.

نجاتیان  با تاکیدبراینکه احیا  مجدد بهیاری را ه‌حل نیست و ممکن است جایگاه بین‌المللی ما را نیز تنزل دهد، افزود: بنابراین اطمینان می‌دهم که کمک پرستاری،  بهیاری نیست و از جامعه پرستاری می‌خواهم که به سازمان نظام پرستاری اعتماد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha